09.10.2017, 12:28

Tipy na účinnú regeneráciu. Ako sa zbaviť únavy a dodať telu energiu?

Regenerácia je dôležitou súčasťou tréningu i pretekov, preto by ste s časom na ňu mali rátať dopredu.  Na jej úspešnosť však má vplyv aj správny výber procedúr a ich načasovanie.

Kryoterapia je liečba mrazom.  Aplikuje sa v komore, kde sú  pary s teplotou mínus 130 stupňov. Výsledkom je  reakcia, pri  ktorej sa nezníži teplota telového  jadra, ale príde k rýchlemu povrchovému ochladeniu sprevádzanému obrovským periférnym  prekrvením. Procedúra urýchli metabolizmus, výrazne zintenzívni hojivé  procesy a zvýši množstvo hormónov tlmiacich zápalové reakcie  v tele. Svaly sa navyše uvoľňujú. Možno ju aplikovať hoci aj po  každom tréningu, ale najmä pre  rekreačných športovcov je ťažko  dostupná. Na ošetrenie najviac preťažovaných svalov sa využíva  aj lokálna kryoterapia. Ďalšou možnosťou sú ľadové  obklady z mrazničky, ich teplota  preto nie je taká nízka ako pri kryoterapii. Aj tak sú však veľmi  účinné. Pri kúre sa na 10 minút  priloží na príslušný sval ľadové  vrecko, potom necháme miesto  10 minút bez chladenia. Tento postup sa opakuje dve hodiny,  potrebné sú aspoň tri vrecká (ak  striedame iba dve, nestihnú sa  dostatočne vychladiť). Kúra sa  aplikuje podľa potreby.
Zdroj: Flickr

Pri regenerácii ide o obnovu síl, normálnych vlastností buniek aj zdatnosti organizmu, hlavne pohybového aparátu.

Jej úlohou je odstrániť únavu a pripraviť telo na ďalšiu záťaž. Tréning vo chvíli, keď vo svaloch ešte neprebehla regenerácia, nie je efektívny.

Jej úspešnosť závisí aj od toho, v akom stave vstupuje naše telo do tréningu či pretekov. Stav kĺbov pred záťažou nezávisí len od trénovanosti a psychiky, ale aj od výživy (krátkodobej aj dlhodobej) či biomechanickej pripravenosti.

​Podľa toho je potom regenerácia po záťaži jednoduchšia alebo naopak dlhšia a zložitejšia. Pri každej športovej záťaži vznikajú mikrotraumy,drobné poranenia svalov, šliach, väzov, kostí a chrupaviek. Po tréningu, hlavne v noci počas spánku, uvádzajú regeneračné mechanizmy tela tieto zranenia do poriadku.

Vďaka tomu je telo pri ďalšej záťaži silnejšie, čo je efekt, ktorý sa tréningom snažíme docieliť. Na intenzívny tréning a preteky reaguje aj náš hormonálny systém.

Stresové hormóny, ktoré telo vylučuje v reakcii na záťaž, môžu preťažiť imunitný systém a spôsobiť tak, že organizmus je náchylnejší na ochorenia. Práve tomu sa odpočinok a regenerácia snažia zabrániť. Pri ich podcenení rastie pri ďalšej záťaži riziko zranení.

A aké možnosti v tomto smere máme? Pozrite si v galérii.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.