StoryEditor

Definitívny koniec civilných nadzvukových letov

24.10.2003, 00:00

Jediné civilné nadzvukové lietadlo, lietajúce rýchlosťou 2,5-násobku rýchlosti zvuku, včera odštartovalo z Londýna na svoj posledný let do New Yorku. Keď sa dnes kolesá podvozka dotknú londýnskej pristávacej dráhy, skončí sa takmer 30-ročná história Concordu. Posledných päť strojov budú môcť priaznivci obdivovať už len v múzeách v Manchesteri, New Yorku, Bristole, Seattli a na Barbadose.
Jeho nákladná prevádzka priveľmi zaťažovala jediných prevádzkovateľov, spoločnosti British Airways (BA) a Air France. Situáciu zhoršil prepad leteckej dopravy po teroristických útokoch 11. septembra 2001. Navyše nepriaznivý hospodársky vývoj vo svete prinútil podniky znižovať rozpočty na služobné cesty, dokonca aj pre členov vedenia. Jedného dňa sa možno dopyt po nadzvukových letoch obnoví, no vzhľadom na technologický pokrok to už budú efektívnejšie, tichšie a lacnejšie lietadlá.
Biznismeni sa Concordu vzdali už dávno. Pred nešťastím v Paríži v júli 2000, pri ktorom zahynulo 114 ľudí, mala BA mnohých firemných klientov. No po obnovení letov v novembri 2001 už žiadny z nich o Concorde nemal záujem. V zlatých časoch bolo lietadlo obsadené zväčša na 75 % a 35 tis. cestujúcich ročne zarobilo spoločnosti zhruba 33 mil. USD. Po návrate na oblohu však letenka za 8 tis. libier stratila svoju príťažlivosť. Meškania a technické problémy ešte viac poškodili narušený imidž Concordu.
Vývoj Concordu stál britskú a francúzsku vládu 1,1 mld. libier, v prepočte na súčasné ceny 11 mld. libier. Pôvodne plánovaný rozpočet sa tak prekročil 10-násobne. Posledná štúdia BA zistila, že životaschopnosť lietadla sa skončila na prelome storočí. Airbus, moderná inkarnácia anglicko-francúzskeho partnerstva, ktoré stvorilo Concorde, to potvrdil. Začiatkom tohto roka totiž oznámil, že technickú podporu pre Concorde mieni poskytovať iba za trhové ceny. Air France tak stiahol lietadlá už v máji, BA posunul termín do októbra.
História lietadla sa začala písať v nedeľu 2. marca 1969. Prototyp 001 na svojom prvom lete niesol nádeje tisícov ľudí, ktorí prispeli k najambicióznejšiemu technologickému projektu v histórii Európy. Keď jeden po druhom ožili motory, požiarne a záchranné vozidlá zaujali pozície. Napokon sa lietadlo pohlo, zvuk motorov začal silnieť a biely stroj sa začal rozbiehať. "On letí, on letí," milióny divákov mohlo počuť vzrušený hlas komentátora Raymonda Baxtera. Zhromaždený zástup sledoval, ako sa štíhla silueta vzniesla do modrej oblohy. Bol to krátky let, trval len 40 minút. Keď sa Concorde vrátil, prvýkrát sa objavila charakteristická silueta tvaru písmena A so sklopeným "nosom". Po pristátí sa ozval búrlivý potlesk a v niektorých očiach sa objavili slzy dojatia. Dokonca aj v očiach skúsených novinárov, o ktorých by si človek myslel, že už videli všetko.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
20. apríl 2024 12:00