Vystavujete sa prílišnej fyzickej námahe? Tieto rady vám to uľahčia

Fráza „športom k trvalej invalidite“ je v našej slovnej zásobe pomerne zaužívaná. Samozrejme, športové výkony, či už vrcholové alebo amatérske, sú stále príčinami mnohých zranení. Mnohé z nich však už nemusia byť trvalé. Ako na to nám poradil ortopéd Július Kazmír z kliniky Mediklinik.

Zranenia pri športe nie sú záležitosťou len profesionálnych atlétov. Práve naopak, pravidelným vystavovaním sa záťaži sú zocelení natoľko, že ich telo dokáže ustáť veľký tlak. No športoví nadšenci, rekreační bežci i pravidelní zákazníci fitness centier sa často vystavujú fyzickej námahe prudkým šokom, ktorý telo nedokáže zvládnuť. „Pri športe je dôležite dbať na pravidelnosť. Príliš ťažké závažia alebo dlhé vzdialenosti pri behu zbytočne opotrebúvajú kĺby a  po pár dňoch zapáleného cvičenia a športu  prichádza nielen svalová horúčka, ale aj  skutočné zápaly, bežecké kolená, tenisové lakte alebo bolesti chrbta,“ upresňuje ortopéd.  

Šport má svoje zásady

Pre profesionálneho i amatérskeho športovca nie je nič horšie, ako sa nechať vyradiť z hry pred aktívnou sezónou a byť tak prinútený vymeniť napríklad tenisky za ortézu. A to práve v čase, keď sa všetci začínajú vracať do formy a chystajú sa na leto.

Pitný režim, správna strava, postupne privykanie si na zvýšenú športovú aktivitu, primeraná zaťaž a v neposlednom rade treba tiež myslieť na rozcvičenie sa pred a po športe. To je zásada, ktorú by mal mať na pamäti každý, kto chce športovať bez komplikácií.  Behanie sa totiž stalo novodobým fenoménom a na prvý pohľad vyzerá ako nenáročný šport, ktorý vie robiť každý, avšak aj tento druh aktivity má svoje pravidlá.

„Množstvo začínajúcich bežcov nevenuje dostatočnú pozornosť výberu vhodnej obuvi. Pri výbere by ste mali venovať pozornosť teniskám, ktoré tlmia došľapy a zároveň chránia pätu pred zranením. Každý začínajúci bežec by mal začínať rýchlou chôdzou, neskôr ľahkým behom a až neskôr zvyšovať rýchlosť a intenzitu. Beh určite nie je vhodný pre ľudí, ktorí majú problémy s kolenami alebo chrbticou,“ radí odborník a dodáva: „Na to, aby bežec neškodil svojim kĺbom, kolenám a chrbtici, mal by si vybrať vhodný povrch, tempo behu a vzdialenosť.“

Prvá pomoc k rýchlemu návratu do hry

Najnovším spôsobom ako zvrátiť poškodenie, preťaženie alebo zápal je však aj použitie medicínskeho ozónu.  Ozón totiž v krvnom obehu stimuluje cytokíny, látky, ktoré prenášajú informácie medzi bunkami.

Tým im umožňuje rýchlo reagovať na poškodenia a tlmiť zápaly. S vysokým obsahom kyslíka dodá ozón bunkám veľké množstvo energie. Tým okrem liečenia pomáha odďaľovať starnutie a degeneratívne poškodenie.

Donedávna sa dal ozón využívať len v špecializovaných medicínskych zariadeniach, kde bol vytvorený a okamžite operačne aplikovaný do tela skôr, než sa stihol vďaka svojej nestabilnej povahe rozpadnúť.

Avšak vedeckému tímu z talianskej Univerzity v Padove sa podaril majstrovský kúsok - stabilizovali ozón, pridali k nemu prírodné látky ako arniku horskú, koreňový výťažok z čertovho kopyta, ríbezľu čiernu a samozrejme glukozamín a chondroitín sulfát, aby z toho vznikol emulgel s názvom Ozonicon.

Využiť ho môže každý, kto si športom privodil bolesť alebo zápal - všetko v pohodlí domova alebo telocvične a z tuby, ktorá sa zmestí aj do tej najmenšej športovej tašky.

 

Komentáre