Mám behať podľa pulzovej frekvencie alebo podľa pocitov?

Dobrý deň, mám 22 rokov, 171 cm a 57 kg. S behom som začala takmer pred rokom (apríl 2014), predtým som nevykonávala žiadnu športovú aktivitu. Priemerne nabehám okolo 100 km za mesiac (behám približne 10 km) a môj priemerný čas na kilometer za toto obdobie bol od 5:40 do 6:20 min/km, podľa toho ako som sa v daný deň behu cítila. Začalo sa to však postupne zhoršovať, začala som spomaľovať. Rozhodla som sa teda na odporúčanie iných bežcov zaobstarať si hrudný pás a behať podľa tepovej frekvencie. Podľa výpočtu 220 - vek mi vychádza maximálne tepová frekvencia 198 BPM a na zlepšenie (70 % max TF) by som sa mala pohybovať niekde okolo 139 BPM. Lenže toto tempo je pre mňa strašne pomalé, je to ešte pomalšie ako keď kráčam a vôbec mi nepríde že športujem. Podľa merania v teréne sa mi najlepšie beží v tempe okolo 170 BPM, vtedy cítim, že bežím ale nie som ani veľmi zadýchaná. Lenže zdá sa mi to strašne veľa úderov za minútu. Chcem sa Vás teda spýtať, čo si o behu podľa tepovej frekvencie myslíte, či to má vôbec nejaký význam alebo mám radšej bežať podľa pocitu. Ďakujem veľmi pekne za odpoveď. Nikola

 

 

Ahoj Nikola!

Beh podľa pulzovej frekvencie má určite význam. Vašu stagnáciu výkonnosti je možné zrejme pripísať monotónnosti tréningového zaťaženia. Ak bežíte dlhší beh, povedzme vo Vašom prípade nad 12 km, potom si pokojne udržujte PF okolo 140 BMI, čo je približne 70% maxima. Pocit a nutkanie bežať rýchlejšie treba v tomto prípade prekonať:), trpezlivosť sa Vám určite oplatí. Skúste však zaradiť aj intenzívnejší intervalový tréning, prípadne fartleky, a v tom prípade môžete ísť na úrovni anaeróbneho prahu = 80-85% max, avšak s dostatočnými prestávkami medzi jednotlivými sériami. Napríklad vložte do pomalšieho behu 6*300 m na submaximálnej úrovni (90% maxima). Dostanete tak nový tréningový impulz, rozbijete stereotyp a výkonnosť sa posunie. S intervalmi však nezačínajte teraz, ale až ked sa trošku zlepší počasie. Tak na začiatku marca. Teraz si pokojne behajte na 70% úrovni dlhšie behy a tréning si skôr spestrite plávaním, spinningom či posilňovnou. Držíme palce!

Andrej Miklánek, šéfredaktor magazínu RUN

Absolvent Fakulty telesnej východy a športu, počas postgraduálneho štúdia pôsobil na Katedre biologických a lekárskych základov športového tréningu FTVŠ UK. Venuje sa behu a triatlonu.

Komentáre