10.07.2017, 08:00

Máme ich ospevovať alebo je to len bluf? Pozrite sa, aký vplyv majú na telo raňajky

Možno aj vás trápi, či je v poriadku, keď občas vynecháme raňajky, či nám ich energia nebude chýbať, či všetky živiny, ktoré sú zvyčajne na raňajkovom tanieri vieme doplniť neskôr, a či neraňajkovanie neovplyvní negatívne náš výkon.

Máme ich ospevovať alebo je to len bluf? Pozrite sa, aký vplyv majú na telo raňajky

Ešte pred pár rokmi by som vás všetkých presviedčal, že raňajky sú najdôležitejším jedlom dňa a sú mega-dôležité pre vašu štíhlosť, inteligenciu, zdravý metabolizmus či pre váš lepší výkon. Vďaka novým vedeckým metódam dnes vieme kriticky a hlavne oveľa objektívnejšie zhodnotiť vplyv výživy, vrátane raňajok, na náš organizmus.

Vedci dnes už dokážu presnejšie sledovať príjem a využívanie živín, vedia merať základný (pokojový) metabolizmus počas normálneho žitia, ako aj jednotlivé zdroje energetického výdaja počas výkonu.

Napriek tomu žijeme naďalej v mnohých mýtoch, ktoré sa tradujú ešte z minulého milénia. Jedným z nich je aj mýtus o zdravých raňajkách na báze cereálií či (celozrnného) pečiva. Hoci nás rodičia (zdravotníci a médiá) desiatky rokov presviedčali, že práve raňajky sú najdôležitejším jedlom dňa a v prvom rade sa máme vzdať večere, život (a veda) ukázali, že je všetko „trošku“ inak.

Iná doba, iné raňajky

Raňajková dogma bola desiatky rokov živená starou (v podstate ničím nepodloženou) slepou vierou a tradíciami, ako aj neustálym tlakom potravinárskeho priemyslu. Ako výrobca raňajkových cereálií by som na dôležitosť raňajok nikdy nedal dopustiť - najmä na plné misky umelých cereálnych produktov zo škrobu, cukru, stabilizátorov, dochucovadiel a farbív.

Ako majiteľ pekárne by som na vašom raňajkovom tanieri najradšej videl čím viac pečiva. Avšak ako váš tréner by som z podobných raňajok nebol vôbec nadšený. Poriadne raňajky - chleba so slaninou, či halušky, potrebovali naši manuálne pracujúci predkovia, ktorí podávali výkon od svitu do mrku.

Avšak dnes už stále viac ľudí pracuje hlavou a fyzický výdaj počas behu, posilky či bicyklovania je len príjemným doplnkom nášho pracovného dňa. Aké raňajky sú pre nás dnes najlepšie? Z čoho môžu bežci profitovať najviac?

 Už výskum vykonaný od roku 1930 do roku 1980 poskytol dostatok dôkazov, že neraňajkovanie by mohlo negatívne ovplyvniť výkon žiakov v škole. Hoci boli tieto štúdie slabučké, aj nové vedecké práce presvedčivo potvrdili,  že vynechávanie raňajok sa v prvom rade prejaví stratou koncentrácie a zhoršením krátkodobej pamäti. Žiaci, ktorí odišli z domu hladní, sú nesústredení a celkovo dosahujú v škole horšie výsledky.

Dodnes však vieme len veľmi málo o tom, aké raňajky sú ideálne pre naše mentálne fungovanie - koľko a akých živín by mali mať, kedy ich podávať a aké množstvo energie by nám mali poskytnúť. Napriek týmto neznámym v mnohých krajinách na svete už stihli zaviesť program „raňajky do škôl“, aby zlepšili výsledky štúdia.

Neraňajkujete? Priberáte?             

Snaha o schudnutie je pre mnohých dôvodom, prečo začať behať. Zároveň sa snažíme obmedziť príjem energie, a je oveľa jednoduchšie vynechať raňajky ako obed či večeru. Keď vynecháme raňajky, časť chýbajúcej energie zvyčajne vykompenzujeme väčším obedom, či dokonca večerou, no napokon aj tak budeme mať nižší celodenný príjem kalórií.

Tento fakt nahráva do kariet skôr chudnutiu ako priberaniu, najmä ak si zachováme podobný výdaj energie. Pozorovacie epidemiologické štúdie (dlhodobé retrospektívne vyhodnocované štatistiky veľkých populácií opierajúce sa o pravidelne vypĺňané dotazníky) však roky ukazovali opak - tvrdili nám, že existuje jasný súvis medzi raňajkovaním a nižšou telesnou hmotnosťou. Toto zistenie však vôbec nepoukazuje na nejaký zákonitý vzťah medzi raňajkami a BMI, pretože tí, čo uviedli, že pravidelne raňajkujú, zvyčajne patrili medzi nefajčiarov, pili menej alkoholu, konzumovali viac vlákniny a živín, a hlavne boli fyzicky aktívnejší.

7 x ÁNO raňajkám

  • sú prejavom zdravého životného štýlu a rodinnej pohody
  • sú dobrý zdroj dôležitých živín
  • ich pravidelná konzumácia je základom absencie nutričných stresov
  • vyrovnanejšie hladiny glukózy ešte aj poobede, najmä v prípade dostatočného obsahu bielkovín v raňajkách
  • lepší výkon nielen ráno, ale aj poobede či večer
  • nutné po rannom behu, s dôrazom na dostatok kvalitných bielkovín
  • dôležité pre mladých, vo vývoji, tehotné i dojčiace

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.