17.07.2017, 08:00

Sladené nápoje sú hrozba. Je fruktóza priateľ bežca alebo zákerný jed?

Nuž o fruktóze sme sa v poslednom čase nič dobré nedočítali. Kým jedni ju označujú za jed, iní tieto zistenia bagatelizujú. My ju máme v športových nápojoch a géloch, ktoré si dávame, keď nám dochádza para. Pomáhame si alebo škodíme?

Sladené nápoje sú hrozba. Je fruktóza priateľ bežca alebo zákerný jed?

Verejnosť sa zmieta v záplave kontroverzných správ, ktoré označujú konzumáciu sladených nápojov a pridaného cukru za jednu z hlavných príčin zdravotných komplikácií väčšiny populácie v rozvinutých krajinách, čo sa prejavuje nárastom obezity, kardiovaskulárnych úmrtí či cukrovky.

Poviete si, nás bežcov, čo pravidelne športujeme a navyše sa snažíme aj zdravo stravovať sa to určite netýka. Avšak jedným z hlavných odsúdených je obyčajný cukor - fruktóza. Mono-sacharid voľne sa vyskytujúci v zrelom ovocí či v mede, a spolu s glukózou je základným kameňom repného/trstinového cukru (ako disacharid- sacharóza - t.z. glukóza + fruktóza). Veď je to celkom bežný, prirodzený cukor, tak čo? Jeho spotreba je však dnes viac ako stonásobne vyššia ako pred 100 či 200 rokmi. Odkiaľ sa berie a ako vplýva na naše zdravie a výkon?

Izoglukóza alebo HFCS

Asi vôbec netušíte o čom hovoríme. Kedy ste mali naposledy „colu“? U nás je stále sladená tzv. izoglukózou - t.z. fruktózovým sirupom, ktorý sa vyrába z kukuričného škrobu (tzv. high fructose corn syrup - HFCS).

Zázrak modernej potravinárskej chémie, ktorý chuťovo pripomína klasický cukor, pričom má dokonca ešte o pár percent fruktózy viac ako normálna sacharóza. Je všade, nielen v nápojoch. Vedia, čo robia. Jedlo, ktoré signalizuje mozgu sladkosť má zelenú - je považované za chutnejšie, výživnejšie. A tak ju pridávajú všade, športové výživové doplnky nevynímajúc.

Je relatívne lacná a tak sa ňou nešetrí. Ešte ste stále presvedčení, že sa vás netýka katastrofická správa o tom, ako nám škodí pridaný cukor a ako sami otravujeme celú populáciu (a hlavne mládež)? Možno ste zbystrili pozornosť, avšak ešte stále neviete, prečo sa práve fruktóza, resp. jej nadbytočný príjem dostal na pranier?

Platené spochybňovanie

Mnohé štúdie poukazovali na to, že vyníkom je nadmerný príjem kalórií, priveľa sacharidov v strave, a že samotná fruktóza nie je zodpovedná za vzniknuté zdravotné komplikácie. Navyše začali pribúdať štúdie, ktoré dokazovali, že keď sa minimálne hodinu denne „hýbeme“, tak spálime väčšinu prijatej fruktózy tak, akoby to bol akýkoľvek iný cukor a neprejavia sa žiadne z jej negatívnych účinkov. V auguste 2015 však novinári z New York Times odhalili, že výskum, ktorý spochybňoval škodlivosť nadmerného príjmu fruktózy bol sponzorovaný firmou Coca-Cola.

Firma naliala peniaze do svojej nadácie (Global Energy Balance Network), ktorou pretiekli milióny dolárov na výskum spochybňujúci negatívny vplyv nadmerného príjmu energie a cukru na obezitu a kardiovaskulárne komplikácie. Zároveň sa začala masovo zdôrazňovať úloha fyzického cvičenia a zvýšeného výdaja energie ako jedinej správnej cesty - „nevadí že sa prežierate, len sa hýbte a všetko to pekne spáľte“  - takto to ale skutočne nefunguje. Jednou z príčin je priveľa fruktózy v našej strave.

Príjem fruktózy a výkon

Je dokázané, že príjem sacharidov počas výkonu zablokuje oxidáciu tukov vo svaloch a zvyšuje oxidáciu sacharidov. Počas vytrvalostného výkonu je takáto stratégia kontraproduktívna. Sladené športové nápoje obsahujúce fruktózu správnu nutričnú stratégiu ešte viac komplikujú, pretože fruktóza ešte viac zintenzívňuje rozsah oxidácie sacharidov. Prispieva k tomu pravdepodobne oxidácia laktátu vo svaloch, pričom práve laktát sa vo zvýšenej miere vytvára z prijatej fruktózy (aj počas behu).

Príjem sacharidového nápoja obsahujúceho fruktózu po výkone neovplyvnil spôsob degradácie a premeny fruktózy v našom tele a bol rovnaký (rovnako nepriaznivý), ako u jedincov, čo nič nerobili. V porovnaní s glukózou bola obnova glykogénu slabšia a výkon na druhý deň bol horší, ak sa v jedle počas 24 regenerácie nachádzala fruktóza.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.