07.09.2017, 12:00

Chcete spaľovať tuky? Uznávaný lekár hovorí, čo to ovplyvňuje

Schopnosť využiť tuk ako „palivo“ pre prácu svalov je dôležitá najmä pre vytrvalostných športovcov. Traduje sa, že čím sme trénovanejší, tým skôr a vo väčšej miere sa naše svaly spoliehajú na tuky. Vieme túto schopnosť ovplyvniť stravou?

Chcete spaľovať tuky? Uznávaný lekár hovorí, čo to ovplyvňuje

Je známe, že hlavným faktorom určujúcim zdroj využívaného energetického substrátu vo svaloch je intenzita behu. S narastajúcou intenzitou dochádza k zákonitému nárastu množstva spaľovaných sacharidov a k menšiemu príspevku tukov k celkovému energetickému výdaju.

Čo však neznamená, že pálime menej tukov - menší je len ich podiel (na väčšom a intenzívnejšom energetickom výdaji). Hoci tieto pravidlá platia všeobecne, početné štúdie ukázali, že medzi jednotlivcami existuje významná variabilita v schopnosti využívať tuky na svalovú prácu.

Zistili sa aj rozdiely v maximálnej oxidácii tukov počas dňa. Obe súvisia najmä s aeróbnou kapacitou a športovou kondíciou, s aktuálnym nutričným stavom a typom stravovacieho režimu, s beztukovou hmotnosťou jedinca, ako aj s rozdielmi vyplývajúcimi z pohlavia. Čo zaváži u vás viac a čo môže zlepšiť váš energetický manažment počas výkonu?

Ako podporiť spaľovanie tukov?

Hoci sa veľká časť aktuálneho výskumu sústreďuje na pochopenie zákonitostí využívania tukov počas cvičenia, doposiaľ nie je jasné, ako vzniká individuálna variabilita schopnosti využívať tuky.

Taktiež zatiaľ nevieme, aký vplyv má pozorovaná individuálna variabilita na samotný výkon, ako aj na celkové metabolické zdravie jedinca. Hoci až tretina rozdielov v maximálnej oxidácii tukov medzi sledovanými športovcami sa dá vysvetliť rozdielmi v aeróbnej kondícii (meranej pomocou stanovenia VO2 max), telesným zložením a pohlavím, dve tretiny rozdielov vo využívaní tukov ovplyvňuje niečo iné. Zdá sa, že významný vplyv môže mať strava. Jej relatívny vplyv však nebol doposiaľ kvantifikovaný.

Je známe, že diéta s vysokým obsahom tukov (najmä ketogénna strava) môže podstatne zvyšovať oxidáciu tukov počas cvičenia, zatiaľ čo izoenergetická diéta bohatá na sacharidy oxidáciu tukov potláča. Výsledky štúdií, ktoré skúmali diametrálne odlišné makroživiny (tuky vs sacharidy) nemusia byť celkom použiteľné na hodnotenie vplyvu obvyklých stravovacích návykov.

Pritom strava je modifikovateľnou premennou a mohla by ovplyvniť mieru spaľovania tukov počas behu. To by sme mohli zvládnuť aj sami, keby sme vedeli ako na to. Keďže maximálna miera oxidácie tukov sa vyskytuje pri miernej intenzite výkonu, je dosiahnuteľná pre väčšinu populácie. Anglickí vedci z Birminghamu si preto dali za cieľ určiť, do akej miery aktuálna (normálna, bežná) strava ovplyvnila variabilitu maximálnej oxidácie tukov zdravých mladých mužov a žien.

Autor je lekár a odborník na zdravú výživu.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.