13.11.2017, 08:00

Všestranný bežecký rok

Rovnako ako v akejkoľvek inej oblasti záujmu, aj pri športovom tréningu je dôležité mať pevný poriadok a štruktúru, aby ste dosiahli to, o čo sa usilujete. Dokonca v tomto zmysle nie je až také podstatné, či je cieľom zlatá olympijská medaila alebo méta „10 kilometrov pod hodinu“. V oboch prípadoch totiž k tréningu patrí jeho plánovanie, realizácia, presná evidencia a záverečné vyhodnotenie. Zaberie vám to síce trochu času a rozmýšľania, ale systematická práca vám určite prinesie úspech a s ním príde aj väčšia motivácia do ďalšieho tréningu.

Všestranný bežecký rok

Plánovanie tréningu

Pri tvorbe individuálneho tréningového plánu vždy vzniká originál, pretože musí zohľadniť odlišnosti v dispozíciách každého športovca i rôzne podmienky, vrátane časových  možností a dostupností  vhodných tratí, ktoré má de-facto každý iné. Ak vám niekto povie, že dokáže pripraviť univerzálny tréningový plán, tak rýchlo od neho utečte preč. Váš dlhodobý plán by mal prihliadnuť na vaše výkonnostné ciele, na počet objemových ukazovateľov a ich postupné zvyšovaniu, na pomer všeobecnej a špecializovanej prípravy, na celkové zameranie jednotlivých sezónnych cyklov a na vývoj vašich fyziologických i výkonnostných ukazovateľov. Pri plánovaní ročného tréningového plánu by ste mali vychádzať z rozdelenia ročného tréningového cyklu na jednotlivé obdobia, ktoré sa od seba vzájomne líšia.  

Kľúčom k úspechu je všestrannosť

Každý športovec, profesionál a amatér,  by mal v každom jednom makrocykle rozvíjať   svoje všeobecné pohybové schopnosti. V prípade bežcov tým nemyslíme špecifickú bežeckú vytrvalosť, ale všeobecnú schopnosť  realizovať zvolenú pohybovú štruktúru (inú ako beh) pri strednej intenzite počas relatívne dlhej doby. Všeobecné pohybové schopnosti môžete rozvíjať s využitím množstva tréningových prostriedkov, ako je jazda na bicykli, beh na lyžiach, plávanie, korčuľovanie či napríklad chôdza v členitom (hornatom) teréne. Okrem toho, že pri nich budete rozvíjať svoje všeobecné pohybové schopnosti, vhodne zaťažíte aj iné svalové skupiny a iné kĺbové systémy ako  pri behu. Bude to mať pozitívny rehabilitačný dopad na váš pohybový aparát bez toho, aby ste kvôli tomu museli zaradiť tréningovú prestávku. Rozvoj všeobecných schopností  je zároveň skvelá prevencia voči prípadným bežeckým zraneniam v budúcnosti, ktoré by mohli vznikať  v dôsledku jednostranného zaťažovania oporno-pohybového aparátu, ktoré špecializovaný bežecký (alebo akýkoľvek iný špecializovaný tréning) so sebou nevyhnutne prináša.

Druhá fáza- bežecká špecializácia

Špeciálnymi pohybovými schopnosťami sa v prípade behu myslia tie, ktoré svojou štruktúrou a rozsahom pohybu, intenzitou zaťaženia a zapojením špecifických svalových skupín zodpovedajú práve behu. Čím vyššia bude úroveň vašich všeobecných pohybových schopností, tým vzniká väčší predpoklad na rozvoj práve špeciálnych bežeckých schopností. Úplne prirodzene dochádza k takzvanému transferu alebo pozitívnemu prenosu medzi všeobecnými a špeciálnymi pohybovými schopnosťami.

Rozvoj špeciálnych silových schopností bude jednou z vašich najdôležitejších tréningových úloh v prípravnom období. Vysoká úroveň silových schopností je totiž  základným predpokladom pre rozvoj rýchlostných schopností, rôznych druhov špeciálneho tempa (napríklad tréning na úrovni anaeróbneho prahu),  pre optimalizáciu techniky behu a čo je veľmi dôležité, ako najlepšia možná prevencia pred bežeckými zraneniam. Jedným z hlavných účelov vášho tréningu je rozvoj špeciálnych (bežeckých) rýchlostných schopností. Ten závisí na vstupnej úrovni vašich špeciálnych silových schopností a na správnej technike behu.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.