16.01.2015, 16:38

Rady pre bežcov, ako sa správne vystrojiť do zimy

Rady pre bežcov, ako sa správne vystrojiť do zimy

Oblečenie a doplnky na zimné behanie sú veľmi dôležité. Hlavne ak sa chystáte na dlhšie výbehy alebo niekam, kde to celkom nepoznáte. Na behanie v zime je potrebné obliecť sa tak, aby ste čo najviac zabránili stratám tepla a aby ste sa mohli čo najlepšie hýbať.

Ako nestratiť teplo

Je lepšie obliecť si viac tenších vrstiev. Prečo?

Lepšia pohyblivosť. Tenšie oblečenie  je pružnejšie, takže výraznejšie neobmedzuje pohyb v oblasti veľkých kĺbov (kolená, bedrá, lakte, ramená).

Lepší odvod potu z povrchu tela. Ak máte na sebe viac vrstiev funkčného oblečenia, budú čiastočne fungovať aj v prípade, že na ne navrstvíte oblečenie z nefunkčných materiálov. Vrchná vrstva odsáva pot z tej pod ňou a telo máte stále v suchu.

Viac

vás zahreje. Medzi každou vrstvou oblečenia je vzduch, ktorý slúži ako ďalšia tepelná izolácia.

Lepšia regulácia. Môžeme reagovať na zmeny počasia. Ak sa oteplí, môžeme si niektorú vrstvu vyzliecť a omotať okolo tela bez toho, aby nám bránila v pohybe. Ak si človek oblečie hrubú bundu, môže si akurát rozopnúť zips. Keď to urobíte, spodná vrstva hneď vychladne a povrchová teplota tela sa prudko zníži.

Lepšie dýchanie pokožkou. Tenšie oblečenie lepšie prepúšťa vzduch k povrchu tela. Kým však prejde všetkými vrstvami, stihne sa ohriať. Ak nemáte poruke dosť vrstiev, veľmi dobre poslúžia noviny vložené medzi dve vrstvy oblečenia (ale aj do topánok). Ak vás prekvapí zima, môžete prsia, kolená a lakte ochrániť pred mrazom aj igelitovými vreckami. Ak budete využívať pravidlo viacerých vrstiev oblečenia, vrchné diely by mali byť o číslo väčšie. Inak v tom všetkom budete natlačení, obmedzíte svoju pohyblivosť a zmenšíte vzduchové medzivrstvy.


Vychytávky
Pre mužov sa hodí spodná bielizeň s teflonovou vložkou, v núdzi sa dá použiť aj rukavica alebo vreckovka. Omrzliny v týchto partiách sú naozaj nepríjemné. Chráňte si aj obličky, v zime nie je príjemné, keď často musíte. Aj ženám odporúčam teflonovú bielizeň. Dajte si pozor na koncové časti tela. Nielen pri behu ako prvé
cítime premrznuté ruky, nohy, lakte, kolená, krk a hlavu vrátane tváre. Na týchto miestach strácame až 40 percent telesného tepla. Pri ich ochrane prihliadajte nielen na vonkajšiu teplotu (teda skôr zimu) a na silu vetra, ale aj na rýchlosť  behu. Všetky tieto faktory hrajú rolu v tom, aká teplota pôsobí na naše telo.

Ďalší pomocníci

Čiapka. Aj keď radšej behám s čelenkou či so šatkou, v zime nepohrdnem čiapkou. Dôvod? Tie 40-percentné straty telesného tepla.
Kukla. Oceníte ju vo veľkých mrazoch a v silnom vetre. Zároveň ochráni hlavu, krk aj tvár. Ak si dáte aj okuliare, ostane na tele len veľmi málo nechránených miest. A ak si kúpite kuklu s otvorom len pre oči, budete chránení úplne. Rukavice. Ich význam netreba zdôrazňovať.
Návlek na krk. Ochráni krk, prípadne aj ústa, nos a väčšinu časť tváre. Dá sa použiť namiesto kukly.
Teplé ponožky či podkolienky. V zime ich odporúčam, ale funkčné. Aj pri behu totiž môžu nohy poriadne premrznúť a nie je to nič príjemné. Na behanie v zime je dobré mať bežeckú obuv o pol čísla väčšiu než
normálne, aby sa do nej vošli aj hrubšie ponožky a aby ostal medzi ponožkou a teniskou voľný priestor pre vzduchovú vrstvu.

Šatka. Je maličká, ľahká, a pritom univerzálna. Môže poslúžiť ako ďalšia vrstva na hlave, pri úraze ňou obviažete členok či zápästie, poslúži pred ústami a nosom pri behu vo vetre.
Čelovka. Ich výber je široký, majú dobrú svietivosť, sú ľahké a skladné, takže v ľadvinke nezaberú veľa miesta. Poslúžia, ak si beh predĺžite do neskorších hodín - a nielen v zime.
Mobil. Pokojne ho majte vypnutý alebo stíšený, aby vás pri behu nerušil, ale majte ho pri sebe. Môže sa vám veľmi hodiť, hlavne keď sa vyberiete na beh sami alebo do odľahlejších oblastí. Spadnúť a zraniť sa môžete
v zime veľmi ľahko, aj keď budete akokoľvek obozretní.
Cyklistické a lyžiarske návleky. Osvedčia sa pri behaní v snehu – a to aj v prípade, že máte goretexovú
obuv.