15.07.2019, 20:06

Okienko Gabbyho Švajdu- maximálna puluová frekvencia a využitie tohto údaju v tréningu

Maximálna srdcová (alebo pulzová, ak chcete) frekvencia je dôležité číslo, ktoré uvádza ako maximálnou frekvenciou dokáže vaše srdce pracovať pri záťaži. Ovplyvňuje ju množstvo faktorov- od genetických predispozícii, cez úroveň trénovanosti, ďalej vek, zdravotný stav až po psychické rozpoloženie pri výkone. Ak ju však zistíte, veľmi vám to pomôže pri výstavbe tréningového procesu na mieru.

Okienko Gabbyho Švajdu- maximálna puluová frekvencia a využitie tohto údaju v tréningu

Vieš akú máš maximálnu pulzovú frekvenciu? Kedy si ju naposledy dosiahol a pri akom tréningu?  

„Pri intervalových tréningoch si zvyknem sledovať pulzy. V posledných mesiacoch pri týchto tréningoch som mal maximálnu pulzovú frekvenciu 193 tepov. Bolo to pri 1000 metrových úsekoch, keď som šiel tempo hlboko pod 3 minúty na kilometer.“

Akú máš pokojovú pulzovú frekvenciu, resp aký máš pulz bežne cez deň, keď netrénuješ, prípadne v spánku?

„Moja pokojová pulzová frekvencia sa pohybuje okolo 50 úderov za minútu. Najnižšiu pulzovú frekvenciu som si nameral 35 úderov, bolo to ihneď po prebudení.“ 

Ako využívaš meranie pulzovej frekvencie v tréningu, trénuješ vedome v jednotlivých zónach (anaeróbny prah, aeróbny prah) alebo trénuješ skôr intuitívne?

"Uprednostňujem intuitívny tréning. Sú však bežci, ktorí si pri tréningu sledujú striktne tepy a nimi sa riadia."

Stalo sa Ti niekedy, že si mal nejaké paranormálny javy, čo sa týka pulzu?  

„Samozrejme, stretávam sa s tým raz alebo dvakrát do roka. Je to spojené so zmenou teploty. V lete mám vyššie pulzy ako v zime. Ak bežím vo veľkom teple ako keby ,, na hrane", tak sa mi zhorší zrak, čo je spojené s vyčerpaním. Vtedy sa sústredím iba na beh. Pred pretekom sa snažím byť v pohode a mať pulzy nižšie. Čím nižšia pulzová frekvencia, tým vyšší predpoklad na lepší výsledok.“ 

Máš zmeraný svoj anaeróbny prah? Zvykneš ho merať aj svojim zverencom?

„Minulý rok som absolvoval záťažové testy v Národnom športovom centre, kde som dosiahol výsledok VO2 max. 69,2 ml/kg a VO2 anaeróbny prah 54,5 ml/kg a maximálna pulzová frekvencia 199. Bolo to v prechodnom období kedy som mal po jarnej sezóne a začínal som letnú prípravu.“

Aký typ hodiniek využívaš na meranie pulzu a ako si s nimi spokojný?

„Doteraz som využíval hodinky Garmin 935 a teraz prechádzam na novší model 945. Záleží mi na tom, aby som svoje pulzy mal pod kontrolou, a preto už 6 rokov používam hodinky od firmy Garmin. Taktiež 90% mojich zverencov používa hodinky tejto značky. Rýchlejšie sa viem dostať ich hodnotám cez Garmin connect, kde mám i ja svoje údaje, ktoré viem kontrolovať, porovnávať a vyhodnocovať.“

Gabriel Švajda - bežecký motivátor, hobby tréner 

klub: Adidasrunners Bratislava

Najväčšie úspechy:

Majster SR v maratóne v roku 2016

Víťaz Wings for life v roku 2016

Víťaz maratónu v Lipsku v roku 2018 

Osobné rekordy: 

5 km- 15:36

10 km- 31:47

Polmaratón- 1:11:16

Maratón- 2:29:56