StoryEditor

Príťažlivá dáma z vyšších kruhov

01.02.2004, 23:00
Limuzína vyššej strednej triedy, dlhá 4,77 m, strieda v ponuke celkom úspešný model Leganza a prináša potenciálnym záujemcom nielen tradične veľký batožinový priestor, dostatok miesta v interiéri i na zadných sedadlách, ale aj solídne vybavenie a navyše príťažlivý dizajn zo štúdia Italdesign uznávaného Taliana Giorgetta Giugiara. A to všetko za výhodnú cenu.

Začnime v interiéri.
Na stredovej konzole i na dverách umocňuje vizuálny dojem komfortu drevené obloženie. Lakťová opierka medzi prednými sedadlami slúži aj ako odkladacia priehradka s plytkým a hlbokým dnom. Pred ňou sú pod vekom držiaky na nápoje, avšak tento priestor možno využiť aj na odloženie drobných predmetov. Ovládanie rádia je tiež na volante; ten je však, žiaľ, nastaviteľný iba výškovo (nie pozdĺžne). Vonkajšie zrkadlá sú vyhrievané a takisto kabínu sme mali i v mrazivých dňoch vyhriatu veľmi rýchlo.

Všestranný komfort.
Pohodlné kožené sedadlá dodáva výrobca do drahších modelov sériovo, avšak kto ich chce mať vyhrievané, musí si priplatiť. Zrkadlá v slnečných clonách sú osvetlené a keď sú otočené k bočným oknám, možno každú z nich predĺžiť výsuvným nástavcom. Pod stropom nechýbajú bodové svetlá (napríklad na čítanie mapy), ktoré nerušia pri jazde vodiča. Hneď vedľa nich je vyklápateľný držiak na okuliare. Na predných dverách sú výrazné pozičné svetlá, takže v noci je dostatočná signalizácia vystupujúceho vodiča alebo spolujazdca.
Chvíľu sme si museli zvykať na ovládanie páčky stieračov smerom nahor - zvyčajne je pohyb opačný. Ocenili sme osvetlené okolie spínacej skrinky, takže aj v noci sme bez problémov mohli veľmi rýchlo zasunúť kľúč. Rovnako je dobrým riešením zelený pás na prednom skle, ktorý vhodne tlmí žiarenie zapadajúceho slnka. Batožinový priestor poskytuje 435 dm3, a to je solídny objem. Výhodou je jeho diaľkové otváranie.

Pohodlná jazda.
Na testovanie nám importér požičal úplne nové vozidlo, ktoré malo najazdených iba čosi nad 3 000 km. Nesnažili sme sa preto vytáčať ho do vysokých otáčok, skôr sme vychutnávali ležérny, pohodlný štýl jazdy. Keď to však bolo nevyhnutné, Evanda ochotne zrýchľovala. Zaraďovanie nižších prevodových stupňov išlo trošku tvrdšie, možno aj preto, že testované auto ešte voňalo novotou.

Spoľahlivý podvozok.
Pri absolvovaní stoviek kilometrov sme sa cítili za volantom Daewoo Evanda ako na lodi. Konštrukcia podvozka umožňovala pohodlnú jazdu, aj v zákrute táto 4,7 m dlhá limuzína dobre držala stopu. Keďže sme jazdili prevažne po zasnežených cestách, overili sme si, že elektronika spoľahlivo eliminovala akýkoľvek náznak šmyku. Pri športovom štýle jazdy na voľnom priestranstve Evanda reagovala veľmi citlivo na jednotlivé pedále, ako aj otočenie volantom.

Len s dvojlitrom.
Túto luxusnú limuzínu ponúka Daewoo iba s klasickým dvojlitrovým benzínovým motorom. Pohotovostná hmotnosť Evandy je 1,5 tony a celková takmer 2 tony, takže to nie je auto na preteky. Posilňovač riadenia reaguje na rýchlosť vozidla a podľa toho mení silu, potrebnú na ovládanie volantu. Tento systém - dodávaný na želanie - pracuje tak, že pri zvyšovaní rýchlosti znižuje objem kvapaliny prechádzajúcej čerpadlom a riadenie je tuhšie.
Kto si priplatí, môže mať vyhrievané sedadlá, elektricky sklopné vonkajšie zrkadlá, elektro-chromatické vnútorné zrkadlo, ktoré automaticky znižuje osvetlenie vozidla za nami, automatické rozsvecovanie svetiel, atď.

Detaily na záver.
Jediným tlačidlom sa ovláda vyhrievanie (odmrazovanie) zadného okna a vonkajších zrkadiel. Automatická klimatizácia má aj podporné mechanické ovládanie, ktoré sme využívali, najmä keď sa intenzívne zahmlievali sklá. V noci sme ocenili plynulú reguláciu osvetlenia prístrojov. Štandardnou súčasťou audiosústavy je zásobník na päť CD, čo možno považovať za ďalšie plus tohto auta. Rovnako ako sériovo dodávané hliníkové disky. Na druhej strane sme zapísali k mínusom ovládanie klaksónu len v strede volantu - na vymedzenom priestore v jeho spodnej časti - takže vodič má v prípade náhlej potreby ťažkosti s jeho pohotovým nahmataním. Tiež nás prekvapila absencia kontrolky osvetlenia, aj keď vodiča informuje o zapnutých svetlách po vypnutí motora a otvorení dverí akustický signál.

KONKURENTI
Daewoo Evanda patrí do vyššej strednej triedy a tam dominuje Mercedes-Benz triedy E. Ten vlani získal suverénne prvenstvo vo svojej kategórii s 342 zaregistrovanými vozidlami. Pre Evandu sú však bezprostrednejšími konkurentmi Hyundai Sonata a Peugeot 607. Evanda i Sonata upútajú predovšetkým cenou, i keď Evanda s koženými sedadlami stojí - v porovnaní s najlacnejšou verziou - o 70 000 Sk viac. Kórejskí konkurenti sú v parametroch veľmi vyrovnaní a zákazník sa bude rozhodovať zrejme podľa dizajnu. Pravdu povediac, prekvapilo nás, koľkých okoloidúcich zaujal dizajn novej Evandy z kórejskej automobilky Daewoo.
Test Hospodárskych novín a Formátu

Porovnanie s konkurenciou
Daewoo Evanda Hyundai Sonata Peugeot 607
Motor - benzínový 4-valec, predný pohon 4-valec, pp 4-valec, pp
Objem, cm3 1998 1997 1997
Výkon, kW (k) 96/131 98/133 100/138
Krútiaci moment, Nm 181 184 190
Max. rýchlosť, km/h 200 200 210
Zrýchlenie 0 - 100 km, s 10,7 9,6 10,6
Spotreba, l/100 km 12,3 - 6,8 - 8,8 12,4 - 7,1 - 9,1 12,3 - 6,6 - 8,6
Cena s DPH (v tis. Sk) od 699 650 1 260
menuLevel = 2, menuRoute = dennik/servisne-prilohy, menuAlias = servisne-prilohy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
10. apríl 2024 06:46