StoryEditor

V sociálnej sfére nároky na profesionalitu

10.06.2003, 00:00

Transformácia sociálnych služieb zasahuje prednostne do sfér legislatívnych zmien, vzniku nových ekonomických postupov a od základov sa mení filozofia poskytovaných sociálnych služieb. Vznik vyšších územných celkov a následná decentralizácia zriaďovateľských kompetencií v oblasti sociálnych služieb na obce a vyššie územné celky v roku 2002 preukázali, že ide o jav nesmierne rôznorodý. Aby sa naplnili ciele a princípy koncepcie transformácie sociálnej sféry v Slovenskej republike, je potrebné hľadať efektívnejšie a perspektívnejšie formy sociálnych služieb. Súčasné trendy hovoria o ústupe od segregácie a vzniku veľkokapacitných zariadení sociálnych služieb.
Transformácia jestvujúcich zariadení sociálnych služieb je kvalitatívne novým spôsobom, ktorý má za cieľ priblížiť služby k občanovi, prinášať pružnejšie finančné postupy, pri súčasnom využití alternatívnych finančných zdrojov. Zároveň v riadiacej práci prináša do praxe novú kvalitu osobného ľudského faktora.
Vzhľadom na trend zvyšovania kvality sociálnych služieb sa v súčasnosti pracuje na tvorbe tzv. štandardov. Česká republika ich už má vypracované približne 4 roky, zatiaľ ich však neuviedla v žiadnej legislatívnej norme. Z nich vychádzajú aj slovenskí odborníci, pôsobiaci v mimovládnych organizáciách v oblasti poskytovania sociálnych služieb. Tie sa podujali otestovať štandardy vypracované v Česku. Podľa informácie predsedu Rady pre poradenstvo v sociálnej práci Slavomíra Krupu, celý proces sa realizuje tým, že Nadácia Socia zorganizovala pre prevádzkovateľov sociálnych služieb semináre o kvalite sociálnych služieb v regiónoch, pričom niektorí z týchto prevádzkovateľov sa podujali overiť už existujúce štandardy v službách, ktoré poskytujú občanom vo svojich prevádzkach. Výsledky z overovania štandardov následne analyzuje Rada pre poradenstvo v sociálnej práci.
"Našou úlohou je vyhodnotiť, či existujúce štandardy, ktoré pripravila Česká republika, sú aplikovateľné aj v našich zariadeniach. V prípade, že nebudú aplikovateľné, je potrebné zvážiť, aké zmeny bude potrebné urobiť pre Slovensko. Programové vyhlásenie vlády počíta s tým, že v tomto vládnom období sa spomínané štandardy pripravia. Ich pracovná verzia sa má dokončiť do konca tohto roku," uviedol predseda rady. Zároveň dodal, že pracovné materiály budú slúžiť ako východiská pre Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR, ktorého ďalším krokom bude príprava legislatívnej normy.
Štandardy, ako kritériá kvality sociálnych služieb budú mať podľa názoru predsedu Rady Krupu, reálny presah v niekoľkých rovinách do života občanov v sociálnej núdzi. V prvom rade podporia ľudskú a občiansku dôstojnosť odberateľov služieb. Všetky poskytované sociálne programy budú klásť dôraz na to, aby boli v súlade s vekom, individuálnymi potrebami a kultúrou a umožňovali vlastnú aktivizáciu občanov na riešení problémových situácii.
"Štandardy podporujú služby, ktoré simulujú rodinné, komunitné modely, profesionalitu a tímový prístup sociálnych pracovníkov. Zavedenie štandardov do praxe umožní postupne presúvať ťažisko systému z inštitucionálnej na deinštitucionálnu a komunitnú sociálnu prácu. Zavedenie hodnotenia kvality sociálnych služieb bude mať spätne dosah na zmenu prípravy a vzdelávania sociálnych pracovníkov. Štandardy budú schopní aplikovať len osobnostne disponovaní a vysoko profesionalizovaní pracovníci," uzavrel predseda Rady pre poradenstvo v sociálnej práci Slavomír Krupa.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/komentare-a-analyzy, menuAlias = komentare-a-analyzy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
24. apríl 2024 07:05