StoryEditor

Slovenský autopriemysel je atraktívny pre Američanov

23.03.2003, 23:00
Aký je cieľ vašej návštevy Slovenska?
-- Vediem obchodnú misiu špecificky zameranú na automobilový priemysel. Niektoré zo spoločností, ktoré sprevádzam, sú dodávateľmi automobilového priemyslu a majú medzinárodné skúsenosti. Už predtým navštívili Maďarsko a Poľsko. Veľmi sa zaujímajú o ich i o vaše podniky, ktoré chcú vo svojej oblasti podnikania spolupracovať so zahraničnými partnermi z USA.
Spoluprácu nadväzujete len v rámci automobilového priemyslu?
-- Nie. Väčšina z týchto firiem má určitú špecializáciu v automobilovom priemysle, ale podnikajú a majú skúsenosti vo viacerých sektoroch. V každom prípade je však narastajúca dôležitosť automobilového priemyslu na Slovensku veľmi atraktívna.
Plánujú tieto spoločnosti podnikať na našom trhu?
-- Áno. Napríklad Earth Tech zatiaľ plánuje otvoriť pobočku v Budapešti, svojich predstaviteľov má však v celom regióne. Sledujú, či je na týchto trhoch dostatočná aktivita ako predpoklad na vstup amerických investorov. Aby získali dostatok relevantných informácií, musia rokovať s tunajšími firmami.
S kým sa plánujete stretnúť?
-- Táto misia nemá za cieľ stretávať sa z pozície predstaviteľa ministerstva, ale má sprostredkovať stretnutia medzi firmami. Nie preto, aby sme niekoho presviedčali o výhodnosti vstupu na slovenský trh, ale aby sme sa od amerických firiem pôsobiacich na Slovensku dozvedeli, aký pocit a aké skúsenosti majú z tohto ekonomického prostredia. V praxi to vyzerá tak, že sa informujú o predmete podnikania, o konkrétnych produktoch a následne o možnostiach spolupráce. Potom je tu ešte akýsi druh mítingov, na ktorých sa informujeme a vymieňame si poznatky o slovenskom trhu. Napríklad stretli sme sa s analytikom jednej firmy so sídlom v New Yorku a diskutovali sme o tejto otázke.
Takže na týchto stretnutiach sa nerozoberajú nejaké konkrétne priame investície?
-- Investičný cyklus sa zvyčajne začína hľadaním zaujímavého trhu. Naším poslaním je priviesť spoločnosti na tento trh a oboznámiť ich s ním. My nie sme špecialisti, ale tieto spoločnosti áno. Cieľom iniciačnej návštevy je len hľadanie možnej spolupráce na báze predaja a distribúcie. A ak tu uspejú v biznise na transakčnej báze, na báze výmeny a spolupráce, je pravdepodobné, že by mohli zvažovať aj eventualitu priamej investície. Mám pocit, že o región strednej a východnej Európy sa zaujímajú všetci, takže by mali uvažovať aj o investičných príležitostiach.
Majú už predstavu o konkrétnej krajine? Aké šance má Slovensko?
-- Celý svet sa stáva čoraz súťaživejším ekonomickým prostredím. Podnikatelia sem nejdú s predstavou, že chcú ísť na Slovensko, ale že hľadajú krajinu, v ktorej by mohli zvyšovať svoju produkciu, získavať predstih pred konkurenciou, napríklad, znižovaním nákladov. Potom začnú takéto prostredie hľadať tak, ako to je aj v tomto prípade. Chcú analyzovať, rozobrať čísla a prognózy vývoja trhu, na základe čoho sa rozhodnú. Zvyčajne, aspoň pri prvom rozhodovaní, necítia lojálnosť k žiadnej krajine. Americká vláda do tohto procesu nezasahuje. My máme na starosti len to, aby sa sem prišli pozrieť. Nepredpokladám, že nejaká spoločnosť by prišla s investíciou bez toho, aby absolvovala takýto proces.
Prednedávnom sa rozhodol na Slovensku investovať do nového závodu PSA Peugeot Citroën, Volkswagenu sa tu darí už dlhé roky. Myslíte si, že Slovensko má šance získať podobné investície aj v nasledujúcom období?
-- Je to očividné, pretože Slovensko už v tejto súťaži uspelo. V Budapešti a vo Varšave boli kvôli spomenutej investícii PSA prekvapení, čo sa slovenskej strane podarilo. Takže očividne Slovensko dokáže ukázať svoje prednosti. Investovanie však nikdy nebýva konštantné, spoločnosti vždy budú hľadieť na momentálnu situáciu na trhu s určitým výhľadom do budúcnosti. Preto, ak niekto bude hľadať napríklad príležitosť na veľkom domácom trhu, vyberie si radšej Poľsko, ale ak bude hľadať celoregionálne pôsobisko, môže si vybrať zase práve Slovensko. Toto je veľmi ťažké predpovedať.
Ako ste spomínali, zahraničné firmy pôsobiace v SR sa o svoje skúsenosti delia. Čo podľa nich Slovensku chýba? Zmení sa naša situácia vstupom do EÚ?
-- Mám pocit, že každý je ohúrený tým, čo Slovensko dosiahlo od roku 1998. V podstate ste za 3 až 5 rokov dosiahli to, čo okolitým krajinám trvalo 10 rokov. Sú veľmi príjemne prekvapení, ale aj veľmi spokojní. Rovnako aj oni totiž videli prínos nového politického prostredia po voľbách v roku 1998. Prichádzajú investície, spoločnosti majú o Slovensko záujem, to je neodškriepiteľné. Minister obchodu Don Evans to povedal najlepším možným spôsobom, že Slovensko sa ukázalo na mape. Napríklad, na Slovensku pôsobí spoločnosť IBM. Spôsob, akým funguje korporátna spoločnosť je, že ak sa IBM rozhodla ísť na Slovensko, musela pre to mať nejaký dôvod a tak sa na ňu i na krajinu upriami pozornosť. Správou pre spoločnosti potom je, že asi ide o atraktívny trh. Vo všeobecnosti firmy vyhľadávajú stabilné trhové prostredie, s kvalifikovanou pracovnou silou, so subdodávateľskými službami. To všetko Slovensko zjavne má. Jednoznačne, vy už ste v hre. Máte vyhliadky do budúcnosti so zdravým podnikateľským prostredím. To je najatraktívnejší element. Navyše, neďaleké členstvo v Európskej únii je jedným z týchto elementov spoľahlivosti, ku ktorému bude Slovensko neoddeliteľne patriť.
Len pred pár týždňami minister obchodu USA Don Evans navštívil Slovensko. Vo vzťahu k vyslaniu slovenských vojenských jednotiek do Kuvajtu povedal, že USA vždy budú pamätať na svojich priateľov. Myslel týmito slovami len diplomatickú podporu zo strany USA alebo aj širšie možnosti ekonomickej spolupráce, napríklad v podporovaní amerických investícií na našom trhu?
-- Myslím, že tým myslel to, čo povedal, teda priateľstvo. Ja, ako súčasť tohto ministerstva, keďže som námestníkom generálneho riaditeľa obchodnej sekcie na ministerstve obchodu, som bol poverený generálnym riaditeľom prezentovať, čo mal pán Evans na mysli. Toto je prvý z krokov, ktorými chceme demonštrovať, že jeho slová neostanú len slovami, ale sa zmenia na skutky. Slovenskom bol veľmi ohromený. Jedna z prvých vecí, ktoré po návrate povedal podnikateľom bola, aby išli na Slovensko, pozreli si ho a pochopili, prečo je táto krajina rozumnou alternatívou pre nové investície.
Vidíte nejakú príležitosť, že by sa slovenské firmy, napríklad zo stavebníctva, mohli podieľať na obnovovaní Iraku, napríklad irackej infraštruktúry, a dostali sa tak k časti balíka investícií, ktoré majú byť v tomto regióne po vojne preinvestované?
-- V tejto oblasti nie som expert. Stále sme len vo fáze plánovania, ako sa situácia v Iraku vyvinie. Takže momentálne asi nie je vhodný čas, aby som komentoval detaily. Ale naše kroky v minulosti boli podobné, zvyčajne sme povzbudzovali našich priateľov, aby participovali na obnove. Takže, je to o tom, aby nám spoločnosti dali vedieť, prejavili o takúto činnosť záujem a my vás budeme informovať hneď, keď budeme vedieť, ako sa to (situácia v Iraku) vyvinie.

Carlos F. Poza vstúpil do služieb ministerstva v roku 1976, odvtedy zastával vedúce pozície v Guatemale, Portugalsku, Paname, Mexiku a Čile. Ako námestník generálneho riaditeľa obchodnej sekcie na Ministerstve obchodu USA (Deputy Director General for U.S. Commercial Service, U.S. Department of Commerce) zastáva funkciu vedúceho operačného riaditeľa. V jeho kompetenciách sú tri úrady: Úrad domácich operácií so 105 kanceláriami po USA, ďalej Úrad medzinárodných operácií, zastúpený 154 kanceláriami v 89 krajinách, a Úrad podpory exportu so sídlom vo Washingtone, ktorý je zameraný na podporu obchodných iniciatív na domácom i medzinárodnom poli.
Sprostredkovania stretnutí medzi:
Americká spolo?nos? Slovenská spolo?nos?
Earth Tech Inc. Tower Automotive (plus návšteva továrne)
Exotica Fresheners Hriadel s.r.o., Nitra
SEOL s.r.o., Košice
Force s.r.o., Nitrianske Brn?iarovce
Popcar s.r.o., Bratislava
Transmission Technologies Corp. Hri?ovské strojárne, a.s., Hri?ová
VSS, a.s., Košice
Z?S Special, a.s., Dubnica nad Váhom
Manet, a.s., Považská Bystrica
AVC, a.s., ?adca
Auto Martin, a.s., Martin
menuLevel = 1, menuRoute = dennik, menuAlias = dennik, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
26. apríl 2024 03:01