StoryEditor

Pohli sa stojaté vody?

04.09.2002, 00:00

Problematika detských dopravných ihrísk rezonuje u nás najmä v súvislosti s narastajúcim počtom dopravných nehôd. V prílohe vydanej pred bratislavským autosalónom sme sa tejto téme venovali pomerne obšírne a teraz sa k nej -- vzhľadom na jej závažnosť -- opäť vraciame. Tým viac, že sa blíži celoeurópske stretnutie detí vo Švajčiarsku, na ktorom sa zúčastní i víťazné družstvo z vrcholnej dopravnej súťaže detí na Slovensku, ktorú usporiadali začiatkom leta na detskom dopravnom ihrisku Autoškoly 1 v Bratislave pod názvom Na bicykli bezpečne.
Ing. Arpád Horváth -- okrem toho, že je riaditeľom Autoškoly 1 v Bratislave, je zároveň aj riaditeľom sekcie dopravnej výchovy pri Národnom automotoklube SR. Dopravnej výchove detí venuje veľa zo svojho času, tým viac, že v areáli autoškoly sa nachádza aj detské dopravné ihrisko (DDI). Spýtali sme sa ho teda, akú majú perspektívu DDI na Slovensku?
-- Na nedávnej celoslovenskej dopravnej súťaži nás prekvapilo, že záujem detí aj pedagógov o túto činnosť je obrovský. Jej zmysel chápu i rodičia, no stále nás trápi problém, že dodnes nie je rozhodnuté o jasnej koncepcii dopravnej výchovy na školách. Či už v oblasti teoretickej výučby (chýba osnova pre základné školy) alebo v príprave, aby od mladosti mali chlapci a dievčatá správne návyky v doprave na základe praktických cvičení.
Možno by sme mohli byť spokojní s učebnou osnovou, ktorá platí pre prvý -- štvrtý ročník ZŠ; tam je problematika pravidiel cestnej premávky obsiahnutá v teoretickej časti osnovy, hoci niektoré časti by sa dali zjednodušiť. Veľkým problémom je však to, kto učí dopravnú výchovu na škole. Ide o to, aby Ministerstvo školstva SR opätovne zaviedlo tento učebný smer na VŠ pedagogického smeru.
Snahou MŠ SR je v spolupráci s Národným automotoklubom SR doriešiť koncepciu výučby dopravnej výchovy. Momentálne minister Peter Ponický vymenoval pracovnú komisiu, ktorá pripraví túto koncepciu pre školy v SR. Sú v nej i zástupcovia ďalších zainteresovaných ministerstiev -- dopravy, vnútra a financií -- ktoré budú v problematike DDI rozhodovať.
My v NAMK presadzujeme myšlienku, že bez DDI sa praktická časť výučby nedá robiť. Z analýzy súčasného stavu vieme, že z približne 54 DDI sa nenávratne "stratilo" osem a zostávajúce sa pri dobrej snahe dajú zachrániť; okolo 30 ich už aj v dnešných zložitých podmienkach pracuje.
Kedysi jestvovali aj prenosné DDI. Tie by sa iste uplatnili.
-- Musíme sa vrátiť k tejto možnosti a vybudovať niekoľko prenosných DDI. Máme predstavu, že minimálne v každom okrese by malo vyvíjať činnosť jedno stabilné ihrisko, kde by bolo centrum dopravnej výchovy príslušného regiónu a pri menších školách by sa deti zúčastňovali na dopravnej výchove práve v prostredí prenosných ihrísk. Samozrejme, je tu požiadavka na finančnú dotáciu pre DDI, lebo jedna vyučovacia hodina reprezentuje sumu okolo 700 Sk. V sume sú započítané okrem iného mzdové náklady inštruktora i bežné prevádzkové náklady.
Na Slovensku by sme nemali vymýšľať, čo už je dávno vymyslené. Naopak, naša koncepcia dopravnej výchovy patrila v minulých rokoch medzi najlepšie v Európe. Dokonca celoeurópska súťaž, ktorá bude pod záštitou AIT vo švajčiarskom Winterthure, vlastne kopíruje niekdajšiu koncepciu dopravnej výchovy uplatňovanú v Česko-Slovensku! Znamená to, že už sa nemusíme chodiť učiť?
V princípe nie, lebo v tejto oblasti nás celá Európa pozná, vie, aký dôraz sme kedysi kládli na dopravnú výchovu detí. Vieme teda, o čo v koncepcii ide. Otázne je, či sa v závere septembra podarí slovenským reprezentantom z Košického kraja, víťazom celoslovenskej súťaže, presvedčiť aj súperov z 28 krajín o dobrých vedomostiach v tejto oblasti. Opäť budú súťažiť vo vedomostiach o pravidlách cestnej premávky, v jazde zručnosti na náročnej trati s 10 prekážkami, okrem toho budú zo stavebnice Lego skladať dopravnú značku. V rámci zábavnej časti budú deti jazdiť v improvizovanej premávke, pričom policajti budú hodnotiť ich reakcie na jednotlivé situácie. Hoci ide o zábavnú časť, bude sa aj tu súťažiť s plnou vážnosťou.
Treba oceniť učiteľov na základných školách, ktorí dokážu deťom vštepovať správne zásady správania v cestnej premávke. Istotne im nie je ľahostajná stúpajúca úrazovosť detí v premávke. Ako môžeme zmeniť tento alarmujúci stav?
Predovšetkým potrebujeme asi 15 -- 20 miliónov korún na jeden rok, čo nie je veľa, ak si uvedomíme, že následky úrazovosti detí pri dopravných nehodách viacnásobne prevyšujú odhadovanú sumu. Nikto netvrdí, že ak bude na našich školách premyslená dopravná výchova detí, vyhneme sa hrozivým údajom a zmiernime katastrofálne dôsledky. No akýkoľvek pokles úrazovosti znamená jednoznačný úspech. Nejde nám o vytvorenie emocionálneho tlaku na tých, ktorí majú o veci rozhodnúť. Ide o záchranu životov.
Príprava projektu je skutočne náročná, no zároveň je najvyšší čas odhodlať sa a urobiť pre deti významný čin. Treba vytvoriť technické zázemie, rekonštruovať zanedbané DDI, vybudovať prenosné dopravné ihriská, vydať špecifickú učebnicu pre školy. Jednotlivé aktivity nadácií, regiónov, dopravnej polície sú určite správne. No darmo sa zorganizujú nejaké sólové aktivity, ak chýba ucelená koncepcia, aby každý školák dostal základ dopravnej výchovy. Aby rozoznal funkciu signalizačného zariadenia, základné dopravné značky, pokyny policajta a podobne.
IVAN VÁCLAVÍK



Na bicykli bezpečne
Z ôsmich krajských družstiev (2 dievčatá, 2 chlapci) vyhrali žiaci Základnej školy Družstevná pri Hornáde (Šuľa, Gajdošová, Zozuľak, Orosová), ktorí reprezentovali Košický kraj. Práve oni budú reprezentovať Slovensko vo švajčiarskom Winterthure v dňoch 21. -- 22. septembra. Súperiť budú s deťmi z ďalších 27 štátov -- pod záštitou Medzinárodnej organizácie zabezpečujúcej služby pre motoristov AIT.
Výsledky celoslovenskej dopravnej súťaže Na bicykli bezpečne: 1. Košický kraj 143 trestných bodov, 2. Nitriansky (ZŠ Továrnická, Topoľčany) 173, 3. Trnavský (ZŠ Mojmírova, Piešťany) 174, 4. Trenčiansky 200, 5. Žilinský 265, 6. Banskobystrický 287, 7. Bratislavský 369, 8. Prešovský 459. Súťažilo sa v pravidlách cestnej premávky, v jazde zručnosti a v technickej zručnosti (oprava bicykla, výmena kolesa, atď.). Najlepší jednotlivci: 1. Zozuľak (KE) 10 tr. bodov, 2. Koscelníková (NR) 20, 3. Čmiho (TN) 21, 4. Dudejová (TT) 35, 5. Krivda (BB) 36.

menuLevel = 2, menuRoute = style/autosalon, menuAlias = autosalon, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
25. apríl 2024 16:52