StoryEditor

TEST: Fiat Seicento Team 1,1i

09.12.2001, 23:00

Taliansky miniautomobil Fiat Seicento nastúpil v marci 1998 dedičstvo, ktoré vcelku v konsolidovanej podobe zanechal prechodca Fiat Cinquecento. Na našom trhu je jednou z mála alternatív v segmente miniautomobilov s cenou okolo 250 000 Sk. Ponúka výraznú obratnosť a dostatočnú jazdnú dynamiku, ktorá sa zíde najmä v preplnenej mestskej premávke. Testovali sme akčný model Fiat Seicento Team s motorom 1,1i.
Pozícia na trhu
Talianska značka Fiat patrí na našom trhu už tradične do prvej desiatky v celoročnom rebríčku predaja nových automobilov podľa štatistík Združenia automobilového priemyslu SR (ZAP SR). Za prvých 10 mesiacov predal u nás Fiat 1 989 osobných a malých nákladných automobilov, a to je 8. miesto v rebríčku. Fiat Seicento sa v tomto roku začal predávať skutočne veľmi slušne a vo svojom trhovom segmente "A" je za 10 mesiacov tohto roka po lídrovi -- Daewoo Matiz (729 predaných kusov) s počtom 482 predaných modelov na druhom mieste. V celej modelovej palete osobných automobilov značky Fiat je druhým najpredávanejším typom po modelovom rade Fiat Punto.
Predaj "A" január -- október 2001
Daeweoo Matiz*729
Fiat Seicento*482
Renault Twingo*203
Seat Arosa*20
Hyundai Atos*13
Smart*13
Ford Ka*8
Suzuki Alto*1
Spolu*1469
KONKURENTI
Medzi najväčších konkurentov v tejto triede, v ktorej rozhoduje v prvom rade cena, patrí určite Daewoo Matiz a Renault Twingo. Väčším ohrozením by mohol byť aj Suzuki Alto, ktorý sa však na našom trhu momentálne nepredáva.
FINANCOVANIE
A OPÄTOVNÝ PREDAJ
Fiat Seicento sa na našom trhu dá kúpiť od 231 00 Sk -- to je stupeň výbavy "S". Exkluzívny zvláštny model Fiat Seicento Sporting Schumacher sa predáva za 305 000 Sk. Akčný model Team má v sériovej výbave nárazníky vo farbe karosérie, ktorá je v tomto prípade metalická, elektrické ovládanie predných okien a centrálne zamykanie -- to všetko za 246 000 Sk. Autorizovaní obchodníci značky Fiat ponúkajú okrem nákupu za hotovosť aj veľmi kvalitný koncernový lízingový program a akceptujú aj lízingovú spoločnosť, ktorú navrhne zákazník. Opätovný predaj ojazdeného Seicenta nie je na našom trhu problémom. Najmä pre výhodnú cenu v spojení s relatívne veľkou výdržou sú tieto autá vyhľadávané aj ako ojazdené.
TECHNICKÁ ÚROVEŇ
Napriek tomu, že Seicento je skutočné malé auto, vyzerá veľmi dospelo. Predná maska je charakteristická výraznou mriežkou pre vstup chladiaceho vzduchu a kompozíciou svetlometov a prednej kapoty bez dizajnérskych výstrelkov. Zadná časť s tretími dverami je rovnako podriadená účelnosti a zvonka sa dajú dvere batožinového priestoru otvoriť iba kľúčom. Nechýba zadný stierač. Na predných sedadlách sa usadia dvaja dospelí bez veľkých problémov, ak samozrejme nehrajú 1. ligu v basketbale. Na zadných sedadlách je miesto skôr pre deti, dospelí sa tam zmestia pohodlne iba na kratšie jazdy v meste a pri nastupovaní musia zvládnuť telocvik bežný pre malé trojdverové autá. Miery interiéru však celkom stačia pre mladú rodinu s jedným potomkom alebo pre dôchodcov aj na dovolenkové jazdenie.
V strojovni modelového radu Seicento už nenájdete v minulosti populárny motor so zdvihovým objemom 0,9 litra. Nové Seicento už poháňa modernejší štvorvalcový motor so zdvihovým objemom 1,1 litra a výkonom 40 kW (54 koní). Viacbodové vstrekovanie paliva zlepšilo výrazne pružnosť tohto agregátu v nízkych otáčkach.
JAZDNÉ VLASTNOSTI
Fiat Seicento, samozrejme, neoslní ani komfortným pružením ani prepotenými dynamickými výkonmi. Podvozok a pruženie ponúkajú dostatočnú stabilitu pri prejazde zákrutami, ale väčšie priečne nerovnosti cítiť. Brzdy sú účinné a nestrácajú výrazne účinnosť ani po zohriatí. Svoje tromfy však Seicento vynáša najmä v mestskej premávke. Neprekonateľná obratnosť a skutočnosť, že Seicento s dĺžkou iba 3,3 metra zaparkuje aj tam, kde sa iné auto už nezmestí, sú atraktívne vlastnosti do mesta. Pri cúvaní zasa vodič ocení kolmú zadnú časť karosérie, ktorá veľmi zreteľne vymedzuje, kde sa auto končí. Dynamické vlastnosti motora sú síce dostačujúce, ale pri predbiehacích manévroch treba byť predvídavejší.
BEZPEČNOSŤ
Oceľová samonosná karoséria, ktorá má vpredu ešte pomocný rám, pôsobí solídnym dojmom a nechýbajú ani vystužujúce prvky proti bočným nárazom. Na palube nechýbajú bezpečnostné pásy a opierky hláv ani na zadných sedadlách. V testovanom automobile sme našli aj airbag vodiča. Brzdy sú spoľahlivé, hrebeňové riadenie bez posilňovača je dobre dimenzované.
HOSPODÁRNOSŤ
Malolitrážne motory, ktoré sú vyladené na maximálne výhodný pomer výkonu, krútiaceho momentu a dynamických charakteristík, sú citlivé na zaobchádzanie s pedálom akcelerátotora. Priemerná spotreba okolo hranice 6 litrov na 100 km v mestskej premávke vyžaduje pokojné jazdenie a ľahkú nohu. Ak budete Seicento po meste naháňať a na každom semafore si budete liečiť komplexy, môžete sa dostať aj na spotrebu málo nad hranicou 7,5 litra na 100 km.
ZÁVEREČNÉ HODNOTENIE
Fiat Seicento Team 1,1i je veľmi výhodný automobil pre začínajúcich motoristov, pre nenáročných mladých manželov, ktorí potrebujú mobilitu alebo pre dôchodcov, ktorým už odrástli deti a tie majú vlastné autá. Samozrejme, poslúži aj v meste aj na vidieku a spoľahlivo odvezie. Ako obratný mestský automobil sa však hodí najmä do preplnených mestských ulíc.

Technické údaje:
Charakteristika: trojdverový päťmiestny miniautomobil.
Motor: radový, vodou chladený štvorvalec OHC, uložený vpredu naprieč, dva ventily na valec, viacbodové vstrekovanie paliva, päťstupňová manuálna prevodovka, pohon predných kolies
Zdvihový objem: 1 108 cm3
Max. výkon: 40 kW (54 k)/ 5 000 min-1
Max. krút. mom.: 87 Nm/ 2 750 min-1
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 14,8 s
Max. rýchlosť: 150 km/h
Brzdy: vpredu kotúčové, vzadu bubnové
Objem bat. priest.: 170 -- 810 l
Objem pal. nádrž.: 38 l
Cena: 246 000 Sk

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/servisne-prilohy, menuAlias = servisne-prilohy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
17. apríl 2024 01:24