StoryEditor

Novely zákonov o činnosti sudcov, notárov a exekútorov

17.06.2003, 00:00

Vláda schválila sériu noviel zákonov o sudcoch a prísediacich, o notároch a notárskej činnosti a o exekútoroch a exekučnej činnosti. Zámerom navrhnutých zmien je dôsledné naplnenie stratégie boja proti korupcii a princípu nulovej tolerancie v právnických profesiách.

Zmeny u exekútorov
Exekútor svojou činnosťou značným spôsobom zasahuje do základných ľudských práv a slobôd občanov (vlastnícke právo, nedotknuteľnosť obydlia). Okrem toho je nútený výkon súdnych a iných rozhodnutí súčasťou ústavného práva na súdnu a inú právnu ochranu. Je nanajvýš žiaduce, aby osoba, ktorá exekučnú činnosť vykonáva, mala právnické vzdelanie najvyššieho stupňa. Súvisí to aj s požiadavkou zrovnoprávňovania kritérií vzdelania kladených na jednotlivé právnické profesie (sudcom, notárom, advokátom alebo komerčným právnikom môže byť len osoba s právnickým vzdelaním druhého stupňa).
V súlade s princípom nulovej tolerancie v právnických profesiách sa definuje krížový zákaz výkonu činnosti exekútora takým osobám, ktorým bolo uložené disciplinárne opatrenie:
* zbavenia výkonu exekútorského úradu či notárskeho,
* zbavenia výkonu funkcie prokurátora,
* vyčiarknutia zo zoznamu advokátov alebo komerčných právnikov,
* odvolania z funkcie sudcu.
Pre výkon exekútorskej činnosti sa vyžaduje bezúhonnosť. Bezúhonným nie je ten, kto bol právoplatne odsúdený za úmyselný trestný čin, trestný čin zneužívania právomoci verejného činiteľa, prijímania úplatku a inej nenáležitej výhody, podplácania a nepriamej korupcie. Bezúhonným nie je ani ten, komu bolo odsúdenie za takýto trestný čin zahladené. Minister má povinnosť pozastaviť výkon exekútorského úradu exekútorovi, ktorému bola v rozsudku súdu prvého stupňa vyslovená vina pre úmyselný trestný čin alebo trestný čin súvisiaci s exekučnou činnosťou, a to až do právoplatnosti rozsudku. Exekútorský koncipient vykonáva na základe písomného splnomocnenia exekútora jednotlivé úkony exekučnej činnosti. Vyžaduje sa vysokoškolské právnické vzdelanie druhého stupňa.

Úpravy v činnosti notárov
Z údajov zapísaných v notárskych centrálnych registroch notár vydáva potvrdenia a výpisy, ktoré sú verejnými listinami. Predpokladá sa, že v prípade prepojenia Centrálneho informačného systému komory s inými registrami (napríklad kataster nehnuteľností, obchodný register a iné), by notár mohol vydávať osvedčené odpisy z týchto registrov, čo by značne odbremenilo subjekty, ktoré tieto registre vedú, a na druhej strane by výrazne zjednodušilo a zrýchlilo prístup verejnosti k údajom z týchto registrov. Vytvorením archívu listín sa zabezpečí, že listina tak ako bude spísaná, podpísaná účastníkmi a notárom, sa po zoskenovaní uloží v elektronickej podobe v registri listín, kde bude navždy archivovaná. Bude vylúčené, aby bolo možné dodatočne pozmeňovať jej znenie a falšovať listiny. Takisto je možné ponúknuť službu tretím osobám, ktoré si môžu prvopisy svojich listín uložiť v tomto registri a kedykoľvek u ktoréhokoľvek notára v rámci Slovenskej republiky si vyžiadať osvedčený odpis z tejto listiny. Vyhotoviteľ prvopisu listiny bude mať istotu potvrdenia a zachovania jej stavu a obsahu v čase uloženia v elektronickej podobe na dobu neobmedzenú. Minister má povinnosť zbaviť notára mlčanlivosti vo veciach, o ktorých sa notár dozvedel pri spisovaní a vydávaní listín o právnych úkonoch, na účely trestného konania.
Aj pre notárov sa platí aplikácia princípu nulovej tolerancie a bezúhonnosti v rozsahu ako pre exekútorov.
Minister má právo pozastaviť výkon notárskeho úradu:
* v prípade začatého trestného stíhania pre úmyselný trestný čin alebo trestný čin súvisiaci s notárskou činnosťou už po prerokovaní s komorou,
* notárovi, ktorému bola v rozsudku súdu prvého stupňa vyslovená vina pre úmyselný trestný čin alebo trestný čin súvisiaci s exekučnou činnosťou, a to až do právoplatnosti rozsudku.

Nové ustanovenia pre sudcov a prísediacich
Za sudcu môže byť vymenovaná osoba, ktorá nezlyhala v niektorom z právnických povolaní tak, že jej bolo uložené disciplinárne opatrenie znemožňujúce jej výkon tohto povolania. Dočasné pridelenie sudcu slúži na zabezpečenie riadneho chodu súdnictva alebo na prehlbovanie kvalifikácie sudcu. Rozhoduje o ňom súdna rada. Dočasné pridelenie je v kompetencii predsedu súdu, na ktorý sa má sudca dočasne prideliť a súčasne sa vyžaduje aj vyjadrenie predsedu súdu, na ktorom sudca pôsobí. Preložiť sudcu na iný súd možno len so súhlasom dotknutého sudcu alebo na základe disciplinárneho opatrenia -- v tomto prípade sa súhlas dotknutého sudcu sa nevyžaduje. Sudca nebude mať nárok na odchodné v súvislosti so skončením funkcie v prípade, že voči nemu bude začaté disciplinárne konanie, ktoré bude následne zastavené z dôvodu, že sa sudca vzdal funkcie. Súdna rada rozhoduje o pozastavení výkonu funkcie sudcu v prípade predsedu Najvyššieho súdu SR a podpredsedu Najvyššieho súdu SR. V ostatných prípadoch sa navrhuje jednotný spôsob rozhodovania o dočasnom pozastavení výkonu funkcie sudcu. O dočasnom pozastavení výkonu funkcie sudcu bude rozhodovať minister spravodlivosti. Súdna rada môže rozhodnutie ministra zrušiť, ak nebude považovať jeho dôvody za dostatočné.
Novela spresňuje úpravu disciplinárnych previnení a disciplinárnych opatrení -- napr. porušenie povinností pri výkone štátnej správy súdov, zavinené konanie sudcu, ktoré má za následok prieťahy v konaní alebo v disciplinárnom konaní, zjavne svojvoľné rozhodnutie sudcu, ktoré nemá oporu v právnom poriadku.
Návrh zákona rozlišuje medzi:
* disciplinárnym previnením,
* závažným disciplinárnym previnením -- potrestanie má formu zníženie funkčného platu sudcu o stanovené % v období od troch mesiacov až do jedného roka,
* disciplinárnym previnením, ktoré je nezlučiteľné s funkciou sudcu -- nasleduje odvolanie z funkcie sudcu.
Sudcov disciplinárneho súdu navrhnú sudcovské rady, Národná rada a minister spravodlivosti zo sudcov jednotlivých súdov.
Na základe rozhodnutie ministra spravodlivosti môže byť sudcovi, voči ktorému sa vedie disciplinárne konanie, až do právoplatného skončenia disciplinárneho konania dočasne pozastavený výkon funkcie sudcu. Súdna rada predkladá prezidentovi návrh na vymenovanie predsedu a podpredsedu Najvyššieho súdu. Kompetenciu vykonáva na základe výsledkov volieb, ktoré sa konajú na verejnom zasadnutí súdnej rady. Súdna rada je povinná vytvoriť všetkým kandidátom rovnaké podmienky na ich prezentáciu ich osoby a predstavy o pôsobení vo funkcii predsedu alebo podpredsedu Najvyššieho súdu SR. V súlade s ústavnou požiadavkou na rovnosť podmienok prístupu k verejným funkciám sa obmedzuje hlasovacie právo člena súdnej rady v prípade, ak sa rozhodovanie dotýka jeho osoby. Spresňuje sa, že súdna rada rozhoduje verejným hlasovaním s výnimkou prípadov, keď rozhoduje o personálnych otázkach.
Mení sa spôsob kreovania sudcovskej rady. Všetkých členov sudcovskej rady bude voliť zhromaždenie sudcov v tajnom hlasovaní na rozdiel od platnej úpravy, kde tretina členov sudcovskej rady bola vymenovaná predsedom súdu, na ktorom bola sudcovská rada zriadená. Predsedom sudcovskej rady už nebude predseda súdu, na ktorom je sudcovská rada zriadená, ale sudca, ktorého si zvolia členovia sudcovskej rady. Zjednocuje sa výkon štátnej správy súdov -- ministerstvo spravodlivosti bude vykonávať štátnu správu súdov prostredníctvom predsedov alebo podpredsedov súdov alebo priamo, a to nielen vo vzťahu ku krajským a okresným súdom, ale aj najvyššiemu súdu.

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
19. apríl 2024 05:53