Podľa analýzy ministerstva financií má vplyv na pozitívny vývoj deficitu hlavne rast exportu tovarov, miezd a spotreba domácností či klesajúca nezamestnanosť. Pozitívne sa pritom vyvíja aj výber dane z príjmov, keď rezort financií predpokladá výnos vyšší o desať miliárd korún. "Potvrdili sa tak pozitívne vplyvy rovnej dane na efektivitu výberu daní," konštatuje Kotian. Ako dodáva, ukázalo sa, že opatrnosť pri stanovení sadzby rovnej dane bola mierne prehnaná a mohla byť aj na nižšej úrovni. Dôvodom vyššieho výnosu na dani je však aj fakt, že spoločnosť U.S. Steel Košice musela doplatiť štátu na dani vyše pol miliardy korún, ktoré žiadala Európska komisia ako kompenzáciu nadprodukcie ocele.
Istým rizikom rozpočtu však podľa ministerstva financií stále zostáva odhad efektov daňovej reformy, keďže DPH je nižšie oproti rozpočtu o 3,1 miliardy korún. Od výberu DPH sa podľa Pätoprstého očakávalo viac, najmä vzhľadom na pozitívne indikátory spotreby súkromného sektora. "Predpokladáme však zvýšenie dynamiky výberu DPH už v nasledujúcich mesiacoch," tvrdí Pätoprstý.
Hlavným dôvodom rozdielu súčasných čísel oproti rozpočtu je pritom konzervatívny postoj vlády, pretože ministerstvo chce podľa Papanka robiť zodpovednú rozpočtovú politiku. Podľa Pätoprstého je však dobré, ak ministerstvo najmä odhady príjmov mierne "podstreľuje". "Je to zdroj stability a lepšej čitateľnosti verejných financií," dodáva Pätoprstý. Konzervativizmus pri tvorbe štátneho rozpočtu vníma pozitívne aj Kotian, keď tvrdí, že "ak by predpoklady neboli konzervatívne, ľahko by mohlo dôjsť k nadhodnoteniu daňových príjmov pri zostavovaní rozpočtu, čím by sa v závere roka zvýšilo riziko prijímania nepopulárnych opatrení".
Odhady MF SR na obdobie 2005-2007 | 2005 | 2006 | 2007 |
Reálny rast HDP |
4,50% |
5,10% |
5,40% |
Reálny rast spotreby domácnosti |
4,20% |
3,90% |
4,00% |
Nominálny rast priem. mzdy |
6,50% |
5,80% |
5,60% |
Priemerný rast zamestnanosti (evid.) |
0,70% |
0,70% |
1,00% |
Priemerná ročná miera inflácie (CPI) |
3,30% |
2,80% |
2,50% |
Priemerný rast cien výrobcov (PPI) |
2,60% |
2,20% |
2,00% |
Miera nezamestnanosti (VZPS) |
16,60% |
16,20% |
15,80% |
Deficit bežného účtu/HDP |
-1,60% |
0,30% |
1,10% |
Makroekonomický rámec štátneho rozpočtu 2004 verzus aktuálny odhad pre rok 2004 | ||
Ukazovateľ |
ŠR 2004 (%) |
Aktuálny odhad Júl 2004 (%) |
HDP, reálny rast |
4,1 |
4,7 |
Priemerná ročná miera inflácie |
8,1 |
7,8 |
Priemerná evidovaná miera nezamestnanosti z disponibilného počtu nezamestnaných |
14,9 |
14,6 |
Konečná spotreba domácností |
2 |
2,7 |
Konečná spotreba verejnej správy |
1,2 |
0,5 |
Tvorba hrubého fixného kapitálu |
6 |
3 |
Vývoz výrobkov a služieb |
10,7 |
13,3 |
Dovoz výrobkov a služieb |
10 |
11,6 |
Priemerná reálna mesačná mzda |
-0,6 |
0,7 |
Zamestnanosť (podľa štatistického výkazníctva) |
1 |
0,3 |
Zdroj: MF SR |