StoryEditor

Nestíhajú plniť všetky objednávky

11.03.2003, 23:00

Uherskobrodská akciová spoločnosť Česká Zbrojovka je jedným z mála bývalých československých producentov špeciálnej techniky, ktorému sa podarilo prekonať útlm zbrojnej výroby zo začiatku deväťdesiatych rokov. Podľa predsedu predstavenstva a generálneho riaditeľa firmy Vladislava Voleneca má na tom veľkú zásluhu to, že v novembri 2001 sa majoritným akcionárom spoločnosti stala firma Eximat.
Česká Zbrojovka po rokoch strát dosiahla prvýkrát zisk v roku 2000, a to vo výške 7 mil. Kč. Predvlani to bolo už 53 mil. Kč. Minulý rok vytvorila pri tržbách 1,246 mld. Kč čistý zisk 115 mil. Kč. Oproti roku 2001 je to viac ako 23-percentný nárast tržieb. V tomto roku spoločnosť počíta s ďalšou expanziou, keď plánuje dosiahnuť tržby okolo 1,65 mld. Kč.
Firma vyvíja a vyrába predovšetkým pištole a pušky, v jej portfóliu sú však aj automatické pechotné zbrane pre ozbrojené sily. Okrem toho sa zaoberá presnou strojárskou výrobou dielcov pre automobilový priemysel, leteckých prevodoviek, presných odliatkov, mechanických dielcov a zostáv. Predaj zbraní, ktoré Česká zbrojovka vyváža do 82 krajín sveta, však tvorí 72 až 80 % jej obratu. Celkovo uherskobrodská spoločnosť vyváža asi 80 % svojej produkcie. Jej cieľom je dostať sa medzi prvých piatich najvýznamnejších svetových výrobcov ručných zbraní.
V roku 2001 vyhrala Česká Zbrojovka tender na dodávku 46 tis. pištolí pre Políciu ČR. Vlani si jej pištole objednala aj egyptská polícia. Spoločnosť už dodala pištole aj pre Zbor väzenskej a justičnej polície SR, Colné riaditeľstvo SR, Železničnú políciu SR a Slovenskú informačnú službu. Plánuje sa zúčastniť na tendri na dodávku viac ako 20 tis. pištolí pre slovenskú políciu, ktorý by mal byť vyhlásený v tomto roku. Pištole značky CZ sa však tešia veľkej obľube aj medzi špeciálnymi jednotkami mnohých štátov NATO, firma má preto ambíciu dodávať svoje produkty aj pre ozbrojené sily západných krajín.
V. Volenec považuje za jeden zo základov úspechu Českej Zbrojovky skutočnosť, že sa im podarilo prelomiť psychologické bariéry pochádzajúce z čias studenej vojny. Napríklad na trhu USA v minulom roku firma zaznamenala taký veľký dopyt, že ho nebola z kapacitných dôvodov schopná uspokojiť. Rozšíreniu výroby v Uherskom Brode bráni nedostatok kvalifikovaných pracovníkov na českom, ale aj slovenskom trhu. Spoločnosť preto uvažuje, že niektoré výroby premiestni do zahraničia, predovšetkým do USA, ale uvažuje sa aj o Slovensku, kde už prebiehajú rokovania s niekoľkými podnikmi. "Problémom však je, že vytypovaní partneri nedokážu v sériovej výrobe udržať úroveň kvality závodu v Uherskom Brode," dodal V. Volenec.
Podiel exportu na tržbách Českej zbrojovky (%)

Krajiny
USA 24
Nemecko 7
Veľká Británia 6
Ostané krajiny 63

Kontinenty
Európa 42
Amerika 39
Ázia 12
Afrika a Oceánia 7

Zdroj: Česká zbrojovka, a. s.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
01. máj 2024 23:29