Parlament 13. februára rozhodol, že naďalej budú platiť takzvané Cuperove paragrafy v zákone o samospráve vyšších územných celkov, podľa ktorých má štát právo zasiahnuť voči rozhodnutiam samosprávnych orgánov. Poslanci neschválili novelu zákona rušiacu kontroverzný paragraf, ktorú inicioval poslanec Tatár. Prezident túto novelu nepodpísal a vrátil ju do parlamentu. Podľa paragrafu "ak je vláda SR toho názoru, že všeobecné záväzné nariadenia samosprávneho kraja vo veciach územnej samosprávy alebo vo veciach, v ktorých samosprávny kraj plní úlohy štátnej správy, je v rozpore s národnými záujmami iných vyšších územných celkov alebo obcí, vráti ho zastupiteľstvu samosprávneho kraja. Všeobecne záväzné nariadenie samosprávneho kraja, ktoré opätovne schváli zastupiteľstvo samosprávneho kraja v znení námietok vlády, nadobudne účinnosť. V opačnom prípade všeobecne záväzné nariadenie samosprávneho kraja stráca platnosť, ak o tom rozhodne krajský súd na návrh vlády SR". Autor spornej časti zákona Ján Cuper (HZDS) pre TASR povedal, že pojem národnoštátny záujem je vo svete známy a obhajujú si ho takmer všetky štáty vrátane USA. Uviedol, že aj pri decentralizácii a presune kompetencií štátnej moci na samosprávne orgány si chce štát zachovať určité mechanizmy kontroly. Na ilustráciu spomenul prípad Londýna, kde za čias kabinetu Tatcherovej neexistovala radnica a mestské orgány, a o hlavnom meste kráľovstva rozhodovala vláda. Cuper obvinil iniciátora zrušenia časti zákona Tatára z neznalosti zákonitostí fungovania verejnej správy.
Bratislava
Cuperove paragrafy môžu po vstupe Slovenska do Európskej únie prekážať pri uzatváraní medzinárodných zmlúv na regionálnej úrovni. Ako ďalej pre HN povedal predseda Bratislavského samosprávneho kraja Ľubo Roman, spomenuté paragrafy sú "príliš tvrdými podmienkami", ktoré znížia autoritu samosprávnych krajov viac ako v skutočnosti obmedzia ich činnosť. Na schválení týchto ustanovení v NR SR sa podľa neho prejavil strach z vývoja v krajoch s národnostne zmiešaným obyvateľstvom. Štátna kontrola nad VÚC a jej ospravedlňovanie ochranou národnoštátnych záujmov zároveň vytvára predpoklady na ľahšiu manipuláciu samospráv pri povolebnom korigovaní záujmov štátu či vlastne novej vlády, dodal Roman..
Žilina
"Takúto dikciu zákona považujem za neoprávnený zásah štátu do normotvorby samosprávy VÚC. V praxi je totiž ťažko možné, aby regionálny parlament prijal nariadenia, ktoré by boli v rozpore so štátnymi záujmami SR," uviedol predseda žilinského VÚC Jozef Tarčák. Platný právny poriadok nešpecifikuje pojem národný záujem ani záujem vyššieho územného celku a obce. Pripomenul, že sporné ustanovenie nie je v súlade s Ústavou SR. J. Tarčák vysvetlil, že sa opiera o dikciu Ústavy SR (čl. 125 ods. 1), podľa ktorej rozhoduje o súlade právneho predpisu nižšej právnej sily s právnym predpisom vyššej právnej sily Ústavný súd. Zákon musí dodržiavať aj regionálny samosprávny orgán. V opačnom prípade musí do toho vstúpiť inštitúcia, ktorá má na to najväčšie oprávnenie.
Trenčín
Podpredseda trenčianskeho VÚC Jozef Fabian súhlasí s autorom kontroverzných ustanovení zákona o VÚC v tom prípade, keď by bola ohrozená štátnosť Slovenska. Treba však presne definovať, za akých okolností môžu do rozhodnutia regionálneho parlamentu zasahovať štátne orgány, prípadne súdy. "Nemalo by to byť pravidlom. Som však presvedčený, že trenčiansky regionálny parlament neprijme všeobecne záväzné nariadenia alebo vyhlášky, ktoré budú v rozpore s Ústavou SR. Myslím si, že v celej záležitosti sa odráža postavenie samosprávy voči štátnej správe, kde sú trecie plochy," dodáva J. Fabian. Jozef Fabian si však nemyslí, že prípadné zásahy štátu do normotvorby regionálneho parlamentu môžu spôsobiť výmenu poslancov.
Košice
Predseda VÚC v Košiciach Rudolf Bauer je presvedčený, že uplatňovanie tzv. Cuperových paragrafov neovplyvní činnosť samosprávnych orgánov ani Košického samosprávneho kraja a nebude mať veľký praktický dosah na činnosť slovenských samosprávnych krajov. Ak povedal R. Bauer, ak by aj vznikol nejaký problém, na ktorý by sa mohol aplikovať "Cuperov" dodatok, nemal by byť dôležitý pre chod a existenciu samosprávnych krajov. "Principiálne si však myslím, že treba, aby národný záujem bol aj legislatívne ošetrený. Je totiž legitímne, ak sa vláda alebo parlament snažia aj legislatívne definovať národný záujem, teda záujem všetkých občanov krajiny v zmysle anglického national. Myslím si však, že tak, ak je to uvedené v tomto zákone, to nie je konzistentné. Legislatíva by mala byť budovaná trochu ináč. Cuperove dodatky nie sú -- ak to môžem zjednodušiť -- dobre umiestnené, mali by byť súčasťou samostatnej právnej normy. Súhlasím však s tým, že národný záujem má byť legislatívne ošetrovaný," povedal R. Bauer. Zároveň vyslovil presvedčenie, že ak by aj vláda musela v zmysle zákona o samospráve vyšších územných celkov zasiahnuť voči rozhodnutiu samosprávnych orgánov, napríklad pri zmluve v rámci cezhraničnej spolupráce, ktorá by mohla byť v rozpore s existujúcimi právnymi predpismi krajiny alebo medzinárodnými zmluvami, má právo iniciovať podanie na príslušný súd s cieľom korekcie zmluvy.
Prešov
Podľa predsedu Prešovského samosprávneho kraja Petra Chudíka, takzvané Cuperove paragrafy sú toho času najmenší problém, ktorý trápi samosprávne kraje. Prioritným problémom pre ne sú rozpočet VÚC a majetok VÚC vo vzťahu ku štátnej správe a k prechodu kompetencií. "Najprv vyriešme alfu a omegu samosprávy ako takej, ktorou je financovanie a rozpočet. Mali by sa tiež pripraviť niektoré veci nevyhnutné na chod samosprávnych úradov regionálnych samospráv. Napríklad na základe súčasnej legislatívy nemôžeme preberať majetok štátnej správy. Cuperov paragraf je vecou, ktorou sa môžeme zapodievať, ale išiel by som po poriadku, podľa problémov, ktoré sú pre nás v súčasnosti prioritné. Na druhej strane si dovolím tvrdiť, že tieto paragrafy v podstate chránia celistvosť Slovenska. Myslím si, že každý samosprávny kraj by mal mať záujem o túto celistvosť, takže potom nepríde do problému ani v súvislosti s týmito paragrafmi," povedal Chudík. Zároveň dodal, že ešte pred riešením takzvaných Cuperových paragrafov by sa mala doriešiť daňová reforma. Podľa neho štát dnes iným spôsobom zasahuje do činnosti samospráv, práve v súvislosti s daňami a rozpočtom.
Nitra
Predseda Nitrianskeho samosprávneho kraja Milan Belica súhlasí s tým aby boli VÚC presunuté kompetencie týkajúce sa zahraničných vzťahov a cezhraničnej spolupráce. Nedomnieva sa však, že najlepším riešením by mala byť úplná autonómia krajov v týchto záležitostiach. V niektorých otázkach má parlament legitímne právo vstupovať do týchto procesov a iniciatíva v súvislosti s tkz. Cuperovými paragrafmi je podľa neho v kompetencii NR SR.
Trnava
Podľa predsedu Trnavského samosprávneho kraja Petra Tomečka je dnes ťažké predpovedať, ktoré paragrafy zákona o samospráve VÚC spôsobia, alebo nespôsobia ťažkosti. Vláda SR a poslanci parlamentu by podľa neho mali v prvom rade dotiahnuť do konca stanovené ciele reformy verejnej správy a jasne definovať ďalšie smerovanie štátnej správy a samosprávy.
StoryEditor