StoryEditor

Hyundai nie je pre PSA priamym ohrozením

21.12.2003, 23:00
Spoločnosť PSA Peugeot Citroën nevníma prípadný príchod automobilky Hyundai na Slovensko za ohrozenie jej pozícií v regióne strednej Európy. Pôsobenie viacerých veľkých producentov automobilov v jednej krajine môže byť pre oba koncerny dokonca výhodné, keďže umožní efektívne fungovanie veľkého množstva subdodávateľov komponentov, ktorí sú pre tento sektor kľúčovou záležitosťou.
Automobilka PSA Peugeot Citroën nevníma prípadný príchod automobilky Hyundai Motor na Slovensko ako ohrozenie jej pozícií v regióne strednej Európy. Pôsobenie viacerých veľkých producentov automobilov v jednej krajine môže byť pre oba koncerny dokonca výhodné, keďže umožní efektívne fungovanie veľkého množstva subdodávateľov komponentov, ktorí sú pre tento sektor kľúčovou záležitosťou.
Počas piatkového kontrolného dňa na stavenisku závodu PSA Peugeot Citroën pri Trnave to uviedol prezident spoločnosti Jean-Martin Folz, podľa ktorého by jediným problémovým okruhom mohol byť sťažený nábor nových zamestnancov. PSA na západnom Slovensku priamo vytvorí 3 500 pracovných miest a ďalších 10-tisíc ľudí nájde uplatnenie v subdodávateľských subjektoch. Podobné počty pracovníkov plánuje v prípade príchodu do SR prijať aj Hyundai. Podľa Folza je preto dôležité, že závod juhokórejskej automobilky nebude v regióne západného Slovenska. Ocenil, že túto ideu si osvojila aj slovenská vláda.
Prezident PSA zdôraznil, že trnavská výrobná prevádzka nebude produkovať autá len pre krajiny strednej a východnej Európy, ale bude súčasťou celosvetovej produkčnej siete koncernu. Autá z Trnavy budú predávať predajcovia PSA v celej Európe, pričom pre stredoeurópskych odberateľov budú zaujímavé najmä pre nižšie náklady na dopravu. Výstavba novej automobilky v SR má podľa Folza veľmi pozitívny vplyv aj na posilňovanie obchodného podielu značiek Peugeot a Citroën na slovenskom trhu.
Počas kontrolného dňa predstavitelia automobilky konštatovali, že doterajší priebeh výstavby je v úplnom súlade s ich plánovanými zámermi a termín spustenia výroby v roku 2006 nie je ohrozený. Už v začiatkom februára sa začne výstavba lisovne a zvarovne, ktorá bude prebiehať súčasne s prípravnými a projekčnými prácami na lakovňu a montážnu halu s rozlohou 92-tisíc štvorcových metrov.
Podľa TASR Úrad pre štátnu pomoc schválil štátnu pomoc pre firmu Peugeot Citroën Automobiles Slovakia. Ako informoval hovorca ministerstva hospodárstva Alexander Škurla, celková hodnota štátnej pomoci však nesmie presiahnuť 4,521 miliardy korún. Štátna pomoc pre automobilku sa bude realizovať formou dotácie a investičných stimulov, a to úľavou na dani z príjmu a príspevkom na vytvorenie nových pracovných miest. Spolu s prevodom 100-percentného obchodného podielu Trnavainvestu I. za zvýhodnenú cenu nesmie prekročiť 15 percent celkovej hodnoty oprávnených nákladov na obstaranie investičného majetku, ktoré sa vzťahujú na investičný projekt.

Automobilka stále odmieta zverejniť zmluvu

Vedenie PSA naďalej trvá na svojom pôvodnom stanovisku a odmieta zverejniť dohodu, ktorú v súvislosti s výstavbou automobilky uzavrela so slovenskou vládou. Dokument obsahuje dôverné technologické údaje a know-how automobilky, ktoré by mohli byť zaujímavé pre konkurenciu. Aj podľa premiéra Mikuláša Dzurindu ide o bilaterálny vzťah medzi vládou SR a francúzskou automobilkou, v rámci ktorého budú vždy rešpektovať želanie partnera o nezverejňovaní dôverných údajov. Minister hospodárstva Pavol Rusko k tomu dodal, že jeho rezort je pripravený kedykoľvek uvoľniť informačné embargo na predmetnú dohodu, avšak bez súhlasu druhej zmluvnej strany by to bol nekorektný a neprijateľný krok.

Výsledky PSA  Peugeot Citroën v roku 2002
Podiel automobilky na európskom trhu 15,5%
Podiel automobilky na svetovom trhu 5,8%
Obrat koncernu

54 mld. Eur

Počet predaných automobilov

3,267 mil. ks

Počet zamestnacov k 31.12. 2002 198 600
Zdroj: PSA Peugeot Citroën

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
19. apríl 2024 14:26