StoryEditor

Test: Toyota Yaris VVT-i 1,5 T-Sport

13.01.2002, 23:00

Malý Yaris od Toyoty stihol za svoj krátky život získať mnohé ocenenia -- stal sa autom roka 2000, jeho základný litrový motor získal rovnaké ocenenie (v ponuke je aj benzínový štvorvalec s objemom 1,3 litra a onedlho pribudne aj moderný turbodiesel 1,4 D-4D s výkonom 75 k). V súčasnosti prichádza aj k nám najšportovejšia verzia typu Toyota Yaris s označením T-Sport, ktorá má pod kapotou motor so zdvihovým objemom 1,5 litra a s výkonom 106 koní.

---POZÍCIA NA TRHU
Za 11 mesiacov minulého roka predala Toyota na našom trhu 1 498 osobných a malých nákladných automobilov, a to je 10. miesto v celoročnom rebríčku predaja podľa štatistík Združenia automobilového priemyslu SR (ZAP SR). Modelový rad Toyota Yaris si za rovnaké obdobie našiel 456 nových majiteľov. V trhovom segmente B, teda v triede malých automobilov, je veľká tlačenica a každý rok sa práve v tejto triede zapisujú najväčšie medziročné prírastky predaja.

---KONKURENTI
Medzi najväčších konkurentov malej Toyoty budú patriť tie typy v triede, ktoré majú v ponuke "nabrúsené" športové modely. Určite sem môžeme zarátať Citroën Saxo 1,6 16V VTS, Fiat Punto 1,8 HGT, Opel Corsa 1,8 16V GSi, Peugeot 206 2,0 S16, Renault Clio 1,6 16V Dynamique, Seat Ibiza 1,6 Sport alebo WV Polo 1,6 16V GTI. Poradie jednotlivých modelových radov v segmente B nájdete v tabuľke.
---FINANCOVANIE A OPÄTOVNÝ PREDAJ
Trojdverový model Toyota Yaris 1,0 VVT-i Terra Base sa na našom trhu predáva od 354 000 Sk, športový model Toyota Yaris VVT-i 1,5 T-Sport stojí 669 000 Sk. Autorizovaní obchodníci značky Toyota ponúkajú okrem predaja za hotové aj moderný lízing. Predaj ojazdeného automobilu značky Toyota nie je problémom pre veľmi dobrú povesť značky. V prípade špeciálnych športových modelov však treba vždy rátať s relatívne väčšou stratou hodnoty.

---TECHNICKÁ ÚROVEŇ
K športovému modelu patrí okrem výkonného motora a modifikovaného podvozku aj športovejší vzhľad. Predná maska je charakteristická veľkým ľadvinovým otvorom pre vstup vzduchu chladenia, ktorý je vodorovne predelený dielcom nárazníka a má dynamickú mriežku. Po bokoch sú umiestnené výrazné, okrúhle hmlovky, ktoré pripomínajú športové japonské "špeciály" pre automobilové súťaže. Zboku si všimnete prahové lišty a najmä nové, 15-palcové šesťlúčové disky kolies z ľahkej zliatiny, "obuté" do nízkoprofilových pneumatík.
V zadnej časti karosérie nájdeme nový zadný nárazník s integrovaným svetlom do hmly a cúvačkou. V kabíne vám padne do oka športový trojramenný volant v kombinácii čiernej a striebornej kože. Striebornú farbu nájdete aj na okrúhlych spínačoch vykurovania a na radiacej páke. Na dverách zase športovú atmosféru vyvolávajú "karbónové" obklady okolo tlačidiel elektrického sťahovania okien. V Yarise T-Sport nahradili digitálne prístroje športovejšie analógové ukazovatele, so strieborným pozadím. Digitálne sa zobrazujú iba údaje o stave paliva a počítač kilometrov. Palubný počítač, údaje o vonkajšej teplote a názvy staníc z autorádia, nájdete na spoločnom LCD displeji. Ocenili sme aj výraznejšie tvarované, športové sedadlá, s dobrým bočným držaním tela. Ich čierna farba dobre ladí so zvyškom interiéru. Je pravda, že vozidlo neposkytuje na šírku príliš mnoho priestoru, zato na výšku patrí k najväčším. Posuvná zadná lavica umožňuje vybrať si z dvoch možností -- veľa miesta na nohy a malý "kufor" alebo naopak.
Výkonný štvorvalec s objemom jeden a pol litra má vďaka technike variabilného časovania ventilov VVT-i plynulý a rovnomerný záťah od najnižších otáčok až po maximum 6 000 otáčok za minútu. Radiaca páka si to len tak "cvaká" pri rýchlej zmene prevodových stupňov -- je veľmi presná a radenie je naozaj radosťou. Prevodovka má veľmi krátko sprevodovaných päť rýchlostí, pri preradení na vyšší stupeň takmer neklesajú otáčky.

---Jazdné vlastnosti
Už po prvých metroch jazdy sme si všimli tuhšie vyladený podvozok. Po nekvalitných bratislavských cestách sme jeho vinou boli viac "vytrasení" než zvyčajne. Ale aj to patrí k športovému vozidlu. Druhou stranou mince je menší náklon v zákrutách, a tým aj vyššia možná rýchlosť pri rýchlych prejazdoch. Prekvapil nás mohutný "hlas" vyladeného výfuku, ktorý výrazne prispel k športovému dojmu z jazdy. Niekomu to môže prekážať, športovému jazdcovi však, naopak, trocha výraznejší zvuk neuškodí. Maličký, ale do výšky urastený Yaris T-Sport si to podľa údajov výrobcu dokáže rozdať aj s veľkými a omnoho výkonnejšími limuzínami. Šprint na "stovku" zvláda za výborných 9 sekúnd a jeho maximálna rýchlosť je tiež celkom slušná - 180 km/h. Tradične najsilnejšou stránkou malého športovca je výborné ovládanie v úzkych zákrutách.

---Bezpečnosť
Airbagy vpredu a systém ABS sú samozrejmosťou aj v prípade najmenšieho športovca od Toyoty. Crash testy dokázali aj najvyššiu možnú mieru bezpečnosti v tejto triede minivozidiel. Výkonné kotúčové brzdy na všetkých kolesách spolu so širokými, nízkoprofilovými pneumatikami tiež podporujú názor, že aj športová jazda môže byť bezpečná, keď to vodič "má v rukách".

---Hospodárnosť
Podľa výrobcu sa priemerná spotreba pohybuje okolo 6,8 litra na 100 km. Nám vyšla o niečo vyššia, ale náš štýl jazdy rozhodne nemožno nazvať ekonomickým. Skôr naopak, koniec koncov toto špeciálne malé športové auto bolo stvorené pre dynamickejšiu jazdu, pri ktorej sa dá naplno využiť potenciál pohonného agregátu. Už menej poteší vyššia cena, v ktorej je však, napríklad, zahrnutá aj klimatizácia.

---ZÁVEREČNÉ HODNOTENIE
Športový model Toyota Yaris T-Sport patrí medzi špeciálne verzie iných typov od Toyoty. K už existujúcej Celice onedlho pribudne aj nová Corolla T-Sport, vybavená rovnakým motorom 1,8 VVTL-i. Malý Yaris osloví skôr mladých ľudí, ktorí nemusia brať ohľady na svojich pasažierov a na veľkosť prepravovanej batožiny, ale prvoradá je pre nich zábava z jazdy a individuálny vzhľad ich vozidla.

menuLevel = 1, menuRoute = auto, menuAlias = auto, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
25. apríl 2024 18:22