Reforma doplnkového dôchodkového poistenia má znížiť riziká, ktoré v tomto sektore existujú. Uviedol to pre HN štátny tajomník Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR Michal Horváth. Na rozdiel od komerčných poisťovní, doplnkové dôchodkové poisťovne (DDP) nie sú viazané pravidlami obozretného podnikania, ktoré platia pre komerčné poisťovne a nepodliehajú ani dohľadu Úradu pre finančný trh. Návrh zákona o doplnkovom dôchodkovom sporení, ktorý vezme doplnkovým poisťovniam právnu subjektivitu a zmení ich na fondy doplnkového dôchodkového sporenia, má priniesť aj ďalšie zásadné zmeny.
Platný právny stav doplnkového poistenia je nevyhovujúci v tom, že DDP sa nezapisujú do obchodného registra, ale iba do zoznamu, ktorý vedie rezort práce. "Podobá sa síce obchodnému registru, ale nezapisuje sa doň napríklad štruktúra subjektov, ktoré ovládajú, spravujú alebo kontrolujú doplnkovú poisťovňu," uvádza sa v dôvodovej správe k návrhu zákona. DDP sú oproti ostatným subjektom finančného trhu (banky, poisťovne, obchodníci s cennými papiermi a správcovské spoločnosti) zvýhodnené aj v tom, že nemusia pri žiadosti o povolenie na podnikanie preukazovať prehľadnosť a dôveryhodnosť pôvodu základného imania. Stačí im na to iba čestné vyhlásenie.
DDP sa neriadia Obchodným zákonníkom. Nemajú teda akcionárov či spoločníkov. Len ťažko sa zisťuje, kto ich v skutočnosti ovláda. "Pre neurčitosť vlastníckych vzťahov nie sú presne definované systémy riadenia a kontroly doplnkových dôchodkových poisťovní," tvrdí ministerstvo práce. Firmy, ktoré DDP spravujú, nie sú právne regulované ani v zákone o DDP, ani v zákone o kolektívnom investovaní. Preto nepodliehajú dozoru štátu. Nemusia spĺňať požiadavky čo sa týka výšky základného imania alebo personálnych, materiálnych či organizačných predpokladov. DDP nemá základné imanie. Chýba jej akciový kapitál, ktorý je predpokladom ekonomickej stability akejkoľvek finančnej inštitúcie.
V súčasnosti nie je jasne rozlíšené ani to, čo patrí poistencom a čo DDP. To sa má v novej právnej úprave zmeniť. "Návrh zákona o doplnkovom dôchodkovom sporení jasne stanovuje, že majetok vo fonde nie je súčasťou majetku správcovskej spoločnosti," uvádza sa ďalej v správe.
Majetok fondov doplnkového dôchodkového sporenia budú spravovať správcovské spoločnosti zriadené podľa zákona o starobnom dôchodkovom sporení, ktorý je v súčasnosti na medzirezortnom pripomienkovom konaní. Nové fondy nebudú vydávať žiadne cenné papiere, pretože s dôchodkovými jednotkami sa nebude obchodovať. Prispievatelia budú vkladať peniaze na osobný účet, za čo dostanú príslušný počet dôchodkových jednotiek. Osobitne sa budú evidovať dôchodkové jednotky získané z ročnej štátnej prémie. Správcovská spoločnosť bude denne zverejňovať aktuálnu hodnotu podielu. Každý si bude môcť kedykoľvek skontrolovať, koľko nasporil.
Predpokladané nároky tretieho piliera na štátny rozpočet (Sk) | |||||
Rok |
Priemerná hrubá mzda |
Priemerný mesačný príspevok |
Hranica ročnej štátnej prémie |
Počet účastníkov |
Dopady na štátny rozpočet |
2004 |
14 783 | 430 | 2 702 | 731 619 |
-- |
2005 |
15 463 | 447 | 2 827 | 912 845 | 679 527 727 |
2006 |
16 174 | 465 | 2 957 | 1 010 087 | 881 698 729 |
2007 |
16 918 | 484 | 3 093 |
-- |
1 014 713 198 |
Zdroj: MPSVR SR |