StoryEditor

Prípadný štrajk nie je veľkým rizikom

07.12.2004, 23:00
Prípadný štrajk zamestnancov v bratislavskom Volkswagene nemusí byť zlým signálom pre zahraničných investorov. Výrazne by sa ani nedotkol slovenskej ekonomiky.
Prípadný štrajk zamestnancov v bratislavskom Volkswagene nemusí byť zlým signálom pre ďalšie automobilky prichádzajúce na Slovensko. Ako povedala pre HN Zuzana Karhútová z PSA Peugeot Citröen Slovensko, možný štrajk zamestnancov VW zatiaľ nevyvolal a pravdepodobne ani nevyvolá žiadne zlé mienky o našej krajine ako celku. "Momentálne som v centrále spoločnosti vo Francúzsku a táto téma sa tu vôbec neprediskutováva," dodala.

Bežná prax
"Aj v materskej spoločnosti Volkswagen v Nemecku sa odborári vyhrážali zastavením výroby a nakoniec sa dohodli. Je to bežná prax pri vyjednávaní nových požiadaviek kdekoľvek vo vyspelých štátoch," hovorí analytik Tatra banky Elizej Macho s tým, že to pre Slovensko neznamená negatívny signál pre ďalších zahraničných investorov.
"V krajinách ako je Nemecko, Francúzsko alebo Južná Kórea sa štrajkuje bežne a svet sa nezrúti. Tam nikto nespochybňuje legitímne právo odborov na štrajk," uviedol predseda odborového združenia OZ KOVO Emil Machyňa. Svedčí o tom aj fakt, že medzi nadnárodnými korporáciami existujú už dlhé roky nepísané pravidlá, keď spoločnosti pri porušení zmlúv o dodávkach v dôsledku štrajku nepožadujú od druhej strany žiadne náhrady alebo sankcie. "Všetky firmy sú si vedomé, že to môže postihnúť každého," vyhlásil Machyňa.

Výpadok by nebol veľký
Ak by zamestnanci VW pristúpili k štrajku, neovplyvní to veľmi slovenskú ekonomiku, respektíve zahraničný obchod. "Ak by prišlo k štrajku určite nebude trvať dlho. Podobné výpadky vo výrobe sú každoročne v letných mesiacoch počas čerpania dovoleniek," pripomína analytik Slovenskej sporiteľne Juraj Kotian. Na porovnanie - v júli a auguste tohto roka bol celkový vývoz nižší oproti septembru približne o osem miliárd korún, čo znamená, že VW znížil export o necelé dve miliardy korún. Na druhej strane by však štrajk mohol ovplyvniť kurz slovenskej koruny, ktorá by sa mohla mierne oslabiť z terajších silných pozícií. "Išlo by však iba o krátkodobé znehodnotenie našej meny," uzavrel Kotian.
Hospodárske výsledky VW Slovakia   
  2003 I. polrok 2004
vyrobené automobily 281160 120117
tržby (mld. Sk) 183 95,4
dovoz (mld. Sk) 109 54,3
vývoz (mld. Sk) 182 94,7
saldo (mld. Sk) 73 40,4
zdroj:HN
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
26. apríl 2024 18:03