StoryEditor

INFORMAČNÝ SERVIS VLÁDY SLOVENSKEJ REPUBLIKY 22. 09. 2004

18.08.2004, 16:51
Vlada SR na svojej 101. schodzi schvalila Navrh legislativneho zameru zakona o nadobudani a hospodareni s majetkom statu (zakon o majetku statu). Cielom legislativneho zameru je zavedenie noveho modelu spravy majetku statu, ktory sluzi statu na plnenie jeho funkcii alebo v suvislosti s plnenim tychto funkcii. Zakladnou filozofiou noveho modelu je efektivnenie a profesionalizacia spravy nehnutelneho majetku statu zriadenim osobitnej pravnickej osoby centralne zabezpecujucej nakladanie s nehnutelnym majetkom statu.

NÁVRH LEGISLATÍVNEHO ZÁMERU ZÁKONA O NADOBÚDANÍ A HOSPODÁRENÍ S MAJETKOM ŠTÁTU (ZÁKON O MAJETKU ŠTÁTU)

Vláda SR na svojej 101. schôdzi prerokovala a schválila Návrh legislatívneho zámeru zákona o nadobúdaní a hospodárení s majetkom štátu.
Cieľom návrhu je zavedenie nového modelu správy majetku štátu tak, aby sa dosiahli tieto zámery:

 Zlepšiť správu nehnuteľného majetku štátu vytvorením centralizovaného systému nakladania s týmto majetkom.
 Poskytnúť štátnej správe majetok, ktorý nevyhnutne potrebuje na plnenie svojich úloh a cieľov, vrátane koordinácie jeho prideľovania a kontroly jeho efektívneho využívania.
 Optimalizovať využitie nehnuteľného majetku štátu právnymi a ekonomickými nástrojmi.
 Mobilizovať majetok, ktorý nie je potrebný na výkon verejných funkcií a tento neodkladne zákonom ustanoveným spôsobom realizovať; tým sa prehĺbi aj možnosť efektívneho využitia dynamickej politiky nakladania s majetkom štátu tak, aby sa využil aj ako zdroj štátnych financií a súčasne sa dosiahla úspora výdavkov na jeho správu.
 Zjednodušiť postupy a formality pri nakladaní s majetkom štátu, vrátane schvaľovacej pôsobnosti orgánov štátnej správy.

Navrhované zámery v oblasti nakladania s nehnuteľným majetkom štátu nadväzujú na zmeny v organizácii štátnej správy, na decentralizáciu kompetencií štátu a na reformu štátnej správy.
V 1. etape decentralizácie realizovanej v rokoch 1990 a 1991 prešla 1. mája 1991 významná časť majetku štátu na obce zákonom č. 138/1991 Zb. o majetku obcí.
V súvislosti s decentralizáciou kompetencií štátu na samosprávu prešiel na základe zákona v rokoch 2002 až 2003 ďalší významný podiel majetku štátu na obce a samosprávne kraje.
Ministerstvá a ostatné ústredné orgány štátnej správy spravujú ako štátne rozpočtové organizácie majetok vo vlastníctve Slovenskej republiky. Rovnako spravujú majetok štátu aj ostatné orgány štátnej správy, štátne rozpočtové organizácie a štátne príspevkové organizácie. Podľa zákona o správe majetku štátu postupujú aj štátne fondy, verejnoprávne inštitúcie alebo iné právnické osoby, ak na základe zákona spravujú majetok štátu - napr. Všeobecná zdravotná poisťovňa, Sociálna poisťovňa alebo Matica slovenská.

Správa nehnuteľného majetku v krajinách Európskej únie

V posledných rokoch je možné v krajinách Európskej únie pozorovať tendencie zamerané na zhodnotenie a zlepšenie správy nehnuteľného štátneho majetku.
Význam nových modelov nakladania so štátnym majetkom spočíva v nových formách správy a v možnosti uplatňovať nástroje, ktoré prispievajú k zníženiu finančných potrieb štátnej správy.
Tradične sa správa štátnych majetkov rozvíja podľa dvoch základných modelov, a to:

* Americký model založený na samostatnej agentúre, ktorá poskytuje služby pri obstarávaní nehnuteľností a pri nakladaní s nehnuteľnosťami.
* Francúzsky model, silne centralizovaný, v ktorom správu majetku vykonáva ministerstvo financií prostredníctvom "Direction Générale des Impôts" (Generálna správa daní) s cieľom zachovania a ochrany veľkého majetkového kapitálu.

Už niekoľko rokov sa aj v krajinách so silne zakorenenou tradíciou kontinentálneho modelu správy postupne realizujú zmeny zamerané viac alebo menej na uplatňovanie prvkov správy založenej na poskytovaní služieb s nehnuteľnosťami.
V štátnom sektore aj so zreteľom na náročný scenár stability, ktorý musia dodržiavať krajiny Európskej únie, sa zavádzanie nových prvkov správy spája aj so znižovaním finančných potrieb štátnej správy.
V Nemecku sa správa majetku vykonáva prostredníctvom Federálnej správy majetku (Bundesvermügensverwaltung BVV), začlenenej organicky do ministerstva financií. V roku 2002 sa realizovala významná zmena, bol prelomený tradičný model, v ktorom každý užívateľ zodpovedal za správu nehnuteľného majetku. Od 1. januára 2002 funkciu správy nehnuteľného majetku zabezpečuje Federálna správa majetku. Správa majetku v Nemecku rozlišuje dva druhy nehnuteľností, a to všeobecný nehnuteľný majetok, ktorý nie je potrebný pre výkon funkcií štátu a preto je určený na ziskovú činnosť alebo na predaj a nehnuteľný majetok využívaný administratívnymi orgánmi štátu a ďalšími štátnymi inštitúciami pre potreby výkonu ich funkcií.
V Taliansku bola v roku 1999 vytvorená na správu majetku štátu Organizácia pre správu majetku ako jedna zo štyroch daňových agentúr v rámci reorganizácie talianskej Finančnej správy. Úlohou tejto organizácie je spravovať nehnuteľný majetok štátu s cieľom racionalizovať a optimalizovať jeho používanie. Táto organizácia má potrebné právomoci pre výkon správy majetku štátu, a to právo spravovať majetok štátu, predávať, nakupovať a ochraňovať majetok. Organizácia má 34 pobočiek, ktorých územné rozloženie zodpovedá lokalizácii nehnuteľného majetku štátu.
Írsko má vytvorenú Agentúru, ktorá zodpovedá za správu štátneho majetku. Ide o výkonnú organizáciu, ktorá štátu poskytuje služby v oblasti majetku, výstavby a nákupu nehnuteľného majetku.
Španielsko má zavedený kontinentálny model správy kombinovaný s autonómnymi prvkami správy. Majetok štátu podlieha spoločným prísnym pravidlám upraveným zákonom o majetku štátu. Pri ministerstve financií je vytvorená špeciálna organizácia, ktorá poskytuje služby pri nakladaní s nehnuteľným majetkom štátu, jej cenník schvaľuje ministerstvo financií, a realizuje aj jeho predaj verejnou súťažou. Vzhľadom na veľký rozsah majetku štátu v oblasti obrany a vnútra sú v Španielsku pri ministerstve obrany a ministerstve vnútra vytvorené osobitné špecializované organizácie. Tieto organizácie zabezpečujú jednak správu a právnu ochranu majetku štátu v týchto oblastiach a tiež jeho realizáciu. Organizujú predaj veľkej časti majetku štátu a príjmy z predaja majetku štátu pokrývajú potreby týchto organizácií. Prevody vlastníctva nehnuteľného majetku štátu aj v týchto špecifických oblastiach schvaľuje ministerstvo financií.

Nový model v SR

Základnou filozofiou nového modelu je zefektívnenie a profesionalizácia správy nehnuteľného majetku štátu zriadením osobitnej právnickej osoby centrálne zabezpečujúcej nakladanie s nehnuteľným majetkom štátu, a to najmä pri predaji majetku štátu alebo jeho prenájme. Okrem právnych služieb pri predaji a nájme majetku štátu, bude poskytovať správcom aj ďalšie odborné služby pri správe majetku a bude prenajímať potrebný nehnuteľný majetok pre štátne organizácie.
Navrhuje sa zákonom zriadiť právnickú osobu sui generis s názvom Agentúra majetkových služieb. Zákon vymedzí pôsobnosť agentúry, predmet činnosti a kreovanie jej orgánov. Financovanie agentúry bude zabezpečené prostredníctvom rozpočtovej kapitoly Úrad vlády.
Zriadenie agentúry sa navrhuje k 1. 7. 2005. Ostatné ustanovenia zákona nadobudnú účinnosť 1. 1. 2006. Pri svojom vzniku by agentúra mala cca 20 - 25 zamestnancov. V priebehu roka 2006 by sa dobudovala na cieľový stav zamestnancov 50 - 55.
Agentúra bude evidovať a optimalizovať rozsah nehnuteľného majetku štátu, budov a pozemkov, ktorý je v správe ministerstiev, ďalších ústredných orgánov, orgánov štátnej správy a štátnych orgánov.
Agentúra bude tiež zabezpečovať predaj majetku štátu, resp. jeho prenájom. Pôjde najmä o uzatváranie zmlúv pri nakladaní s majetkom štátu v mene správcu majetku štátu a na jeho účet.
Okrem týchto kompetencií bude agentúra zastupovať Slovenskú republiku v majetkových sporoch v konaní pred súdmi. Aj keď agentúra nebude klasickým správcom majetku štátu, bude jej zverená právomoc vykonávať tzv. "dočasnú správu" majetku štátu. Agentúra bude dočasne spravovať majetok štátu, ktorý nespravuje žiadny správca, teda majetok, ktorý štát nadobudne odúmrťou, v súdnom konaní a pod. Takýto majetok bude agentúra povinná bezodkladne previesť do správy niektorého správcu majetku štátu alebo ho odpredať.
S majetkom štátu v zahraničí, ktorý je v súčasnosti v správe Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky, bude aj naďalej nakladať toto ministerstvo. Pri prevode vlastníctva majetku štátu v zahraničí bude postupovať primerane podľa tohto zákona a podľa právnych predpisov štátu, kde sa majetok nachádza.
Agentúra nebude zabezpečovať nakladanie so špecifickým nehnuteľným majetkom štátu v správe ministerstiev obrany, vnútra a spravodlivosti, Slovenskej informačnej služby a Národného bezpečnostného úradu.

menuLevel = 1, menuRoute = dennik, menuAlias = dennik, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
25. apríl 2024 17:11