StoryEditor

Aero Vodochody sa dostalo zo straty

03.04.2002, 00:00

Praha (hn/Juraj Vechter)
Podzvukové bojové lietadlo L-159 so zahraničným označením Alca nadväzuje na typy L-29 Delfín a L-39 Albatros, ktoré sa v rokoch 1961 až 1999 vyrábali v Aero Vodochody v tisícových sériách. Fabrika bola postavená v roku 1953 asi 20 km severne od stredu Prahy. L-159 je interoperabilný so všetkými strojmi NATO. Je vybavený dvojprúdovým motorom Honeywell, vyvíjačom kyslíka na lietanie vo veľkých výškach (dostup 13 200 m) a s modernou avionikou. Prvýkrát vzlietol v auguste 1997, v tom roku vláda ČR schválila kontrakt na dodávku 72 strojov pre vzdušné sily Armády ČR. Plnenie kontraktu sa oneskorilo, čo spolu s kurzovým vývojom CZK/USD negatívne ovplyvnilo hospodárenie spoločnosti. Avšak minulý rok bol po dlhom období prvý, keď spoločnosť vykázala kladný hospodársky výsledok. Vlaňajší čistý zisk odhaduje Antonín Jakubše, prezident spoločnosti, na vyše 800 mil. Kč. "Prevádzkový hospodársky výsledok sa dostal do kladných čísel už v roku 2000. Obrat spoločnosti za minulý rok bol 11,6 mld. Kč. Úverová zaťaženosť kolíše podľa toho, ako sa nakupujú komponenty na výrobu lietadiel a ako sa lietadlá uvoľnujú pre predaj, jeho aktuálna hodnota k 31. decembru 2001 bola 16 mld. Kč. Ku koncu roka 2002 plánujeme zaťaženosť znížiť na 12 mld. Kč," informoval HN A. Jakubše, zároveň upozornil, že výsledky nie sú auditované. Aero má 2 200 zamestnancov s priemernou mzdou 19 200 Kč.
Pohyby vlastníckych vzťahov
Aero Vodochody sa delí na štyri divízie. Prvá sa zaoberá vojenským programom -- stavbou L-159 a generálnymi opravami starších lietadiel pre vzdušné sily. Druhá predstavuje výrobu malého civilného dopravného lietadla Ae-270 Ibis. Malo by byť certifikované v tomto roku a na budúci sa má dodávať zákazníkom. Spolupráca s firmou Sikorski (USA) pri stavbe vrtuľníkov S 76C je tretia oblasť. Posledná predstavuje spoluprácu s ďalšími renomovanými výrobcami lietadiel: Boeing, BAE Systems, Bombardier, pričom ide o dodávky komponentov na stavbu lietadiel.
Zo základného imania 2,69 mld. Kč vlastní strategický partner Boeing Česká, s. r. o., 35,3 %, zvyšok štátne spoločnosti Letka a Česká konsolidační agentura. Prostredníctvom Boeing Česká vstúpil v máji 1998 do Aera americký Boeing, najväčší výrobca lietadiel. Boeing 21. marca zverejnil, že je pripravený rokovať o zmene štruktúry vlastníkov Aera vrátane predaja svojej účasti.
Tento krok je reakciou na nespokojnosť s účinkovaním Boeingu v Aere, ktorú niekoľkokrát vyjadrili predstavitelia českej vlády. Boeingu sa vytýkala napríklad slabšia podpora predaja L-159 na zahraničných trhoch, kde sa za niekoľko rokov stále neuchytil.
"Svetový trh tejto triedy lietadiel je v súčasnosti v útlme a v posledných rokoch neposkytol žiadne možnosti predaja pre lietadlo L-159, ale ani pre žiaden konkurenčný typ," bráni sa Boeing.
Záujem o vstup do Aera deklarovalo britsko-švédske konzorcium BAE Systems-Saab, čo je jednou z podmienok českej vlády, aby nakúpila nadzvukové stíhačky Gripen.
Dvojmiestne L-159B
Problémom dodávky L-159 pre Armádu ČR je, že zákazník prišiel s niektorými požiadavkami odlišnými od pôvodného zadania. "Nákladovo významná časť subdodávok je zo zahraničia, väčšinou z dolárovej oblasti. V ČR sa totiž nevyrába vyspelá avionika ani prúdové motory," upozornil Viktor Kučera, viceprezident spoločnosti. Aero Vodochody dáva prácu svojim subdodávateľom v ČR -- podľa počtu participujúcich ľudí zamestnáva ďalších 11-tisíc pracovníkov v ČR. Významní českí subdodávatelia sú: První brněnská strojírna Velká Bíteš, Jihlavan Jihlava, Technometra Radotín a desiatky ďalších.
"Registrujeme vážny záujem štátov NATO, a dokonca USA, o dvojmiestnu verziu -- L-159B. Americké vojenské námorníctvo L-159B vyskúšalo, ukazuje sa, že by ich mohlo používať na výcvik pilotov svojich jednotiek. Rokujeme s niektorými členskými krajinami NATO, ktoré by mohli mať záujem o lietadlo," informoval HN V. Kučera. Prototyp lietadla L-159B lieta od roku 1997.
Prvé sériové lietadlo L-159B sa dokončuje vo fabrike, v júni ho chcú dokončiť a v lete oficiálne predstaviť. "Ak by sme dostali objednávku na lietadlá L-159B, sme schopní dokončiť ich pred záverom roka 2003," doplnil V. Kučera.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
25. apríl 2024 21:51