StoryEditor

Neformálne riešenie sporov v rámci EÚ

Problémy s jednotným trhom netreba riešiť vždy iba cez súd. Sú tu právne centrá SOLVIT, ktoré pracujú vo všetkých štátoch EÚ a svoje služby poskytujú zadarmo. Pokiaľ podnikateľské subjekty majú alebo budú mať pocit, že v jednotlivých krajinách EÚ niekto s nimi zaobchádzal nezákonne, môžu sa obrátiť na právne centrum SOLVIT.

Problémy s jednotným trhom netreba riešiť vždy iba cez súd. Sú tu právne centrá SOLVIT, ktoré pracujú vo všetkých štátoch EÚ a svoje služby poskytujú zadarmo. Pokiaľ podnikateľské subjekty majú alebo budú mať pocit, že v jednotlivých krajinách EÚ niekto s nimi zaobchádzal nezákonne, môžu sa obrátiť na právne centrum SOLVIT.

SOLVIT je on-line sieť na riešenie problémov, v ktorej členské štáty spoločne pracujú na riešení praktických problémov, ktoré vznikajú pri porušení pravidiel vnútorného trhu orgánmi verejnej správy. Svoje služby poskytujú zdarma.
Môže ísť o problémy súvisiace so sociálnym zabezpečením, s právami súvisiacimi so zamestnávaním, s registráciou motorových vozidiel, prístupom výrobkov a služieb na trh, právom podnikať ako samostatne zárobkovo činná osoba, otázkami verejného obstarávania, daňami, voľným pohybom kapitálu a platieb atď. Ďalej môže podnikateľský subjekt čeliť rôznym administratívnym prekážkam, dodatočným vnútroštátnym požiadavkám na výrobky, ktoré už sú na trhu iného členského štátu, alebo problémom s vrátením dane z pridanej hodnoty. Úplný zoznam prípadov neexistuje.
SOLVIT posúdi každý prípad, ktorý spĺňa uvedené podmienky.
Keďže právne centrum využíva neformálny prístup k riešeniu problémov, neuplatňuje sa v prípadoch, v ktorých sa už začalo konanie pred súdnym alebo správnym orgánom.
Sťažovateľ nemusí prijať navrhované riešenie a nemôže ho ani formálne napadnúť prostredníctvom SOLVIT. Avšak v prípade, že problém zostane nevyriešený alebo ak sťažovateľ považuje riešenie za neprijateľné, stále ešte môže začať konanie pred vnútroštátnym súdom alebo podať formálnu sťažnosť na Európsku komisiu. Sťažovateľ môže postúpiť svoj problém miestnemu SOLVIT centru prostredníctvom telefónu, faxom, e-mailom alebo predložením on-line formulára.

Ako funguje právne centrum SOLVIT?
-- sťažnosť sa zaradí do on-line databázy, prostredníctvom ktorej sa automaticky odošle do centra v členskom štáte, v ktorom problém vznikol
-- vedúce SOLVIT centrum v priebehu jedného týždňa potvrdí, či sa tohto prípadu ujme alebo nie
-- lehota na vyriešenie celého problému je maximálne 10 týždňov
-- počas celého procesu je sťažovateľ informovaný o postupe na navrhovanom riešení
-- ďalšie informácie na stránke www.aprox.government.gov.sk
Ďalšie informácie o súdnom a mimosúdnom riešení sporov získate v odbornej publikácii Minimalizácia rizík konateľa s. r. o. (Právo a manažment, číslo: 18/2004).

menuLevel = 2, menuRoute = hnporadna/poradensky-servis, menuAlias = poradensky-servis, menuRouteLevel0 = hnporadna, homepage = false
27. apríl 2024 03:34