Zmenilo sa nejako vaše hodnotenie šancí Slovenska?
- Od začiatku tvrdím, že rozhodujúce je, či poznáme skutočný zámer a požiadavky Hyundai a či to, čo ponúkame je v súlade s jej stratégiou. To, že odpovedáme na otázky zástupcov firmy neznamená, že sa naše šance menia. Toto veľmi závažné investičné rozhodnutie neurobí jedna osoba a hlavne: rozhodnutie sa neurobí na Slovensku
Preniklo, že nie sú spokojní s poľskou ponukou...
- To, že sa v kuloároch povráva, že slovenská ponuka sa zdá byť na správnej ceste, je určite lichotivé. No z vlastnej skúsenosti viem, že kórejská strana nikdy nebude kompromitovať svoju vyjednávaciu pozíciu - aspoň nie tí, ktorí budú skutočne rozhodovať. Ak sa kórejský zástupca skutočne niekde vyjadril, že nie je spokojný s poľskou ponukou, tak je to skôr správa pre poľskú, než akýkoľvek signál pre slovenskú stranu. Nakoniec, pozrite sa, čo sa odohralo pre pár týždňami. Keď kórejsky hovorca vyzdvihol českú ponuku, Česi boli vyradení.
Zástupcovia Czechinvestu tvrdili, že Kórejčania požadovali neúmerne viac.
- Fakt je, že zástupcovia Hyundai dávali Czechinvestu veľmi silne signály a nádej. Následne dokonca Česko prezentovali v Soule ako riešenie. No na najvyššej úrovni bolo zamietnuté. Aby si všetci mohli zachovať tvár, bolo treba dať Čechom také požiadavky, aby sami zložili zbrane.
Dôležité bude rozhodnutie Hyundai, či bude mať preň väčší strategický význam výroba malého lacného vozidla, alebo montážna linka s hodnotnejším produktom.
- Vo svetovej tlači sa minulý týždeň objavilo vyhlásenie Hyundai a Kia, že pre novú lokalitu v Európe pripravujú aj úplne nový model - asi veľkosti Ford Focus - a súčasne vyhlásenie KIA, že chce opustiť najnižší cenový segment.
Aj v tomto prípade predsa môže byť slovenskou výhodou, že na Slovensku už máme vyše 140 subdodávateľov automobilového priemyslu.
- Čiastočne. V prvom rade treba diskusiu začať inde. Na rokovaniach v americkej Alabame, kde Hyundai stavia podobnú automobilku, boli so subvenciami spojené požiadavky na lokálny content (koľko percent z hodnoty vozidla sa vyrobí lokálne). Toto si Američania dosť strážili. Zatiaľ som si nevšimol, že by sa na Slovensku o tom diskutovalo. Diskusiu o subdodávateľoch však považujem za predčasnú, pokiaľ tu nie je záväzok z druhej strany.
Ale keď sú lokálni dodávatelia, mali by byť automaticky výhodou, nie?
- Rozhodne existencia subdodávateľov hovorí veľa o infraštruktúre a všeobecnej spôsobilosti určitej lokality, ale to, či budú skutočne zapojení do projektu, je potom funkciou technológii, potrebných investícií, cenovej úrovne a vyspelosti. Všeobecne sa dá povedať, že potrebné investície, cena a technologická vyspelosť sú možno najsilnejšie parametre pri rozhodovaní o tom, či niečo vyrábať lokálne alebo dovážať z iných lokalít. Ako postupovali Japonci v Česku? Ešte pred rokmi sa snažila Toyota nájsť dohodu s Volkswagenom o spoločných dielcoch. Dnes v Kolíne kooperuje Toyota a PSA. Ak sa pozriete detailne na výrobný program desiatok japonských dodávateľov v Česku, zistíte, že už dnes vyrábajú pre Volkswagen, a to v Kolíne ešte nebeží výroba. Čiže Toyota demonštruje veľmi pokročilý prístup k vybudovaniu novej výrobnej kapacity. Vytvorila si v prvom rade strategické predpoklady pre svojich subdodávateľov, umožní to amortizovať jej investičné náklady nielen prostredníctvom vlastného výrobného programu, ale aj výrobné programy iných výrobcov automobilov.
Ako to robí Hyundai v Alabame?
- Naopak. Najprv prišiel Hyundai, a len teraz pomaly prichádzajú subdodávatelia. To súvisí s finančnou silou dodávateľov, kultúrou, ale aj pokročilosťou subdodávateľského reťazca.
Chcete tým povedať, že v Česku by mal Hyundai problém presadiť sa voči pokročilejšej Toyote a jej subdodávateľom?
- Presne tak. V momente, keď Česko ponúkalo iba Žatec, sa priestor medzi Nemeckom, Prahou a Toyotou stal príliš malý na to, aby poskytol pre Hyundai možnosť rozvinúť účinnú alternatívnu stratégiu.
Takže, ako sa potešil aj minister hospodárstva Pavol Rusko, voči Poľsku máme lepšie šance, aké by sme mali voči Čechom?
- To je práve možno omyl. Česko a Slovensko majú voči Kórei možno podobnú pozíciu. Obe krajiny sú relatívne malé trhy a hlavne, s výnimkou Daewoo v Prahe, nijaké zásadné kórejské investície v automobilovom priemysle neexistujú. Na rozdiel od Poľska.
No práve kórejským investíciám v Poľsku sa nedarí. Daewoo má byť výstrahou, nie?
- To, čo my považujeme za poľskú slabosť, už neplatí, pretože Kórejčania sa za posledných sedem rokov asi naučili s tým žiť. Daewoo vstúpilo do Poľska v roku 1996, a teda ak Poľsko postúpilo do druhého kola, to môže len znamenať, že musí mať výhody, ktoré my nemáme. Po tom, čo Daewoo v Kórei skrachovalo, GM odkúpil firmu s výnimkou lokalít v Česku a Poľsku. Daewoo v Poľsku sa nevedie dobre a muselo nedávno prepustiť vyše 1 000 ľudí. Inými slovami, viem si predstaviť, že banky, veritelia Daewoo v Poľsku, subdodávatelia, by mali eminentný záujem, aby Hyundai prevzal Daewoo, priviezol výrobný program a zachránil túto kórejskú investíciu.
Zdá sa, že akosi neveríte našim šanciam.
- Povedal som už predtým, že čo sa týka našich fundamentálnych predpokladov, sme najsilnejší. Ale na to, aby sme vedeli, či vyhráme, musíme vedieť, kto a ako to bude posudzovať. Myslím si, že sme silnejší ako Poľsko, o tom nakoniec svedčí priebeh výroby aut v Poľsku a u nás. Z toho mi vychádza, že Poľsko malo v prvom kole vypadnúť a postúpiť malo Česko so Slovenskom. To by zodpovedalo reálnym objektívnym podmienkam. Prečo to však bolo inak?
Čiže preto nevidíte veľkú šancu pre Slovensko?
- Závisí to od toho, kto bude hlasovať a čo bude prioritou. Ak bude prioritou operatívny úspech Hyundai - argumentoval by som, že problémy Daewoo v Poľsku sú systémové - v tom prípade, ak spravíme všetky správne kroky, vyhrá Slovensko. Ak však budú prioritou nielen záujmy firmy Hyundai, ale kórejské záujmy v Poľsku, alebo kórejské finančné záujmy, vidím nebezpečie, že nakoniec to vyhrajú Poliaci.
Prečo teda postúpilo Slovensko do druhého kola?
- Pre najnižšie mzdové náklady, možno najnižšiu cenu práce vôbec a ako hráč pre zobjektivizovanie ceny kórejskej investície. Na to, aby ste mohli efektívne rokovať s bankami, musíte mať objektívnu cenu. Cena slovenského projektu by ňou mohla byť.