StoryEditor

Maloobchodné značky sú u spotrebiteľov v kurze

20.10.2003, 00:00
Záujem spotrebiteľov o výrobky predávané pod maloobchodnou značkou rastie. Nadnárodné obchodné siete, ale aj domáci obchodníci na tento záujem reagujú rozširovaním sortimentu a členením privátnych značiek do kvalitatívnych a cenových kategórií.
Podľa manažéra pre potraviny Ahold Central Europe Jiřího Sourala výrobky pod privátnou značkou ponúkajú zákazníkom značkovú kvalitu za výhodnú cenu. "Sú aj súčasťou nášho imidžu u zákazníkov," dodáva. Obchodníkom prinášajú zaujímavé tržby a profit. Nárast obratu, úprava sortimentu tovaru a podpora imidžu v očiach spotrebiteľov sú hlavné výhody maloobchodnej značky aj podľa manažérky vlastnej značky COOP Jednota Slovensko Ivany Notovej. Podľa Eleny Kašiarovej zo spoločnosti Tesco Stores maloobchodné značky dávajú zákazníkom možnosť väčšieho výberu.
Tesco okrem čerstvých a trvanlivých potravín či drogérie, s ktorými maloobchodné značky rozbiehalo, predáva takto v súčasnosti už aj školské potreby, hračky a domáce potreby. Ahold už na slovenský trh vstupoval s vlastnými značkami odevov a doplnkov do bytu. V najbližšom čase plánuje rozšíriť hlavne sortiment trvanlivých potravín. COOP Jednota má v pláne ponúkať širší sortiment predovšetkým v dvoch kvalitatívne vyšších kategóriách. "Pod maloobchodné značky je výhodné zaradiť potraviny z tej sortimentnej kategórie, ktorá nemá silnú výrobnú značku," vraví I. Notová. Jaroslav Fotul, obchodný riaditeľ slovenskej siete Bala, ktorá združuje 700 predajní, tvrdí, že ak chce firma so slovenským kapitálom v konkurencii nadnárodných reťazcov obstáť, musí ponúkať spotrebiteľom to, čo si žiadajú a mať na pultoch aj vlastné značky, podobne ako zahraničné obchodné siete.
Z výrobkov s privátnou značkou neprofitujú len obchodníci a zákazníci, ale aj výrobcovia. Takmer všetky produkty pod maloobchodnou značkou reťazca COOP Jednota sa vyrábajú na Slovensku. Výnimkou sú produkty, ktoré slovenskí výrobcovia nedokážu vyrobiť, nevyrábajú ich v požadovanej kvalite alebo cene výhodnej pre spotrebiteľa. Slovenské firmy sa podieľajú na takmer celej výrobe privátnych značiek aj pokiaľ ide o sieť Bala. Asi 80 percent výrobkov s označením Clever reťazca Billa pochádza tiež zo slovenskej produkcie. Firma SHP Harmanec s papierovými vreckovkami Tesco prenikla už aj do predajní tohto reťazca v zahraničí, spoločnosti Tento a Palma-Tumys sa výrobou značky COOP Premium dostali aj do ČR a Maďarska.

Zákazníkov lákajú nižšie ceny

Ceny výrobkov, ktoré ponúka reťazec Ahold v prevádzkach Hypernova v SR, sú asi na úrovni 85 percent cien značkových výrobkov. Spoločnosť Tesco deklaruje, že pod privátnou značkou ponúka produkty až o 20 percent lacnejšie ako značkové výrobky. Tovary predávané pod privátnou značkou reťazca COOP Jednota Slovensko sú podľa I. Notovej o 10 až 30 percent nižšie ako porovnateľné značkové výrobky. Yveta Kadrliaková zo spoločnosti Billa odhaduje, že ceny výrobkov predávaných pod značkou Clever sú asi na úrovni 80 percent cien značkových produktov. Hoci sieť Billa nediferencuje maloobchodné značky do niekoľkých kategórií, pri výbere výrobkov pod privátnou značkou vedenie spoločnosti nereagovalo na ponuky spodnej triedy výrobkov za najnižšiu cenu a rozhodlo sa pre strednú kategóriu.

Používané maloobchodné značky v obchodných reťazcoch v SR
Názov obchodnej siete Počet druhov výrobkov Maloobchoné značky
Ahold

140

Euro Shopper, Hypernova, Track & Field, A–Selection
Bala

21

Bala
Billa

195

Clever
COOP Jednota Slovensko

87

Jednota Dobrá cena, COOP Jednota Standard, COOP Premium
Tesco Stores

viac ako 1 200

Tesco výhodný nákup, Tesco, Tesco Finest
Zdroj: Údaje poskytnuté spoločnosťami
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
26. apríl 2024 15:42