25.12.2017, 00:00

Keď už máte chuť s behom seknúť. Alebo ako prekonať bežecký „burnout“

Asi každý bežec sa raz dostane do stavu, keď nevie ako ďalej. Postupne sa z behu stal už len návyk, závislosť, niečo, bez čoho síce nedokážete žiť, ale už vám neposkytuje to, čo ste zvykli od neho (takmer) každodenne prijímať. Niekde nastal zlom. Dosiahli ste krátkodobé, malé i veľké ciele. Ďalšie sa len ťažko hľadajú. A stále ťažšie sa dosahujú. Ako teda ďalej?

Keď už máte chuť s behom seknúť. Alebo ako prekonať bežecký „burnout“

Je zrejmé, že u každého môže zabrať niečo iné. Napriek tomu sme sa snažili zadefinovať aspoň pár nápadov a rád. Možno ich vhodná kombinácia vám znovu vráti chuť vybehnúť a užívať si to ako pred pár rokmi, či pred desiatkami rokov. Veríme, že sa vám to podarí. Veľa zdaru a novej radosti z behu!

  1. Určite sa zamyslite nad vašimi bežeckými začiatkami. Skúste si spomenúť, čo vás primälo, aby ste začali behať. Čo vás na behu vtedy najviac bavilo, a čo z toho ste už medzitým opomenuli, vynechali alebo akože „prekonali“.
  2. Vráťte sa na staré miesta, kde ste zvykli radi behať.
  3. Ak ste behávali s hudbou v ušiach, kľudne si ju znovu púšťajte. Nie je to trápne a ani znak začiatočníkov.
  4. Bežte podľa chuti a podľa pocitu, bežte vtedy keď to na vás príde, nie podľa bežeckého kalendára urobeného týždne dopredu.
  5. Vypnite si hlásenia tempa, prebehnutých kilometrov alebo srdcovej frekvencie. Merajte a ukladajte si svoje behy, ale nerýpte sa pravidelne v ich štatistike. Pozrite sa na ňu napríklad vtedy, keď dobehnete domov s úsmevom na tvári.
  6. Regenerujte, strečujte a oddychujte po behu alebo medzi behmi oveľa viac ako doteraz.
  7. Prekladajte beh aj inými športovými, či fyzickými aktivitami. Bicykluje, lyžujte, skialpujte, alebo makajte na záhrade.
  8. Nájdite si zaujímavé miesta, kde si chcete ísť ešte zabehať. Spojte to napríklad aj s (rodinným) výletom či s dovolenkou.
  9. Kúpte si nové tenisky, či niečo super „na seba“.
  10. Nahovorte partnera, nech to s vami skúsi. Buďte trpezliví a nápomocní. Alebo behajte s niekym, koho to baví. Hoci aj s novým psom.
  11. Počas behu vnímajte svoje okolie, bežcov i ľudí okolo. Usmievajte sa! Veď nebeháte ani za trest a ani z povinnosti.
  12. Zabudnite na minulosť. Na svoje časy, výkony a objemy behov. Začínate akoby odznova.
  13. Ak chcete zdieľať svoje behy na športových sociálnych sieťach, vyrobte si novú identitu. Ste nový človek, nový bežec!

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.