19.10.2021, 21:33

Doplňte si energiu

Väčšina aktívnych bežcov asi dobre vie, že nosiť si niekde v batôžku termosku s teplým nápojom je oveľa rozumnejšie ako riskovať, že sa im voda v PET fľaši ochladí na sotva požívateľnú teplotu. Čo by ale mali konzumovať po behaní, im už často tak jasné nie je. Inšpiráciu tak môžu nájsť v nasledujúcich receptoch, ktoré pre vás RUNGO našiel. Obecne totiž platí, že po tréningu v chladnom počasí vás sotva niečo posilní lepšie ako teplá strava.

Doplňte si energiu

Ovsená kaša a káva

Pre ortodoxných vyznávačov „zdravej výživy“ to síce môže znieť ako protirečenie, ale ono to funguje. Ovsená kaša dokáže veľmi rýchlo pokryť vašu energetickú stratu a kofeín jej účinok ešte podporí. Laboratórne výskumy totiž preukázali, že táto účinná látka obsiahnutá v kávových zrnkách dokáže  podporiť obnovenie vašich zásob uhľovodíkov účinnejšie, ako by tomu bolo v prípade  výhradnej konzumácii „škrobu“. Svoju nádej na rýchlu obnovu síl ešte zvýšite, ak do ovsenej kaše pridáte mandle, banány a trochu mlieka, vďaka čomu si stravu obohatíte o vitamín E, vápnik a draslík.

Kurací bujón s cestovinami

Práve táto kombinácia bielkovín a uhľohydrátov môže pomôcť ľudskému organizmu čeliť chladu vonkajšieho prostredia. Vývar z mäsa a zeleniny (cibule, mrkvy, petržlenu) totiž pomáha stavať hrádzu zápalom vašich dýchacích ciest a uľahčovať dýchanie. Vývar navyše podporuje účinnosť bielych krviniek, ktoré napríklad bránia vaše telo pred nakazením chrípkou.

Dusené mäso

Každý bežec potrebuje železo, ktoré pomáha udržiavať počet a kvalitu červených krviniek. Tie sú nevyhnutné na to, aby dopravili potrebné množstvo kyslíku ku svalovým bunkám. Nedávne výskumy (konkrétne v prípade žien, ale podobné závery by platili aj pre mužov) preukázali, že ľudia, ktorí aktívne športujú, majú menšiu zásobu železa ako ostatná populácia. Mäso obsahuje okrem potrebných bielkovín práve i dostatok železa, ktoré športovci a športovkyne toľko potrebujú. V prípade, že k mäsu pridáte obyčajné prílohy ako zemiaky či mrkvu, dodáte telu aj tak potrebné vitamíny a vlákniny.

Posilnite sa vývarom

Kurací vývar (cca 3 l):

Suroviny: asi kilogram kuracieho mäsa, môžu byť krky, chrbty, krídla, 3 stonky zeleru nakrájané na väčšie kúsky, 2 korene mrkvy nakrájanej na kúsky, 2 stredné cibule nakrájané nahrubo, 8 stebiel petržlenu, tymián podľa chuti, čierne korenie celé asi 12 guliek, bobkový list podľa chuti, soľ.

Ako variť: Do veľkého hrnca vložte všetky uvedené potraviny a korenie, ktoré zalejte vodou tak, aby siahala nad mäso a zeleninu. Po uvedení vody do varu udržujte hrniec na stálom, ale miernom ohni, najmenej dve hodiny. Príležitostne z povrchu vývaru zbierajte vytvorenú penu, ktorá väčšinou obsahuje nepotrebné látky. Po uvarení počkajte, až sa vývar čiastočne ochladí, proces môžete urýchliť položením hrnca do studenej vody, preceďte ho cez sitko a nechajte ďalej schladiť na izbovú teplotu. Kto chce, môže odstrániť z povrchu vývaru zrazený tuk. Vývar nechajte ustáť a potom ho opatrne nalejte do vzduchotesných nádob a uschovajte v chladničke, tam vydrží 3 dni, v mrazničke až 3 mesiace.

Zlepšovák (zdravší, ale prácnejší):

Pri príprave akéhokoľvek vývaru, či už hydinového alebo hovädzieho, nechajte najskôr  krátko povariť mäso, zoberte z vývaru penu s látkami, ktoré by sa nadbytočne usádzali na vašich cievnych stenách, a až potom povarte v inom hrnci so zeleninou.