Najčastejšie zranenia pri športovaní a čo robiť, keď si niektoré z nich privodíte

Športovanie prospieva nášmu srdcu, svalom, kostiam, pomáha predchádzať kŕčom a celkovo má vplyv na pocity šťastia, keďže pri športovaní telo uvoľňuje zvýšené množstvo endorfínov. Nemožno sa preto čudovať, že si stále viac ľudí nachádza ten svoj obľúbený druh pohybu. Na druhej strane, keď človek telu veľa naloží alebo mu jednoducho len nesadnú vykonávané pohyby, ľahko sa môže stať, že si týmto štýlom navodí nepekné zranenia.

Najčastejšie zranenia pri športovaní a čo robiť, keď si niektoré z nich privodíte
Zdroj: pexels.com

Zranenia svalov

Práve zranenia svalov patria medzi najčastejšie zranenia pri športovaní. Postihujú rovnako začiatočníkov, ako aj vrcholových športovcov. Spravidla rozlišujeme dva typy svalových zranení.

Natiahnutý sval

Vzniká svalovým preťažením, pri ktorom zvyšujúce sa svalové napätie poškodí jednotlivé svalové vlákna. Následkom toho sa potom pretrhnú. Toto zranenie môže byť zapríčinené neobvyklým alebo prudkým pohybom, prípadne precenením síl. Dbajte preto na poriadnu rozcvičku pred akýmkoľvek druhom športu. Obzvlášť obozretní buďte v prípade, že so športom práve začínate, prípadne ste sa k nemu vrátili po dlhšom čase. Natiahnutý sval spoznáte jednoducho podľa bolesti, ktorá znemožňuje vykonávať aj bežné pohyby. Objaviť sa však môžu aj kŕče, opuch či modriny. Nepodceňujte ani úrazové poistenie, ktoré vám aj po športovom zranení dokáže pokryť nečakanú finančnú záťaž.

Prvá pomoc: Na natiahnutý sval pomôžu prvý deň studené obklady, ktoré neskôr vymeňte za teplejšie. Skvelou pomôckou sú aj protizápalové masti a elastický obväz, ktorým si môžete postihnuté miesto stiahnuť.

Zdroj: pexels.com

Natrhnutý sval

Natrhnutý sval znamená roztrhnutie niekoľkých svalových vlákien, ktoré oslabia kmeň svalu. Najčastejšie sa k tomuto zraneniu dopracujete nesprávnym vykonávaním cviku, pri ktorom pohybujete konkrétnym svalom za normálny rozsah pohybu. Okrem bolesti sprevádza natrhnutie svalu aj zvuk prasknutia. Ak ho budete počuť, okamžite prestaňte s vykonávanou činnosťou.

Prvá pomoc: Toto zranenie postihuje prevažne dolné končatiny, a teda stehenný a lýtkový sval. Dôležité je ihneď si nohu vyložiť, aby prietok krvi smeroval v smere od poraneného miesta. Ľadové obklady sa postarajú o zníženie opuchu. Prikladajte ich v 15 až 20-minútových intervaloch 2 až 3 dni. Neodkladajte ani návštevu lekára, ktorý najlepšie určí potrebnú liečbu.

Zranenia kolena

Koleno je jedným z najnáchylnejších miest, na ktorých si môže človek privodiť zranenie. Zapája sa takmer pri každej pohybovej aktivite a skladá sa z množstva častí, s ktorými môžete mať problémy.

Meniskus, krížový väz, chrupavky – neexistuje snáď nikto, kto sa hýbe a aspoň raz v živote nezažil bolesť kolena. Jeho zranenie je opäť spôsobené neprimeraným zaťažením, prílišným preťažením či dokonca nesprávnou obuvou. Problémom s kolenami sa do veľkej miery vyhnete správnou rozcvičkou a, čo je dôležité, správnym výberom obuvi podľa činnosti, ktorú vykonávate.

Bežecké koleno

Bežecké koleno predstavuje zápal spôsobený preťažením svalových skupín stehna a ich šľachovitého pokračovania. To vedie k dráždeniu okostice stehnovej kosti, čím samotný zápal vzniká. V tomto prípade si od bolesti uľavíte strečingom, masážou, ale nápomocné môžu byť aj lieky proti bolesti a rôzne lokálne anestetiká.

Zdroj: pexels.com

Prvá pomoc: Prvá pomoc pri bolestiach kolena takisto zahŕňa obklady postihnutého miesta. No ani v tomto prípade nepodceňujte návštevu lekára. Ako sme už spomínali, príčin bolesti môže byť skutočne veľa a len odborník dokáže správne určiť diagnózu a nastaviť vhodnú liečbu.

Zranení, ktoré môžu sprevádzať akúkoľvek športovú aktivitu, je však omnoho viac. Stretnúť sa môžete aj s podvrtnutím členka, alebo jeho výronom. Nemenej časté sú aj so zranenia ramien, zápaly šliach či dokonca zlomeniny. Dôležitá je preto poctivá príprava pred každým tréningom a nepreceňovanie svojich schopností.