28.03.2018, 21:01

Načasujte si svoj najlepší výkon

Umenie podať najlepší výkon na veľkých pretekoch začína niekoľko mesiacov pred nimi a jeho súčasťou je periodizácia, teda rôzne druhy tréningov v rôznych obdobiach, s postupným pokrokom k plnej pripravenosti pretekať v daný deň čo najlepšie.

Behať vie každý, ale ak začínate s behom až v neskoršom veku a nemáte za sebou atletickú prípravu z mladosti, rýchlo zistíte, že to nemusí byť tak jednoduché, ako to na prvý pohľad vyzerá. Nejaký spôsobom síce z bodu A do bodu B dobehnete, ale pri zlej technike to znamená veľmi vysoké riziko zranenia a v neposlednom rade aj nízku efektivitu.

Bolia vás holene, kolená alebo trpíte svalovými zraneniami? Potom by som okamžite nehádzal vinu na vybavenie, namiesto toho by som odporučil venovať čas i energiu tomu, aby ste sa lepšie naučili bežeckú techniku. Benefitom vám bude nižšia záťaž na celý pohybový aparát a ako bonus sa zvyčajne dostaví aj výrazný posun vo výkonnosti.

Správna technika ale neznamená len postrážiť si, či došľapujete na pätu alebo na stred chodidla. Dôležitý je aj celkový postoj, spevnenie hornej polovice tela a práca rúk.
Zdroj: rungo.idnes.cz

Periodizácia vám má pomôcť v tom, aby ste sami seba prekvapili a podali neočakávaný výkon v určitých častiach roku. Aby ste si niečo také umožnili, musíte sa postupne rozvíjať a svoj tréning prispôsobovať blížiacim sa pretekom. Keď budete trénovať rovnako, budete pretekať rovnako bez významnejšieho zlepšenia. A okrem toho, trénovanie celý rok jedným spôsobom by bola nuda. Vyhli by ste sa najhorším výkonom, ale i tým najlepším. Zasekli by ste sa na jednom mieste a psychicky by ste boli odovzdaní, všetka tá zábava (faktor dobrého pocitu) by bola stratená. A to nie je to, čo chceme, že?

Periodizácia neznamená, že medzi jednotlivými tréningovými blokmi budú diametrálne rozdiely. Vo väčšine fáz budete stále vykonávať päť základných tréningov: dlhý beh, fartlek, tempový beh na kopcoch alebo rovinke, a aspoň jeden beh na zotavenie. A miesto toho, aby ste sa náhle presúvali od jedného druhu trénovania k druhému, každá fáza by pekne mala zapadnúť do tej nasledujúcej.

To, o čo v periodizácii ide, je zmena dôrazu. V určitých častiach roku budú vaše dlhé behy oveľa dlhšie ako inokedy. V určitých tréningových obdobiach budú vaše intervalové tréningy intenzívnejšie ako inokedy. A v iných častiach roku zase budete potrebovať viac regeneračných behov medzi ťažkými a náročnými pretekmi. Periodizácia zahŕňa rozdelenie tréningu na šesť fáz po dobu celého roku, pričom každá fáza trvá niekoľko týždňov a predstavuje odlišný psychologický prístup.

Dôležité je však mať na pamäti stále toto. Či už ste v akejkoľvek fáze tréningu, vaším cieľom je byť pripravení zajtra znovu trénovať. Preto by ste  nemali nič z tohto plánu brať ako pevne stanovené. Nie je to vytesané do kameňa. Do ďalšej fáze tréningu nemusíte ísť super fit, ale je dôležité, aby ste neboli zranení. Zranenia ešte nikomu nepomohli. Ani to, že máte naplánovaný vysoký počet kilometrov, nestojí za to, aby ste sa v dôsledku preťaženia zranili. Žiadny tréning nestojí za to, aby ste takto zabrzdili.

Začiatok bežeckého roku

Začnite týždeň po posledných dôležitých pretekoch sezóny. To je základný oporný bod, začiatok celého ročného tréningového cyklu. Tabuľka  vám ukazuje, ako by mohol váš plán vyzerať.  Je tu veľký priestor pre flexibilitu, napríklad aj v závislosti od chorôb, zranení, či od toho ako sa vám v tréningu darí. Možno budete tento základný prispôsobovať tomu, aby sedel na letnú a zimnú pretekársku sezónu. Ale je veľmi dôležité mať plán, ktorý vám zabráni v tom, aby ste celý rok iba bezcieľne a jednotne trénovali.

Ale ak ešte neviete presný dátum pretekov, pravdepodobne viete, že budete pretekať niekedy od augusta do septembra, preto si svoju prípravu môžete plánovať smerom k pretekárskej sezóne. Poďme sa pozrieť na každú fázu postupne.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.