07.12.2018, 13:35

Ako má trénovať človek, keď...?

Za to „keď“ si môžeme dosadiť čokoľvek.... Napríklad.... keď má nadváhu, alebo keď môže behať iba ráno, prípadne iba večer, alebo keď stále začína, či keď presedí celý deň v kancelárii..... My vám ponúkame štvortýždenný tréningový plán pre človeka s nadváhou, ktorý má na tréning málo času. Tam je tých „keď“ schovaných veru dosť....

Ako má trénovať človek, keď...?

Bežecký tréner to má ľahké. Príde za ním klient, že chce zabehnúť desiatku za 40 minút, polmaratón za 1:20 hod., maratón za 3 hodiny, sto kilometrov za 8 hodín. Tak si sadne, napíše zodpovedajúci plán a má zarobené. Kto ale poradí tým, čo by radi behali, pretože by chceli schudnúť, alebo môžu behať iba ráno, či naopak večer, či stále znova a znova začínajú, aby to bolo k niečomu a aby ten plán fungoval, teda keď ho budú plniť?

Ako vzniká tréningový plán

Najväčšou prekážkou k bežeckému úspechu býva chýbajúca motivácia. Nemusí to tak byť vždy, ale dosť často sa stáva, že na neúspech si zakladáme už vo chvíli zrodu tréningového plánu, o ktorom už vopred vieme či tušíme, že ho nebudeme môcť z rôznych dôvodov plniť. Takýchto dôvodov môže byť celý rad, no tými hlavnými sú:

  • Časové možnosti
  • Fyzické schopnosti
  • Naše biologické hodiny

Zastavíme sa u tých biologických hodín. Niekto je „škovránok“ a je schopný byť aktívny ráno hneď po otvorení očí. Niekto je naopak „sova“ a ráno nie je schopný ani tie oči otvoriť. Ak je niekto škovránok a nechá si napísať tréning na večery, bude už k tréningu nastupovať s nechuťou, pretože on je plný energie ráno a poobede, ale večer už pozerá ako „sova“ ráno a najradšej by zaliezol naspäť do postele. Jednoducho svoj energetický potenciál už vyčerpal a ešte by mal behať. No to teda ani náhodou!

Môžeme sa ale na celú vec pozrieť aj z hľadiska efektivity. To znamená, že jeden tréning odtrénovaný v čase vašej biologickej aktivity a s radosťou je lepší ako dva tréningy v čase, kedy je vaša biologická aktivita takmer na nule a musíte sa do nich nútiť.

Tréning, aj ten najťažší, by mal človek absolvovať s radosťou, pretože radosť je stimulant podporujúci rast výkonnosti. Radosť dodáva človeku energiu, a to aj vo chvíli, kedy ju vydávame. Určite poznáte ten pocit, keď si na konci tréningu uľavíte so slovami: „Ale dnes som si dal poriadne do tela, ale aj tak sa cítim víťaz!“ Naopak keď si dáte do tela a nebaví vás to, tak vás tak maximálne napadne: „Je mi toto vôbec treba?!

Jedna nemecká zdravotná poisťovňa urobila štúdiu, z ktorej vyplynulo, že bežcov je možné prakticky zaradiť do troch skupín, a to:

  • Tí, ktorí sa zameriavajú hlavne na zdravie
  • Tí, ktorí sa zameriavajú hlavne na fyzickú kondíciu
  • Tí, ktorí uprednostňujú výkon

Z toho vyplynuli ďalšie otázky, a síce: „Naozaj naše postavenie môže ovplyvniť úspešnosť našej misie, to či a ako budeme úspešní v plnení nášho cieľa? Naozaj pomôže, keď našim ambíciám trošku pritiahneme uzdu a budeme viac preferovať zdravotnú stránku?“

Myslím si, že aj ten bežec, ktorý je maximálne zameraný na výkon, tuší odpoveď, ktorá znie: „Áno, bežec by mal v tréningu vždy zohľadňovať aj jeho zdravotnú stránku, pretože zranenie, choroba alebo vyhorenie ho vpred rozhodne neposúvajú!“

Dajte na intuíciu

Plán je v každom prípade dôležitým článkom tréningového procesu, je akýmsi odrazovým mostíkom, pevným základom. Napriek tomu ale by nemal byť modlou, pretože môže fungovať iba vtedy, a iba vtedy vás môže priviesť k vysnenému cieľu, keď budete načúvať aj signálom svojho tela, keď dáte aj na svoju intuíciu. Rozum je síce dobrým radcom, ale zlým pánom, preto by sa mal človek v živote poradiť aj s vnútorným hlasom (intuíciou) a svojim telom, pretože presne to tvorí CELÉHO BEŽCA. Perfektný tréningový plán neexistuje, ale každý si môže nájsť taký, ktorý mu bude najviac vyhovovať.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.