21.12.2018, 20:52

4 kardio-aktivity náročnejšie ako beh

Behanie je skvelé, ale mnoho ľudí nemá dostatok času či trpezlivosti, aby si obuli bežeckú obuv a vydali sa niekam do lesa. Aj tí, ktorí vyhľadávajú skôr bežiaci koberec vo fitnescentre veľmi dobre vedia, že beh jednoducho patrí do fitness repertoáru. Spáli sa ním viac kalórii ako akýmkoľvek iným cvičením, ktoré poznajú. Pri rýchlosti 12 km za hodinu spália okolo 10 kalórii za minútu, čo je celkom slušné. Čím bežia rýchlejšie, tým ich samozrejme spália viac.

4 kardio-aktivity náročnejšie ako beh

„Vo všeobecnosti spáliš viac kalórii ak podstúpiš vysoko intenzívny silový tréning s doplnkovým závažím ako pri behu,“ konštatuje v rozhovore pre prestížny pánsky časopis Menshealth.com tréner Harold Gibbons, ktorý sa stará o svojich klientov vo známom fitnescentre v New York City.

  1. Člnkový beh cez prekážky (cez „rebrík“)- 20 kalórii/ min. (2x viac ako pri behu)

Spálite tony kalórii, táto kombinácia rýchlosti, rovnováhy a koordinácie potrebná na zvládnutie „behu cez rebrík“ je mimoriadne výživným cvičením, obzvlášť ak skrátite čas odpočinku.V tomto prípade však zapájate aj mozog v dôsledku koordinačnej náročnosti celého cvičenia. A, ako vieme, ten je najväčším „spaľovačom“ kalórii v ľudskom tele. Štúdia Leteckých laboratórií už v roku 2014 ukázala, že koordinačný tréning môže pozitívne vplývať na kognitívne funkcie mozgu, okrem toho samozrejme zlepšiť výkonnosť kardio aparátu. Namiesto toho, aby ste monotónne nabehávali pomalé kilometre po ceste, toto cvičenie vám pomôže zlepšiť vaše VO2 max, posilniť špecifické svaly potrebné pri behu a zároveň zdokonaliť pamäť a koncentráciu.

  1. Kettlebell swing- 20 kalórii/ min. (2x viac ako pri behu)

Toto explozívne kardio cvičenie zapája veľké svalové skupiny, a to nielen sedacie či stehenné svaly, ale aj veľké svalové skupiny na hornej polovici tela. To spôsobuje, že toto cvičenie zakysľuje celé vnútorné prostredie, vrátane srdca, čo dokázala štúdia University of Winconsin. V tejto štúdii účastníci spaľovali 20 kalórií za minútu a ich srdcová frekvencia dosahovala až 93% zo subjektívneho maxima počas 20 minútového cvičenia. Dôvodom je, že telo nie je na takýto pohyb zvyknuté, je to niečo nové, prekvapujúce, a teda reaguje veľmi búrlivo.

  1. Šprinty na stacionárnom bicykli- až 87 kalórii/ min. (cca 9x viac ako pri behu)

Znie to bláznivo, ale manažér slávneho fitnescentra Gym Jones v New Yorku menom Rob MacDonald dokázal spáliť neuveriteľných 87 kalórii za minútu práve na stacionárnom bicykli, ked zvyšovali záťaž a zároveň zvyšoval frekvenciu záberov. Skúste dať aj vy všetku energiu, ktorú máte, do jednej jedinej intenzívnej minúty. Má to síce skôr charakter vedeckého experimentu a tiež budete musieť na slovo veriť zabudovanému monitoru na stacionárnom biku, ktorý konvertuje frekvenciu otáčok a nastavenú obtiažnosť na fyzickú prácu. Je to však čistý spaľovač kalórii, verte mi.

 

  1. Skákanie cez švihadlo- 13 kalórii/ min. (o 30% viac ako pri behu)

Kontrolovaná intenzita skákania cez švihadlo, okolo 100 až 120 preskokov za minútu, spáli okolo 13 kalórii za minútu. Toto cvičenia zapája viac svalových skupín ako samotný beh, zdokonaľuje pocit pre rovnováhu, predovšetkým ak cvičíte náročnejšie cviky vyžadujúce extra zručnosti vašich rúk a nôh.