03.10.2020, 11:15

Behanie na jeseň a v zime podľa Miloša Škorpila

Začnime romanticky, veď behanie je v podstate romantická činnosť.... Jeseň ako taká v nás navodzuje pocit, že sa niečo pomaly končí, začíname byť viac vnímaví ku všetkému, čo sa okolo nás odohráva, začíname si viac všímať sami seba. Sila slniečka akoby odchádzala, jeho východy a západy sú však často výraznejšie a efektnejšie ako boli tie, ktoré sme mohli pozorovať v lete. Nie je to iba tým, že naše zmysly sú vnímavejšie, ale aj tým, že slniečko nám hovorí: „Nebojte sa, ja sa k vám zase čoskoro začnem vracať, tak nie aby ste tu cez zimu úplne zatuchli, nezabudnite, že aj v zime sa dá behať.“

Behanie na jeseň a v zime podľa Miloša Škorpila

Jeseň je čas, kedy niečo končí, ale v prípade bežca je to tiež čas, kedy sa niečo iné začína. Bežec na jeseň by si mal najskôr trošku oddýchnuť, preto tá melanchólia všade okolo, ale tiež by mal začať stavať základy pre svoje ďalšie behanie. Mal by rekapitulovať, čo sa mu podarilo v práve končiacom sa roku, ale zároveň by si mal povedať, čo urobí, aby ten nasledujúci bol prinajmenšom tak dobrý ako tento, alebo ešte lepší. Preto naše rozprávanie o jeseni a behaní na jeseň bude takým výletom do života bežca, ktorý rekapituluje a zároveň plánuje svoje ďalšie bežecké kroky, a pritom sa tiež snaží niečo nové naučiť.

Začnime regeneráciou

Hoci som ju uviedol vo svojom prehľade ako poslednú, mali by ste s ňou začať. Preto prvé, čo by ste mali urobiť, je, že si aspoň 14 dní od behania odpočiniete. Najlepšie je odísť v tomto období niekam na týždeň do kúpeľov, dopriať si masáže, rôzne zábaly, vyplávať sa. Po týždni v kúpeľoch by ste ešte mali nechať svoje telo vydýchať a potom postupne začať s vlastnou prípravou na ďalší rok.

Naozaj nepreháňam, keď hovorím: „Fáza odpočinku je najdôležitejšou časťou vášho tréningového plánu.“ A táto fáza má svoje miesto práve teraz na jeseň. A hoci to znie akokoľvek nelogicky, je to tak. Ako chcete niečo začínať, keď je vaše telo vyčerpané, všetky svaly a väzivá napnuté do krajnosti? Vaše srdce, pľúca, obličky a hlavne pečeň ťažko zvládajú všetko, čo ste na nich počas roku naložili! Aký div, keď tí, čo nectia odpočinok, majú pocit, že sa proti nim všetko spojilo, sotva sa trošku začnú rozbiehať, niečo si natrhnú, niečo v nich pukne, vlezie na nich nejaký vírus alebo bacil!

Rozmary počasia – ako na ne reagovať – ako sa správne obliecť a obuť

Jeseň dokáže byť neskutočne krásna, ale pokiaľ ide o počasie, musíte sa naučiť byť veľmi, veľmi prispôsobiví a skutočne sa naučiť sami odhadnúť, ako sa obliecť či obuť. Všetko, čo tu k tomuto uvediem, berte iba ako vzor, nie niečo, cez čo vlak neprejde.

Čo na seba ráno a čo večer?

Ráno a večer by som sa obliekol trošku viac už vzhľadom k tomu, že je možné očakávať väčšiu vlhkosť vzduchu, ktorá zalieza až k telu a tak náš beh bude skôr pomalší, teda sa menej zahrejeme. Odporúčam teda:

  • na telo funkčné tričko (či s krátkym alebo dlhým rukávom záleží na tom, či ste zimomraví či horkokrvní)
  • na to ľahšiu mikinu z funkčného materiálu (toto je znovu individuálne a pre každého iné)
  • ak bude chladnejšie alebo pršať, ešte bežeckú vetrovku či nepremokavú bundu
  • na hlavu (na čelo) čelenku alebo šatku
  • na nohy elasťáky (podľa teploty trojštvrťové či dlhé) – je dobré mať kolená a všetky svaly v teple, v prípade dažďa je dobré na seba vziať nepremokavé bežecké nohavice

Čo na nohy?

Ak je sucho a pobežíte po ceste, stačia normálne cestné bežecké topánky, v ktorých ste behali v lete. Ak vybiehate do terénu, odporúčal by som trailovú bežeckú obuv, umožní vám lepší odraz a vôbec vás lepšie ochráni pred možnými rizikami (podvrtnutie, napichnutie na vetvu, šmyknutie na kameňoch apod.) a čo nie je zanedbateľné, i zvršok má odolnejší ako cestné topánky. Ak vybiehate do dažďa alebo je obloha tehotná dažďom, zoberte si obuv s GoreTexom alebo inou povrchovou úpravou, neprepúšťajúcu alebo aspoň odpudzujúcu vodu.  

Ponožky – či už je jar, leto, jeseň, zima, funkčná ponožka je veľmi dôležitý komponent.

Nedostatok denného svetla

Svetlo a tma, to bude ďalšia komplikácia, s ktorou sa budete na jeseň, ale i potom v zime asi dosť stretávať. Je v podstate jedno, kedy sa vám začína pracovná doba a kedy sa končí. Buď budete musieť vstávať a vybiehať ráno do tmy, ak ste zvyknutí behať zrána, alebo budete poobede za tmy dobiehať, ak dávate prednosť poobedňajšiemu či večernému behaniu.

Ak nemáte možnosť behať niekde na osvetlených miestach, napríklad osvetlených atletických ováloch, či málo frekventovaných komunikáciách alebo aspoň  rovných cestách, je každopádne dobrou alternatívou (aspoň pre tréning v týždni) chodiť behať na bežecký pás do fitka. Víkendové behy však odporúčam vonku v prírode, hlavne pre možnosť byť aspoň takto na dennom svetle.  Nebudete toľko ohrození depresiou vyplývajúcou z toho, že ste stále v uzatvorenom prostredí (domov, práca, auto, prostriedky MHD), že ste stále niekde medzi ľuďmi a nemáte chvíľku sami pre seba.

Čo mať na pamäti – aké máme možnosti pri behaní na jeseň – vzhľadom k nedostatku svetla:

  • oblečenie s výraznými ochrannými prvkami – luminiscenčné pásky či plochy, výrazné, ale svetlé farby (žltá, biela, zelená, červená)
  • čelovky a blikačky
  • behanie vo fitku na bežeckom páse
  • veslársky trenažér, spinning, rôzne kardio trenažéry
  • hlavne pre ženy a dievčatá – behať na miestach, kde sú ľudia, behať s niekým, prípadne behať so štvornohým priateľom