20.07.2019, 16:50

Výživové doplnky pre bežcov

Okolo slovného spojenia "výživové doplnky" sa stále vznáša aura neznámeho. Pre niekoho sú to zbytočnosti so stále ešte otáznymi vedľajšími účinkami, pre niekoho zase elixír zabezpečujúci dobrý výkon, pre niekoho prostriedky na urýchlenie regenerácie a pre niekoho možno plnia len funkciu placebo efektu, teda reálne neutrálnej substancie, ale s istým pozitívnym psychickým efektom. Nech si vy už o nich myslíte čokoľvek, jedna vec je isté. Výživové doplnky sú vždy len doplnky a nikdy nie náhrada skutočnej stravy.

Výživové doplnky pre bežcov

Čo je výživový doplnok

Podľa Úradu verejného zdravotníctva SR sú výživové doplnky potraviny na doplnenie prirodzenej stravy. Sú koncentrovanými zdrojmi živín. Podľa Európskej agentúry pre bezpečnosť potravín (EFSA) výživové doplnky obsahujú živiny a iné látky s nutričným alebo fyziologickým účinkom, pričom sa podávajú v definovanej dávke a forme na doplnenie plnohodnotnej stravy. Medzinárodný olympijský výbor vo svojej definícii dodáva, že slúžia pre dosiahnutie špecifických zdravotných a/alebo výkonnostných benefitov. Keďže nie sú liekmi, neslúžia na liečbu a preto je v ich prípade zavádzajúce a klamlivé a zároveň preto aj zakázané (v EÚ) uvádzať akékoľvek informácie o prevencii, liečbe a hojení. Napriek tomu je internet plný zázračných produktov pre zdravie a výkon atlétov. Tieto sú potenciálnym zdrojom zakázaných látok, ktorých obsah sa v ich zložení ani neuvádza. Pri pozitívnom dopingovom náleze to však ospravedlnením nie je. 

Formy výživových doplnkov

Medzi najčastejšie formy uvádzané na trh patria:

  1. Funkčné potraviny: potraviny obohatené tradičnými živinami alebo zložkami, ktoré za normálnych okolností tieto potraviny neobsahujú
  2. Umelo pripravené potraviny a potraviny pre športovcov: poskytujú energiu a živiny v pohodlnejšej forme ako normálne potraviny (napr. tekuté náhrady jedla) alebo sú špecificky určené cieľovú skupinu konzumentov (napr. športové nápoje, gély, tyčinky pre športovcov).
  3. Izolované živiny alebo iné zložky izolované z potravín alebo z liečivých bylín často ponúkané v koncentrovanej podobe
  4. Mnohozložkové produkty obsahujúce rôzne kombinácie vyššie uvádzaných zložiek

Dôvody a motívy užívania

Výživové doplnky sú bežne užívané v celej populácii a športovci nie sú výnimkou. Ich užívanie sa vo všeobecnosti zvyšuje s vekom a je častejšie u mužov ako u žien. Toto platí aj u športovcov, a ich motívy užívania sú rôzne:

  1. Na korekciu deficiencie konkrétnej živiny alebo na prevenciu vzniku tejto deficiencie, ktorá by mohla mať negatívny dopad na zdravie alebo na výkon
  2. Na pohodlné dopĺňanie energie a konkrétnych živín pred, počas alebo po výkone
  3. Na dosiahnutie špecifického priameho pozitívneho ovplyvnenia výkonnosti
  4. Na nepriame priaznivé ovplyvnenie výkonu vďaka efektívnejšiemu tréningu, lepšej regenerácie, optimalizácii telesnej hmotnosti a telesného zloženia, alebo zníženiu rizika zranení a ochorení
  5. Na získanie finančných výhod (sponzorovanie výrobcom) alebo preto, že sú poskytované zadarmo
  6. „Pre istotu“
  7. Pretože vedia alebo si myslia, že aj iní športovci ich užívajú

Regulácia užívania

Športovec by mal užívanie akýchkoľvek výživových doplnkov zdieľať so svojim trénerom a výživovým poradcom. Pre ich užívanie by mali byť rozhodujúce doporučenia národných alebo medzinárodných atletických organizácií. Tie sa primárne riadia výsledkami klinických štúdií. Keďže vo väčšine prípadov stále chýbajú dostatočné výsledky získané na profesionálnych športovcoch, smerodajné sú štúdie na zdravej populácii. Ak niečo zaberá u diabetikov či u pacientov s kardiovaskulárnym ochorením, to vôbec nezaručuje, že takýto alebo podobný účinok bude mať skúmaná živina či izolovaná látka u aktívnych športovcov. Podobne sa pri doporučeniach nemôžeme opierať o laboratórny výskum na zvieratách alebo na bunkových kultúrach. Tieto často bombastické zistenia môžu prispieť k pochopeniu mechanizmu účinku špecifických látok, ale pre nás je podstatný účinok, ktorý je relevantný pre aktívnych športovcov. To čo sa zistí na myšiach v laboratóriu môže mať úplne opačný efekt v reálnom živote – pri tréningu či pretekoch. Tu je nezastupiteľné miesto výživových poradcov športovcov, ktoré by malo byť rovnako dôležité, ako slovo trénerov.