16.08.2017, 08:00

Ako sa znáša alergia s behom?

Behať môžete aj s alergiou! Viete to? Jar je obdobie, ktoré mnoho športovcov túžobne očakáva.

Ako sa znáša alergia s behom?

V prípade alergikov, ktorí sú ale zároveň bežci, je to obdobie plné peľových alergénov, ktoré im spôsobuje zdravotné problémy a veľký diskomfort pri ich obľúbenej športovej aktivite.

Mali by sa alergici počas peľovej sezóny športu vyhýbať a ako si zjednodušiť život s alergickou nádchou, ak sa nechcete vzdať obľúbeného športu?

Alergik: Športovať či nešportovať?

Mysleli ste si, že alergia sa neznáša so športom a v peľovej sezóne by sa mali alergici aktivite vyhýbať? Odpoveďou je jednoznačne nie! Kto športuje, posilňuje svoj ​​imunitný systém a zvyšuje odolnosť svojho organizmu. Oboje sú to faktory, ktoré alergikom pomáhajú lepšie sa vyrovnať so svojím ochorením. Pravdou ale ostáva, že v dňoch, kedy sa alergik necíti byť fit a pociťuje sťažené dýchanie, kýchanie alebo iné akútne príznaky sennej nádchy, by nemal športovať. Pokiaľ nebude rešpektovať prejavy svojho tela, zvýši si tým pravdepodobnosť, že sa z alergie stane astma.

Kedy a kde behať?

Alergici by mali behať prednostne v ranných hodinách alebo po daždi, kedy je peľ zrazený vodou k zemi. Nemali by behať okolo rozkvitnutej lúky alebo pozdĺž frekventovanej cesty, pretože výfukové plyny okrem iného oslabujú aj imunitný systém. Kto má problém so svrbením očí, určité uľahčenia mu môžu poskytnúť športové okuliare. Najvhodnejšie ovzdušie pre alergikov je od 1500 metrov nad morom. Alergikov ale nepotrápi ani beh v hlbokom lese, kde je málo peľov.

Peľová alergická nádcha! Ako si s ňou poradiť?

Alergická nádcha je najčastejším alergickým ochorením a počet pacientov neustále pribúda. Ťažkosti sa môžu objaviť v akomkoľvek veku pacienta, najčastejšie sa tak ale deje medzi 15. a 25. rokom života. Peľová alergia postihuje najmä dýchacie ústrojenstvo. Najefektívnejším preventívnym opatrením proti peľovej alergickej nádche je vyhýbanie sa miestam so zvýšeným množstvom peľu v ovzduší, čo však nie je vôbec jednoduché v prípade ak ste aktívny športovec a milujete pobyt na vzduchu a jarnom slnku. Bežci by mali obmedziť vychádzky počas veterných dní a cez obed, kedy je vo vzduchu najväčšie množstvo peľov. Alergológ vám môže predpísať lieky, ktoré zabraňujú účinku histamínu pri alergickej reakcii  tzv. antihistaminiká alebo lieky, ktorých účinné látky uvoľňujú priedušky určené na liečbu astmy, alebo iné lieky tmiace alergický zápal. Podstúpiť môžete tiež terapiu alergénovými vakcínami, ktorých cieľom je vyvolať toleranciu organizmu na alergén.  Novinkou na našom trhu je prírodný imunomodulátor  EpiCor®, ktorý posilňuje imunitu a súčasne tlmí prejavy alergickej nádchy. V peľovej sezóne výrazne znižuje počet dní s opuchom sliznice nosa a pomáha aj proti ďalším prejavom alergie – znižuje výtok z nosa, kýchanie a slzenie. Odporúča sa začať užívať minimálne mesiac pred začiatkom peľovej sezóny 1 kapsulu denne. Prírodný imunomodulátor EpiCor® je patentovaná zmes makronutrientov s obsahom proteínov, vláknin, betaglukánov, mastných kyselín, aminokyselín, antioxidantov a mikronutrientov - vitamínov (hlavne skupiny B) a minerálov. Okrem znižovania príznakov sennej nádchy EpiCor® posilňuje obranyschopnosť slizníc  ako aj bunkovú imunitu. Výživový doplnok RINIMUN 500® obsahuje práve túto výnimočnú účinnú látku a dobre vstrebateľnú formu zinku.  Je nevyhnutné,aby sa alergici pripravili na alergickú sezónu s dostatočným predstihom a minimálne mesiac vopred začali užívať lieky na zmiernenie príznakov alergickej nádchy.

Rady pre bežcov – alergikov

  1. Vystrihajte sa pokiaľ možno kontaktu so spúšťačom, ktorý u vás vyvoláva alergiu.
  2. Obiehajte kvitnúce alebo čerstvo pokosené lúky veľkým oblúkom, behajte radšej v prostredí hustejších lesov.
  3. Pri silnom výskyte peľov zatvorte cez deň okná a vetrajte v noci, ale ak bývate v meste a priamo pod vami sú asfaltové alebo betónové plochy vetrajte hlavne ráno. V noci zo sálajúceho asfaltu stúpajú peľové zrná nahor a zvyšuje sa ich koncentrácia v ovzduší.
  4. Nechajte si do auta namontovať peľový filter
  5. Pri tréningu, ale aj pri pobyte v prírode používajte pokrývku hlavy (napr. športovú šatku) a slnečné okuliare
  6. Umývajte si vlasy večer, aby ste alergény, ktoré sa vám vo vlasoch cez deň usadia, potom celú noc nedýchali z vankúšov
  7. Buďte opatrní pri výbere záhradných a izbových rastlín, dávajte prednosť nekvitnúcim - zeleným rastlinám
  8. Pri plánovaní dovolenky prípadne tréningového kempu myslite na to, či tu nekvitnú práve tie rastliny, ktorých pele vám vadia, prípadný pobyt vo vyšších nadmorských výškach alebo niekde na ostrovoch môže pre vás byť veľkým uľahčením.
  9. Behajte skoro ráno alebo neskoro večer. V tom čase je v ovzduší najmenej peľu
  10. Vo veľmi suchom a veternom počasí trénujte napríklad v hlbokom lese, tam je alergénov veľmi málo. Na beh je ideálne daždivé počasie alebo čas tesne po daždi, vtedy je v ovzduší minimálne množstvo peľu.
  11. V meste trénujte čo najmenej. Agresivitu peľov zvyšujú škodlivé látky v ovzduší ako smog či exhaláty z áut. Kvalita ovzdušia je lepšia vo vyšších nadmorských výškach, ideálne nad 1500 m.
  12. Po behu v prírode je nevyhnutné prezliecť sa. Nerobte tak ale v spálni, pretože peľ by vás mohol počas noci dráždiť. Po športovej aktivite sa aj osprchujte a umyte si vlasy. Spláchnete zo seba všetok peľ.
  13. Nefajčite! Tabak ešte viac stupňuje silu alergických príznakov
  14. Otužujte sa a pomôžte svojej imunite napríklad aj užívaním výživových doplnkov
  15. Využívajte aktuálny peľový varovný systém v médiách
  16. Sledujte peľový kalendár a približne mesiac dní pred predpokladaným kvitnutím rastlín, na ktoré reagujete alergicky, začnite užívať každodennú preventívnu liečbu.