24.09.2017, 16:13

Čo by mal obsahovať denník bežca?

Ak si budete pravidelne zapisovať všetky absolvované aktivity, ľahšie pochopíte, čo vám vyhovuje a čo vás naopak brzdí. Je úplne jedno akú bude mať formu, v akejkoľvek vám totiž poskytne nesmierne cennú spätnú väzbu.

Čo by mal obsahovať denník bežca?

Bežecký denník by mal obsahovať nasledujúce údaje:

  • Vaše základné údaje (výkonnostný rast, základné predpoklady ako výška, hmotnosť, fyziologické ukazovatele, ak ich poznáte, záznam o zdravotnom stave, predchádzajúce najlepšie výsledky).
  • Plán tréningových ukazovateľov v ročnom tréningovom cykle (návrh hodnôt v hodinových alebo kilometrových jednotkách pri jednotlivých tréningových prostriedkoch na jednotlivé tréningová obdobia i s uvedením intenzity zaťaženia).
  • Plánovací kalendár akcií (termíny účasti na plánovaných pretekoch, termíny tréningových pobytov a ich tréningové zameranie, termíny plánovaných funkčných a výkonnostných testov). Výsledky testov všeobecnej a špeciálnej tréningovej pripravenosti, výsledky výkonnostných testov.
  • Výsledky funkčných vyšetrení.
  • Neplánované zmeny v zdravotnom stave.
  • Vyhodnotenie evidencie ročného tréningového cyklu.

V tréningovom denníku by mali byť nasledujúce obecné tréningové ukazovatele:

  • Počet dní zaťaženia, teda dní, kedy sa uskutočnil tréning alebo športová činnosť s trvaním minimálne 30 min.
  • Počet jednotiek zaťaženia, teda počet tréningových a súťažných jednotiek (medzi nimi musí byť pauza na regeneráciu), kedy sa uskutočnil tréning alebo športová činnosť s trvaní min. 30 min.
  • Počet pretekov – v behu alebo podobných športových disciplínach.
  • Celkový čas zaťaženia – čas v minútach venovaných tréningu, pretekom, športovej činnosti, a to aj s časom na rozcvičenie.
  • Regenerácia síl – regeneračné procedúry v minútach.
  • Počet dní zdravotnej neschopnosti – obmedzenie tréningu zo zdravotných dôvodov.
  • Špecifické tréningové ukazovatele: počet absolvovaných kilometrov alebo dĺžka trvania jednotlivých tréningových prostriedkov aj s uvedením intenzity zaťaženia.

Tréningový denník vypĺňajte svedomito a najlepšie ihneď po ukončení tréningu alebo pretekov, aby ste mohli bezprostredne zachytiť i svoje pocity pri fyzickom výkone. Výhodou elektronicky dobre spracovaného tréningového denníku je, že ihneď preráta hodnoty plnenia či neplnenia vašich plánovaných tréningových záväzkov.