28.05.2018, 09:30

Trápi vás únava či svalové kŕče? Vaše telo si pýta magnézium

Máte niekedy problémy s koncentráciou, búšením srdca, vysokým tlakom alebo poruchy zažívacieho traktu či spánku, pociťujete náladovosť, nervozitu, ale tiež únavu a svalové kŕče? S najväčšou pravdepodobnosťou vášmu telu chýba magnézium. A takto sa ho telo dožaduje.

Trápi vás únava či svalové kŕče? Vaše telo si pýta magnézium

A najväčší dôraz by naň mali klásť športovci. Hrá totiž dôležitú úlohu pri premene krvného cukru na energiu, preto je pre športovanie dôležité z hľadiska energie. O nič menej zriedkavé nie sú pri športe ani spomínané svalové kŕče, pretože keď ho má telo málo, vo svaloch sa hromadí kyselina mliečna a tá spôsobuje bolesť.

Svoje skúsenosti s ním má aj Dušan Matuška, spoluzakladateľ spoločnosti OCTAGO, ktorá sa venuje výstavbe ihrísk na cvičenie s vlastnou váhou a organizovaniu športových akcií na Slovensku. „Osobne som zažil obdobie, kedy som príjem magnézia zanedbával a často som dostával kŕče počas dňa, ale aj v noci. Považujem ho za dôležitý prvok, na ktorý by sme nemali zabúdať a zaraďovať do našej výživy pravidelne, hlavne aktívni jednotlivci. Na našich workshopoch pre trénerov máme často magnéziové doplnky a vody k dispozícii,“ hovorí mladý športový nadšenec.

Netreba však zabúdať ani na rednutie kostí. Magnézium je dôležité aj pri kostnej látkovej premene a ovplyvňuje ich hustotu a pevnosť. A jeho nedostatok sa prejaví aj na kvalite zubov, posilňuje totiž zubnú sklovinu. A v neposlednom rade ho aktívni ľudia potrebujú aj na regeneráciu buniek.

Pri každom športe, kde je prítomná zvýšená fyzická aktivita je pitný režim dôležitý. Inak tomu nie je ani pri cvičení na OCTAGO ihriskách. Človek zo seba vypotí pri kvalitnom tréningu množstvo tekutín a tie treba čo najskôr doplniť, práve pre správne fungovanie tela a následnú regeneráciu,“ dodáva. Okrem toho je magnézium účinnou prevenciou proti stresu alebo úzkosti a najmä navodzuje prirodzenú rovnováhu v organizme.

Nie je však jedno, ako magnézium prijímame, čo je možno najčastejšia chyba. „Vstrebávanie minerálov zo stravy alebo doplnkov je len 30-40 percent, pričom z vody je to až 60 percent. A pre najefektívnejšie vstrebávanie magnézia je veľmi dôležitý vápnik, ideálne v pomere 1:3,“ potvrdzuje nutričná špecialistka Ľubica Trnková. Tieto dva minerály by nemali fungovať jeden bez druhého, a v takomto pomere ich ponúka napríklad slovenská magnéziová voda Gemerka.

Ani v tomto prípade to však netreba preháňať, lebo nadmerný príjem vápnika zabraňuje vstrebávaniu magnézia a naopak pri jeho nedostatku odchádzajú zásoby vápnika,“ dodáva Trnková a dodáva, že práve minerálne vody sú vhodným doplnkom či už pri bežnom fungovaní, ale aj pri športe.

Nemali by však byť jediným zdrojom tekutín pre človeka. A teda rovnako by sme mali magnézium prijímať aj z iných potravín, ako sú mandle, banán, mak, kakao, oriešky, špenát, šošovica, ovsené vločky, morské plody a pod.