31.07.2018, 08:00

Čo prezrádza vaše dýchanie?

Či už sa dostanem v živote kdekoľvek, vidím, že všetko v našom živote riadi dych. Človek môže vymyslieť ten najpresnejší spôsob merania pulzovej frekvencie, kontroly činnosti srdca, ale ak sa vám zaseknú pľúca, môže vám srdce biť na poplach koľko len chce a aj tak to nedáte. Naučiť sa mať svoj beh a prípadne aj celý svoj život pod kontrolou pomocou dychu, je teda veľmi praktická záležitosť.

Ak chrápete tak hlasno, že narušujete spánok vášho partnerovi, alebo ho donútite používať špunty do uší, môže byť vaše srdce ohrozené. Obmedzené dýchanie počas spánku je základnou príčinou chrápania a je tiež spojené so všetkými typmi kardiovaskulárnych ochorení. Syndróm spánkového apnoe, pri ktorom sa dýchanie v spánku nakrátko zastaví, odborníci dávajú do súvislosti s vyšším rizikom kardiovaskulárnych ochorení a infarktu. Podľa štatistík ľudia trpiaci spánkovým apnoe majú až trikrát vyššie riziko srdcového záchvatu počas piatich rokov.

Syndróm spánkového apnoe sa najčastejšie objavuje u jedincov, ktorí trpia obezitou, cukrovkou, chorobami srdca, pľúc, svalov a centrálneho nervového systému. Keďže spánkové apnoe znižuje prísun kyslíka do krvi, existuje väčšia pravdepodobnosť srdcovej zástavy. Akýkoľvek problém s dýchaním v spánku by ste preto mali nahlásiť svojmu lekárovi.
Zdroj: Pixabay

Nepleťte si beh so šprintom

Najčastejšou chybou, ktorú robí nový adept behu je ten, že si spletú beh so šprintom. Jednoducho vybehnú na svoju prvú bežeckú trasu najvyšším možným tempom, akého sú momentálne schopní. Výsledok poznáme všetci – stačí niekoľko málo minút, niekomu dokonca niekoľko málo sekúnd a končíme v hlbokom predklone a hľadáme pľúca na chodníku, pretože naše pľúca to nedali, a to napriek tomu, že srdce v tej chvíli pulzuje v najvyššom možnom rytme, ktorého je schopné.   V bežnom živote podobný pocit tiež dobre poznáme. Väčšinou ho zažívame vo chvíli, keď sme vystavení nadmernému stresu, keď sa v nás všetko stiahne a my máme pocit neskutočne silného tlaku, ktorý nám zviera všetky vnútornosti. Máme pocit, že sa nemôžeme nadýchnuť, a to našu situáciu ešte viac zhoršuje. Najúčinnejšie nám v tejto chvíli pomôže, keď sa zameriame na svoj dych a silou vôle sa niekoľkokrát zhlboka nadýchneme. To isté nám pomôže vo chvíli, kedy po neriadene rýchlom štarte hľadáme v hlbokom predklonu pľúca na chodníku.

V behu aj v živote volte primerané tempo

Ak začínate behať (začiatočníci), ak začínate svoj tréning (nemusí byť iba bežecký), rozdýchajte najskôr svoje pľúca, aby boli počas celého tréningu, počas celých pretekov, počas celého cvičenia schopné zásobiť všetky bunky vášho tela kyslíkom. Jednoducho na začiatku tréning bežte tak, aby ste sa nezadýchali, aby ste zvolené tempo boli schopní v pohode udýchať. Ak sa toto naučíte, tak v tréningu aj v práci budete schopní podávať vysoké výkony bez toho, aby to pre vás znamenalo stres. Jednoducho naučiť sa riadiť svoj život podľa svojho dychu sa vyplatí a na rozdiel od drahých meračov pulzovej frekvencie vás to nič nestojí.

Miera úsilia pri behu vnímaná pomocou dychu

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.