10.08.2018, 08:00

Môže mať alkohol aj pozitívny vplyv na organizmus?

Raz za polrok si malé pivko po behu dám. Sám nie som abstinent pokiaľ ide o alkohol. Abstinent z hľadiska definície svetovej zdravotníckej organizácie ten, kto za posledných 12 mesiacov nevypil ani kvapku alkoholu.

Konzumácia alkoholu môže úplne zmeniť spôsob, akým váš mozog funguje. To koľko pijete, ako často pijete aj ako rýchlo nejaký drink vypijete, môže viesť k nebezpečným zmenám vo funkciách vášho mozgu. Rýchlosť, s akou pijete, môže mať tiež vplyv na to, ako metabolizujete alkohol. Vaša pečeň môže spracovať iba jednu uncu alkoholu za hodinu. Ak však pijete rýchlejšie, váš systém sa stáva nasýteným. Dodatočný alkohol sa tak hromadí v krvi, mozgu a telesných tkanivách, až dovtedy kým ho telo môže metabolizovať. To môže nakoniec zmeniť spôsob, akým fungujú vaše telesné funkcie.
Zdroj: Pixabay

Radšej ani pivo po behu!

Vy si po behu pivko nedáte?

„Raz za polrok si malé pivko po behu dám. Sám nie som abstinent pokiaľ ide o alkohol. Abstinent z hľadiska definície svetovej zdravotníckej organizácie ten, kto za posledných 12 mesiacov nevypil ani kvapku alkoholu. To ešte samozrejme neznamená,  že je zdravý. Ale alkohol nemá na neho žiaden vplyv, ak nedošlo k poškodeniu v minulosti.  Ak už v minulosti došlo k poškodeniu kvôli pitiu, objavili sa problémy, a takých ľudí je veľa, o nich môžeme povedať, že sú aktuálni abstinenti.“

A neexistuje žiadny pozitívny vplyv alkoholu?

„Jediný pozitívny vplyv alkoholu je ten, že alkohol v malých množstvách znižuje riziko infarktu myokardu. Ale pri opakovanej konzumácii sa zase  zvyšuje  riziko zvýšeného krvného tlaku, hypertenzie, čo môže viesť ku krvácaniu do mozgu. To sú tie mozgové príhody, keď praskne cieva. Ak si niekto popíjanie alkoholu zdôvodňuje sám pre seba, že je to prevencia infarktu, musí potom zobrať do úvahy, že popíjanie zase vedie ku zvyšovaniu rizika rakoviny. Keď sa započítajú riziká v porovnaní s benefitom, vysoko prevažujú negatíva.“

Jedno pivo po bežeckom tréningu odporúčajú mnohí aj pre obsah vitamínov skupiny B. Ani tento argument u vás neprejde?

„Pre bežcov šprintérov po každom tréningu je pivo z hľadiska zdravotného kontraproduktívne, z hľadiska športovej výkonnosti to v zásade nemusí ani pridať, ani ubrať. Treba brať do úvahy individuálne predispozície človeka. Ale chronické popíjanie je rizikové. Sponzori veľkých podujatí, maratónov,  sú častokrát výrobcovia piva. Ak je to len po dobehnutí maratónu niekoľkokrát do roka, tak to nie je rizikové. Podľa štúdia prichádza k zlepšeniu a rýchlejšej regenerácii, ak po športe alebo po nejakom výkone športovec vypije 1 soft drink s obsahom cukru. Pravidelne piť každý deň sladené nealkoholické nápoje môže byť z iného hľadiska podobne škodlivé zdraviu, ako keď niekto popíja každý večer alkohol. Poškodí ho to však iným spôsobom.“

A pivo počas behu? Pri dlhých ultrabehoch, ktoré aj Vy obľubujete, to tiež nie je nič výnimočné...

„Alkohol v priebehu záťaže, resp. výkonu by v zásade nemal mať vplyv na samotný výkon pri behu dlhšom ako 20 km, ak je to súčasne kombinované so stravou, aby sa doplňovali cukry. Ak je človek dehydratovaný a súčasne hladný, tak to môže viesť k tomu, že po požití alkoholu na chvíľku môže dôjsť k zvýšeniu výkonu kvôli lepšiemu prekrveniu, ale následne k prudkému úpadku. Ale alkohol určite nie je  odporúčaný, a to ani v podobe piva. Problém môže vzniknúť z toho, že pri dlhom behu človeka alkohol na chvíľku vzpruží, ale pritom pozornosť môže ochabnúť, môže dôjsť k útlmu a k úrazom z nepozornosti. Je dôležité si uvedomiť, že alkohol má analgetický či anestetický účinok na určitú krátku dobu. Bežec odrazu necíti bolesť vo svaloch, je schopný menej vnímať bolesť pri dlhších behoch, pri vyčerpanosti.“ 

Ľubomír Okruhlica

Dlhoročný riaditeľ Centra pre liečbu drogových závislostí MUDr. Ľubomír Okruhlica popri manažérskej práci stále diagnostikuje, lieči, robí výskum, publikuje, konzultuje, zastupuje Slovensko v pracovných skupinách pri EÚ aj WHO a snaží sa byť pacemakerom nových programov. Okrem toho nabehá týždenne v priemere okolo 100 km, beháva 5 až 6 dní v týždni v závislosti od pracovného vyťaženia. Jeho doménou sú ultrabehy nad 50 kilometrov.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.