01.07.2019, 02:45

Nepotrebujete žiadny zázrak. Stačí 15 minút denne a chudnutie pôjde rýchlejšie

Príjmový tracking je vytváranie detailného zápisu, čo ste počas dňa jedli a kedy to bolo.

Nepotrebujete žiadny zázrak. Stačí 15 minút denne a chudnutie pôjde rýchlejšie

Čo myslíte, dá sa zdvojnásobiť úbytok hmotnosti pomocou aktivity, ktorá zaberie len 15 minút denne? Hmm, tentokrát to nie je nové zázračné cvičenie, ani nová zázračná potravina. Takéto skratky v časopise RUNGO mimochodom nikdy nenájdete. Avšak dá sa to! Ak investujete váš čas do detailnejšieho sledovania, koľko kalórii presne skonzumujete.

Výskumy ukazujú, že to funguje a nemusí to zabrať až tak veľa času ako by sa mohlo zdať na prvý pohľad.

  • Monitoring dietologického príjmu (príjmový tracking), alebo inými slovami vyhodnocovanie všetkého, čo počas dna zjete, preukázateľne pomáha znižovať hmotnosť. Avšak mnohí ľudia to nerobia práve z dôvodu, že to považujú za príliš časovo náročné.
  • Nová štúdia publikované v časopise Obesitydokazuje, že detailná analýza trvá menej ako 15 minút denne, po istom zábehovom období, keď v tom nadobudnete istú rutinu
  • Nevzdávajte sa vo vašej aktivite. Ak starostlivý popis vášho príjmu neprinesie výsledky okamžite, po čase by to naozaj malo prispieť k rýchlejšej redukcii vašej hmotnosti. Keď totiž uvidíte v prehľadnej forme sumár toho, čo a kedy ste skonzumovali, bude sa vám oveľa ľahšie hľadať optimálne riešenie pre vás.

Jedna z najväčších štúdií

Príjmový tracking je vytváranie detailného zápisu, čo ste počas dňa jedli a kedy to bolo. Je to preukázaná cesta ku znižovaniu hmotnosti. V jednej z najväčších štúdii zameraných na tento jav bolo testovaných až 1 700 účastníkov.

Bolo to v roku 2008 a ku zníženiu hmotnosti došlo už len v dôsledku toho, že pri prvej analýze vytvoreného zápisu boli z potravinového príjmu odstránené tzv. „nechcené“ alebo „mŕtve“ kalórie, teda jedlo, ktoré bolo konzumované mimovoľne, mimo hlavných chodov dňa a malo nevhodné zloženie.

Funguje to, ale v pozadí je stále cítiť obava s obrovského časového nároku na zapisovanie si každého jedného jedla, ktorú skonzumujeme. Faktom však je, že keď pochopíme systém takého zapisovania a vytvoríme si v ňom základnú rutinu, tak nám celé zaberie menej ako 15 minút denne. To sú závery štúdie publikovanej v prestížnom časopise Obesityz pera výskumníkov z Univerzity of Vermont a University of South Carolina.

Stravovacie návyky

Výskum monitoroval stravovacie návyky 142 mužov a žien na základe on-line zápisov. Títo dobrovoľníci sa stretli jeden krát týždenne v rámci on-line skupinového stretnutia, ktoré viedol špecialista na výživu.

Následne absolvovali 24 týždňový program, pri ktorom konzumovali stravu na základe ich vlastného ale už mierne upraveného on-line zápisu.

Keď výskumníci vyhodnocovali výsledné data, tak zistili, že tá skupina dobrovoľníkov, ktorá zhodila 10 percent hmotnosti, venovala zapisovaniu svojho výdaj do on-line dotazníka v priemere 23,2 minúty počas prvého mesiaca a po šiestich týždňoch, kedy už v zapisovaní získali základnú prax a istú rutinu,  im na to stačilo už len 14,6 minúty denne.

Netreba pritom otrocky zapisovať každé sústo, ktoré vložíte do úst. Štúdia ukázala, že najúspešnejší boli tí, ktorí svoj príjem monitorovali 3 krát denne, vždy za predchádzajúcich niekoľko hodín. Na toto je samozrejme možné využiť aj niektorú z mnohých aplikácii trackujúcu vašu stravu, napríklad My Fitness Pal, alebo mnohé iné. Tak čo? Dáte sa na to nahovoriť? Tých 15 minút denne za to stojí, že?