17.11.2019, 21:53

Záručný a pozáručný servis členku

Sila a mobilita členkov je často podceňovaná, čo je veľká chyba pretože tieto malé kĺby nesú CELÚ váhu tvojho tela každý deň. To, že máme členky si väčšinou uvedomíme, až keď v nich pocítime slabosť, stuhnutosť alebo sa vyskytne zranenie (v najlepšom prípade podvrtnutie). Tomuto všetkému sa dá predísť.

Záručný a pozáručný servis členku

Bolesť Achillovky  

  Často sa stáva, že spolu s preťažovaním členkov pri behu bez regenerácie sa preťaží Achillova šľacha alebo dokonca poškodí natrhnutím vlákien. V takomto prípade je nutné odstaviť bežca od tréningov minimálne na dobu 2-3 týždňov, kontaktovať chirurga na ultrasonografické vyšetrenie rozsahu poškodenia šľachy a začať okamžitú liečbu. Závisí od miery poškodenia, či fyzioterapeut šľachu spolu s lýtkovym svalom bude liečiť podpornými metodikami ako sú napr. laseroterapia, kineziotejping alebo poškodenú časť je donútený pri väčšom rozsahu zranenia, kde hrozí rozhrnutie (ruptúra) šľachy, znehybniť ortézou. Poradí vždy bežcovi, aby v takomto prípade poctivo šľachu doliečil lebo recidíva čiže znovuobnova zranenia je pri záťaži behom takmer istá.

Vyšetrenie chodidla

Veľmi významnou diagnostikou, a to dokonca už aj u detí,  ktorým sa chodidlo, čiže aj členok ešte len vyvíja, je podologické vyšetrenie.  Jedná sa o vyšetrenie funkčného stavu nohy – klenby nohy, tvaru a uloženia kostí, stavu väziva, záťažových plôch, a tým aj dynamickej celkovej práce chodidla. Všetky odchýlky a patológie podológ rieši spolu s fyzioterapeutom. Podológ nastavuje chodidlo do správneho tvaru a postavenia pomocou ortopedických vložiek a fyzioterapeut učí bežca správne cviky na zlepšenie funkčného stavu chodidla a členkov. Bežec by nemal váhať dať si zdiagnostikovať chodidlo. Často sa odhalia zmeny, ktoré sa dajú preventívne korigovať a tým sa zabráni zraneniam členkov aj Achillovej šľachy.

Poranenie členka

V súčasnosti sa už dajú  veľmi jednoducho diagnostikovať novými tzv. držanými RTG snímkami, alebo za pomoci ultrazvukového vyšetrenia, kedy zistíme, či sa jedná o natiahnutie, natrhnutie, alebo úplne pretrhnutie členkových väzivových štruktúr. Veľmi nápomocná je aj magnetická rezonancia, ktorá nám ukáže stav poranenia mäkkých väzivových a tvrdých kostných štruktúr.

Najčastejším zranením je bezpochyby vytknutie členka. Keď sme už múdrejší z pohybov členka, tak vytknutie členka nastáva pri nadmernej inverzii čo spôsobí mikrotrhliny alebo až roztrhnutie väziva.

Nepodceňujte silu malých svalov

Bez potrebnej sily chodidiel a členkov nám hrozí vysoké zranenie nielen pri športovaní ale takisto aj v každennom živote. Preto by sme nemali zabúdať aj na posilňovanie členkov (dokonca bez činiek). Mobilitu členkov si môžem otestovať jednoduchým cvičením, ktorým je jednoduchý (hlboký) drep. Drep nám nielenže ukáže ako máme mobilné členky ale aj ako ich máme silné. Navyše drep odhalí slabiny vo flexibilite lýtok a celkovej sile nôh a jadre tela.

Masáž môže pomôcť

Výhodné na masáži nôh je to, že nie sme závislý na druhých a vieme si vymasírovať nohy aj sami (ale samozrejme môže aj niekto iný). Masáž je veľmi vhodná pre uvoľnenie napätia, ktoré vzniká cvičením a naťahovaním. Vhodnou pomôckou je napríklad masážna gulička. Masáž ako taká ti flexibilitu nezvýši, ale dočasne ti uvoľní svaly a vytvorí  možnosť menšieho utrpenia pri následnom naťahovaní. Pozor si treba dávať na silu a intenzitu masírovania, ktorú netreba robiť do neznesiteľných bolestí. Takisto aj dĺžka masírovania by nemala presiahnuť 5 minút.

Pri zraneniach členka  je veľmi vhodné postupovať metódou RICE:

Rest- pobyt v pokoji, kľudový režim, nepreťažovať danú oblasť

Ice- liečba chladom, do 24 hodín potláčať rozsah zranenia ľadovými obkladmi, aby sa zmiernil opuch a spomalilo zakrvácanie

Compression – spevnenie poranenej oblasti, využitie bandáží, tejpov.

Elevation – nadvihnutie poranenej lokality, vykladanie nohy na zmiernenie opuchu.

Aké pohyby členok dokáže?

Členok dokáže vykonať štyri základné pohyby:

  1. Plantárna flexia je ohnutie chodidla nadol,
  2. Dorziflexia- je opakom plantárnej flexie, teda ide o pohyb, kedy chodidlo tlačíme čo najbližšie k holennej kosti,
  3. Inverzia- prsty otočíme dovnútra
  4. Everzia- prsty smerujú von.

 

    Mgr., Bc. Miroslav Dlhoš, PhD.

  • Telovýchovný pedagóg, fyzioterapeut, špecialista na svalovú diagnostiku
  • Vlastná prax v obore- 25 rokov intenzívnej práce s vrcholovými športovcami
  • Vyučuje predmet- Opisná a funkčná anatómia, funkčné poruchy pohybového systému
  • Absolvent Fakulty telesnej výchovy a športu UK a Slovenskej zdravotníckej univerzity
  • Garant projektu centra fyzioterapie REHABILICA
  • Lektor INFORM- spoločnosti pre školenie trénerov