01.01.2020, 20:39

Najčastejšie problémy s chrbticou z klinickej praxe projektu Rehabilica

V slovenských ambulanciách praktických lekárov a špecialistov sa mesačne predpíše viac ako 150-tisíc balení nesteroidných analgetík, čo sú lieky na tlmenie bolesti, ktoré sa najčastejšie predpisujú pri bolestiach chrbtice. Bolesti chrbta sa nemožno zbaviť iba tým, že budeme užívať lieky a budeme mať pasívny prístup. Liečba vyžaduje každodenné cvičenie a správny sed.

Najčastejšie problémy s chrbticou z klinickej praxe projektu Rehabilica
  • Pri sedavom zamestnaní vznikajú bolesti najčastejšie v driekovo-krížovej oblasti. Bolesť sa najčastejšie šíri do dolných končatín, ale môže sa šíriť aj do brucha či podbruška. Ženy majú niekedy obavy, že sú za tým gynekologické problémy, ale v skutočnosti môže ísť o výsledok blokády krížovej chrbtice a panvy.
  • Pri dlhodobom sedení môžu vznikať bolesti aj v oblasti krčnej chrbtice, pliec a záhlavia.
  • Pri preťažení krčnej chrbtice môže človek pociťovať závraty alebo nevoľnosť, dokonca aj prechodné poruchy videnia. Spolu s bolesťami hlavy ide o príznaky, ktoré doženú vydeseného človeka k lekárovi, lebo sa bojí, že má nádor v hlave alebo sklerózu multiplex.
  • Bolesti z nesprávneho sedenia vznikajú aj v oblasti hrudnej chrbtice a môžu napodobňovať rôzne internistické ochorenia, napríklad ochorenia srdca.

Ako liečiť bolesť chrbta ?

Pri náhlych „ústreloch“ (známe ako „seknutie“) je úlohou fyzioterapeuta odstrániť najmä bolestivosť alebo aspoň eliminovať bolestivé prejavy na minimum. Veľmi spoľahlivo dokáže odstrániť bolesť v rámci elektroliečby napríklad prostredníctvom TENS-hyperstimulačných prúdov. Reflexne sa aplikujú v mieste príslušného dermatómu. Znamená to, že ak vám bolesť vystreľuje do kolena, tak elektródy sa umiestnia do oblasti driekovej chrbtice v segmente L3-L5. Následne sa vám v závislosti od diagnózy a vášho aktuálneho stavu vyberie ďalší postup liečby, kedy ide spravidla o výber alebo kombináciu liečby prostredníctvom:

  • terapeutických cvičení
  • uvoľňovacích a mobilizačných techník
  • elektroliečby rôznymi druhmi prúdov
  • ultrazvuku
  • magnetoterapie
  • pozitívnej a negatívnej teploliečby
  • masáže
  • špeciálne vložky do topánok, hlavne vtedy ak sú končatiny nerovnako dlhé

Pri správne zvolenom postupe liečby sa vie docieliť to, že bolesť ustúpi takmer okamžite a uľaví sa vám. Avšak, aby ste zabránili opakovaniu (recidíve) bolestí a progresu ochorenia, je potrebné, aby ste venovali čas chrbtici aj naďalej, pravidelne cvičili a dodržiavali opatrenia a odporúčania.

Päť odporúčaní Mira Dlhoša pre zdravý chrbát

V prvom rade sa treba o chrbticu pravidelne preventívne starať, pretože tvorí jeden zo základných pilierov nášho zdravia. To znamená:

  1. Vyvarovať sa chybných pohybových stereotypov a jednostranného zaťažovania.
  2. Dbať na dostatok pohybu, vhodné kompenzačné cvičenia a správnu životosprávu.
  3. Pred každou športovou aktivitou sa rozohriať a rozcvičiť.
  4. Upraviť pomery na pracovisku tak, aby lepšie vyhovovali Vašim ergonomickým požiadavkám
  5. Správna poloha pri dvíhaní bremien – chrbtica musí byť priamo, nie pootočená ani nie naklonená do strán.

 O autorovi

Mgr. Bc. Miroslav Dlhoš, PhD.

Je telovýchovný pedagóg a fyzioterapeut. Venuje sa svalovej diagnostike, má 25-ročnú prax s vrcholovými športovcami. Je absolventom Fakulty telesnej výchovy a športu Univerzity Komenského v Bratislave. Praktické skúsenosti odovzdáva aj ako vyučujúci pre akreditované športové poradenstvo INFORM. Zároveň je fyzioterapeutom aj garantom projektu REHABILICA.