22.01.2020, 17:18

Koľko krokov denne naozaj potrebujete?

Pravdepodobne ste už počuli o tom, že 10.000 krokov denne je práve tá hranica, ktorú je potrebné dosiahnuť. Viaceré aktuálne výskumy však dokazujú, že na udržanie srdcovocievnej kondície a ako prevencia pred zdravotnými problémami stačí aj výrazne nižšie množstvo denných krokov.

Koľko krokov denne naozaj potrebujete?

Nie, nie je to 10.000 krokov denne. Už 4.400 krokov denne totiž výrazne zníži riziko srdcovocievnej príhody, či rakoviny. Zásada „čím viac, tým lepšie“ platí len do určitej hranice, a tú vedci z Floridskej Univerzity vypočítali na 7.500 krokov denne. Ak budete robiť denne krokov viac, už to nemusí znamenať väčší prínos pre vaše zdravie.

Ak vaša denná športová misia obnáša 10.000 krokov, ani zďaleka nie ste jediný. Dlhé roky odborníci argumentovali práve týmto množstvom krokov ako niečím optimálnym, niečím, čo zabezpečí trvalú kontrolu hmotnosti, zníži riziko srdcového infarktu ako aj vysokého krvného tlaku. Najnovšie výskumy realizované skupinou výskumníkov na Floride a publikované v prestížnom časopise Internal Medicine však ukázali, že výrazné zdravotné benefity sa dajú dosiahnuť aj s menším počtom krokov, resp. že od istej hranice už viac krokov denne neznamená zvýšenie kladných zdravotných účinkov.

Výskum prebiehal na vzorke 18.000 žien, ktorých priemerný vek bol pomerne vysoký- 72 rokov. Každá z nich mala chytré hodinky, ktoré merali jej počet krokov počas pravidelného tréningu v období siedmych po sebe nasledujúcich dňoch. Výskumníci pracovali nepretržite počas obdobia takmer štyroch rokov, kým získali takú robustnú vzorku.

Výsledky výskumu

  1. skupina- denný priemer 2.700 krokov

Tie ženy, ktoré mali denný priemer 2.700 krokov počas jedného dňa mali diagnostikované najväčšie riziko zhoršenia zdravotného stavu v dôsledku náhlej srdcovocievnej príhody., pričom 272 žien z tejto skupiny zomrelo do 4 rokov po ukončení experimentu (avšak dôvody úmrtie boli rôzne a nie vždy priamo súviseli so srdcovocievnym aparátom).

  1. skupina- denný priemer 4.400 krokov

Tie ženy, ktoré mali denný priemer 4.400 krokov zaznamenali o 40% nižšie riziko úmrtia v porovnaní s predchádzajúcou skupinou.

  1. skupina- denný priemer 7.500 krokov

Tretia skupina žien absolvovala denne 7.500 krokov v priemere, avšak v tejto skupine neboli zistené žiadne extra zdravotné benefity v porovnaní so skupinou číslo 2. Rovnako v prieskume nehralo úlohu to akou rýchlosťou boli kroky vykonávané, či teda išlo o rýchly beh, pomalý beh, prípadne chôdzu.