12.02.2020, 14:17

Kedy trénovať, ak na vás „lezie choroba“ a kedy už radšej nie?

Väčšina z nás, ktorým pohyb prirástol k srdcu, sa zrejme už neraz ocitla v situácii, kedy sa po zdravotnej stránke necítila dobre. Pobolievala vás hlava, mali ste upchatý nos alebo vás škriabalo v krku. Súčasne ste však mali pocit, že by ste zvládli niekoľko kilometrov. Ako sa v takej situácii zachovať?

Kedy trénovať, ak na vás „lezie choroba“ a kedy už radšej nie?

Skúsenosti ukazujú, že v prípade ľahkých foriem prechladnutia môže mať pohybová aktivita priaznivé, ba priamo liečivé účinky. Uvoľní upchatý nos, spríjemní nepríjemný pocit z „ťažkej hlavy“, podporí odkašlávanie a prečistí dýchacie cesty bez toho, aby sa zhoršil priebeh prechladnutia, prípadne predĺžilo jeho trvanie. Deje sa tak pravdepodobne pôsobením katecholamínov a beta-endorfínov, ktorých hladina sa pri svalovej práci mierne zvyšuje. Beta-endorfíny môžu prispievať aj ku zlepšeniu subjektívnych pocitov, keďže rovnako sa to deje aj  pri normálnom zdravotnom stave. Z praktického hľadiska je však často problém rozlíšiť medzi ľahkou formou, kedy športovanie môže pôsobiť priaznivo a ochorením, pri ktorom je telesné zaťaženie nevhodné či dokonca nebezpečné.

  1. Nad krkom

Ak sú príznaky ochorenia lokalizované „nad krkom“ (upchatý nos, kýchanie, pocit ťažkej hlavy, škrabanie prípadne bolesť v krku), priemerná telesná námaha by nemala viesť ku zhoršeniu celkového stavu. Ale aj tu potrebné zachovať najvyššiu opatrnosť. Zaťaženie by malo byť spočiatku mierne, približne polovičnej intenzity oproti normálu. Ak po 10 minútach cítite zlepšenie, môžete úsilie mierne zvýšiť a tréning dokončiť. V opačnom prípade je potrebné zachovať zdravý rozum a tréning prerušiť.

  1. Pod krkom

Tréning je v každom prípade potrebné odložiť, ak sú príznaky ochorenia lokalizované aj „pod krkom“. K takým prejavom patria hlavne svalové bolesti (pocit rozlámanosti), zimnica, dráždivý kašeľ, zvýšená teplota, vracanie alebo hnačka. Telesná námaha v týchto prípadoch prinajmenšom zvýrazní symptómy a zvýši dehydratáciu. Oveľa závažnejšie však je zbytočné zvýšenie rizika na postihnutie srdcového svalu, tzv. myokarditídy, ktorá môže mať závažné a v extrémnom prípade až fatálne následky.

Ak na niekoľko dní vynecháte tréning, určite to nebude znamenať koniec sveta. Naopak v tomto prípade je oveľa vhodnejšie  poskytnúť organizmu dostatočný čas na regeneráciu, ako ho „doraziť“ náročným zaťažením v stave celkového oslabenia a dostať ho do stavu, z ktorého sa bude dostávať ďalšie cenné dny či týždne.