30.03.2020, 16:30

Benefity jogy pre bežcov

„Predovšetkým- pojem „joga“ predstavuje pomyselnú strechu zastrešujúcu veľké množstvo rôznych aktivít. Neexistuje totiž len jedna joga, poznáme naozaj veľké množstvo možných prístupov.

Benefity jogy pre bežcov

Najväčšie benefity jogy (nielen) pre bežcov podľa Sage Rountree:

  1. podporuje rozvoj sily, čo je veľmi dôležitý aspekt predovšetkým v mimo súťažnom bežeckom období,
  2. ovplyvňuje pohybové vzorce, ktoré si v sebe nosíme, a to nielen pri behu, ale napríklad aj pri sedení za stolom v kancelárii,
  3. podporuje aj mentálnu odolnosť, čo je nepochybne veľmi dôležité nielen pri dlhých tratiach,
  4. rozvíja flexibilitu, a to nielen svalstva nôh, čo každému bežcovi hneď intuitívne napadne, ale aj flexibilitu chrbta, horných končatín, či krku,
  5.  A samozrejme, sú tu aj dôležité psychické aspekty- joga podporuje schopnosť koncentrácie sa na prítomnosť, je to spojenie fyzického a metafyzického sveta. Vďaka joge mnohí ľudia dokážu dokončiť naplánovanú úlohu, či zadanie, a to nielen pri behu ale aj v civilnom či pracovnom živote. S tým je spojené aj dýchanie a schopnosť ovplyvniť ho.

Aké druhy jogy poznáme?

Power joga
Nepochybne nám najznámejšou, a v našich zemepisných šírkach aj komerčne najúspešnejšou. Príjemná, kľudná a pohodová. Znovu objavená Indom Pattabi Joisom a známa aj ako Ashtanga joga. Je zameraná na vytvorenie harmónie tela, rozvoj fyzických a psychických schopností, odbúranie stresu a napätia. I keď vychádza z klasickej jogy, jednotlivé pozície sú prevádzané dynamickejšou formou a laicky by sme ju mohli tiež nazvať menej duševnou a viac silovou.

Hatha joga
V indickom stredoveku vymysleli majstri jogy pod týmto názvom ucelený cvičebný systém ako súčasť a doplnok meditačnej jogy. Keďže už od pradávna vyznávali hlavnú zásadu zharmonizovania tela, zamerali sa najmä na rozvinutie cvikov a cvičebných zostáv na podporu trávenia a látkovej výmeny. Asány – jednotlivé pozície – slúžia na posilnenie sedacích svalov, panvového dna, paží a kompletného svalového tonusu celého tela. Cvičenie je vhodné prakticky pre každého.

Dance joga
Presná definícia tohto štýlu neexistuje, ide však o akési spojenie powerjogy, klasického baletu a moderných tanečných techník známej americkej choreografky Marthy Graham. Samotné pozície nie sú statické, zintenzívnením dynamiky dýchania sa telo ako keby automaticky vrhá do jednotlivých tanečných póz. Ide hlavne o nezvyčajné použitie energie, a preto sa určite hodí k ľuďom s tanečnými danosťami, ako aj tým, ktorí v oblasti pohybu radi experimentujú.

Time joga
Obdobne ako power joga, vychádza z klasickej jogy a používa jednotlivé asány na vytvorenie harmónie tela i duši. Cvičebné zostavy sa prevádzajú do rytmu pomalej, alebo stredne pomalej hudby, prípadne v rytme dychu. Vyhovuje prakticky každému.

Iyengar joga
Názov dostala po svojom indickom zakladateľovi. Jedná sa o fyzicky orientovaný silový joga štýl, ktorého realizácia bola obohatená aj o západné prvky. Typická je precíznosť v prevádzaní cvikov a použitie pomôcok ako sú kláty, pásy a podušky. Môže ju cvičiť každý, pretože berie ohľad aj na prípadné problémy s chrbtom.

Bikram joga
26 asán odcvičených dva krát za sebou pri teplote 40 stupňov. Príležitosť sa poriadne zapotiť a vďaka vysokej teplote výdatne zapracovať na svojich svaloch a šľachách. Tento druh bol vymyslený Indom Bikramom Choudhurym, určite však nie je pre ľudí so srdcovými problémami.

Vinijoga
Liečebná joga, vyvinutá Sri Krishnamacharyaom a jeho synom Desikacharom. Jednotlivé pozície bývajú prispôsobené zdravotnému stavu konkrétneho cvičiaceho a cvičia sa opatrne a poľahky. Sú určené ľudom so zdravotnými ťažkosťami a keďže si vyžadujú individuálny dohľad, sú  väčšinou v ponuke ako súkromné hodiny.

Sivananda joga
Pozostáva z fixnej nadväznosti dvanástich pozícií za sprievodného vykonávania dychových cvičení a hlbokého uvoľnenia. S tým sú neodmysliteľne späté spoločné meditácie, modlitby, spievanie mantier, ako aj dodržiavanie stravovacích pravidiel. Tento štýl je preto určený hlavne ľuďom, ktorí hľadajú náboženský kontext a spoločenstvo.

Kundalini joga
Jej cieľom je prebudiť spiacu kundalini energiu. Spája intenzívne fyzické a dychové cvičenia z Hatha jogy, spolu s mantrami a meditáciami. Podobne ako pri Sivananda joge, je skôr pre tých, ktorí hľadajú spiritualitu v skupine.

Jivamukti joga
Vyvinutá dvoma Američanmi. Jednotlivé asány sa spájajú a vytvárajú súvislú tanečnú choreografiu, prevažne na flautovú hudbu. K tomu sa obvykle pripájajú dychové techniky, meditácie a spevy. Ide o dynamický tréning určený pre športovejšie založených jednotlivcov.

Joga je filozoficko-náboženský smer a meditačná prax a teória, pochádzajúca zo starovekej a stredovekej Indie. Je to jedna zo šiestich ortodoxných indických filozofických škôl (daršana). Hlavné poučky sú sformulované v spise Jóga-sútry.