17.08.2020, 16:02

Regenerácia svalov a viac energie pomocou studenej sprchy? To si píšte, že áno!

Možno máte problém uveriť, že dokážete otočiť kohútik na sprche do polohy „najstudenšia“ voda a následne dokážete ružicu sprchy obrátiť proti sebe. Preto na to treba ísť postupne. Od horúcej, cez vlažnú, potom „nie až takú studenú“ až po prvý pokus ovlažiť svoje telo úplne studenou sprchou. Celý tento proces by mal trvať približne mesiac, teplota „vlažnej“ vody môže kolísať podľa vašej nálady a ochoty vyliezť z komfortnej zóny. Potom to príde! Nájdete v sebe odvahu na tú najstudenšiu sprchu akej je vaša kúpeľňa schopná. Verte nám, nebude to až také zlé!

Regenerácia svalov a viac energie pomocou studenej sprchy? To si píšte, že áno!

Aj keď vám predložíme jasné fakty ako dôkaz, že studená sprcha je najrýchlejšou cestou ako mať lepší život, predpokladám, že viac ako 70% z Vás sa o to ani len nepokúsi. Prečo sa väčšina z Vás nepokúsi o niečo, čo je takmer zdarma, nezaberie to príliš času a pritom to má tak úžasný efekt na Vaše telo? Nebudeme si tu nič nahovárať. Studená sprcha nie je zo začiatku nič príjemné.

Chlad zotavuje, regeneruje a dodáva energiu

Aplikácia chladu urýchľuje zotavenie svalov. Na tom panuje široká zhoda medzi lekárskymi autoritami. Dôvod je jednoduchý- ak na sval aplikujete chlad, tak to spôsobí, že do danej oblasti prúdi viac krvi. Zvýšenie prietoku krvi urýchľuje zotavenie.  Aplikáciu chladu po väčšej záťaži využívajú profesionálni športovci už pomerne dlho. Viaceré štúdie totiž preukázali, že chlad zlepšil regeneráciu a odstránil bolesť vo svale. Ideálne je samozrejme ponorenie sa do ľadového kúpeľa, avšak ak túto možnosť nemáte, aj ľadová sprcha splní svoj účel. Ak máte dlhší beh alebo náročnejšie intervaly a na druhý deň máte v pláne ďalší tréning, tak ľadová sprcha by vám mala výrazne pomôcť urýchliť regeneráciu.

Voda by mala byť dostatočne studená, ideálne pod 10 stupňov Celzia. Nasmerujte sprchovú hlavicu na tie svaly, kde cítite bolesť alebo sú po tréningu najviac unavené a skúste vydržať pocit chladu viac ako 1 minútu.

Ak máte v úmysle začať s otužovaním, tak ľadová sprcha je skvelý spôsob ako naštartovať postupný proces zvykania si organizmu na chlad. Ideálne je aplikovať ľadovú sprchu ráno po prebudení, aj keď je to samozrejme aspoň spočiatku šok a únik z komfortnej zóny. Keďže ľadová sprcha znamená aj príval novej energie, rozprúdenie metabolizmu a nabudenie organizmu, nie je úplne ideálne dávať si ľadovú sprchu večer. Mohli by sme mať následne problém zaspať. Avšak ráno určite dávku novej energie oceníte.

Výhody studenej sprchy a aplikovania chladu:

  • Podporíte a urýchlite regeneráciu svalových štruktúr
  • Pomôže odstrániť bolesť vo svaloch a šľachách
  • Nabudí hormonálny a lymfatický systém, čo pocítite ako príval novej energie
  • Je to ideálny prvý krok ku skutočnému celoročnému otužovaniu
  • Pokusy s ľadovou sprchou realizujte radšej ráno ako večer, aby ste nemali problém zaspať.