22.08.2020, 13:52

11 prikázaní stredomorskej diéty pre každého

Stredomorská strava sa stala fenoménom už koncom minulého storočia. Je jedným z najviac študovaných stravovacích režimov na svete. Ako vlastne tradičná stredomorská strava, tak ako ju dnes poznáme, vznikla? Jej základ položili miestne stravovacie návyky v najrozvinutejších kultúrach Stredozemia – na počiatku stáli kultúry z Blízkeho Východu, Egyptu, neskôr grécka a napokon Veľká rímska ríša. Mnoho zdrojov, surovín, nápadov a zvykov. Vďaka šíriacemu sa kresťanskému náboženstvu sa aj inde začali presadzovať kľúčové elementy stredomorskej diéty, medzi ktoré patrí triáda olej-chlieb-víno. Táto trojkombinácia je dodnes súčasťou kresťanskej liturgie a prijali ju aj pohanské kmene a národy.

11 prikázaní stredomorskej diéty pre každého

  1. Čerstvé suroviny

Zelenina a ovocie z miestnych zdrojov je zárukou chuti a celkovej kvality suroviny, kde dominujú vitamíny, jedinečné fytochemikálie a dostatok rastlinných bielkovín, komplexných sacharidov a vlákniny. Podobne ryby, či rôzne druhy mäsa sa väčšinou kupujú čerstvé od miestnych farmárov.

 

  1. S patričnou domácou úpravou

Keďže stredomorská strava vychádza z klasických postupov a tradičných receptov neexistuje žiadny jediný prototyp tej najzdravšej varianty. Väčšina jedál je pomerne jednoduchá, rýchlo uvarená a primerane dochutená koreninami a bylinkami.

 

  1. S minimom polotovarov

Všetky národné kuchyne okolo Stredozemného mora sú však založené na poctivom spracovaní a uvarení kvalitných surovín. Azda jedinou priemyselne spracovanou surovinou sú olivy, ktoré musia prejsť fermentáciou (zelené) a následným marinovaním.

 

  1. Dostatok rýb a morských plodov

Najmä v prímorských oblastiach sú často konzumovanými ryby a morské plody. Niekedy boli úplne bežným zdrojom obživy, dnes sa kvôli cene a dostupnosti situácia pre bežných ľudí komplikuje.

 

  1. Pestrosť mäsa

Výber a úprava mäsa je často lokálna a zároveň sezónna záležitosť. Okrem kvalitného hovädzieho, je to najčastejšie jahňacie, či baranie mäso, bravčové, hydina, králiky a rôzna divina. Nie je na tanieri každý deň, pričom dominantné sú rodinné a miestne tradície.

 

  1. Prevláda maslo a olivový olej

Olivový olej je síce v tejto oblasti bežným olejom, ale zďaleka nie jediným používaným v stredomorskej kuchyni. Svoje tradičné miesto má panenský olivový olej, hlavne do šalátov a studených predjedál. Okrem toho sa často používa maslo a v hornatých oblastiach aj masť.

 

  1. Cestoviny a chlieb

Zo semoliny sa pripravujú nielen kvalitné cestoviny, ale aj kus-kus. Z kukurice sa varí polenta, využívajú sa aj iné druhy obilnín (jačmeň či primitívne druhy pšenice - jednozrnka, dvojzrnka) ako alternatívna príloha, či závarka do polievok. Taliani i Španieli si pestujú vlastnú ryžu. Chlieb je zvyčajne biely. Celozrnné produkty sú bežne dostupné, ale nikto ich nasilu nepresadzuje.

 

  1. Syry a mliečne výrobky

Keďže na rozdiel od našej populácie majú dospelí obyvatelia Stredomoria nižšie aktivity enzýmu, ktorý rozkladá laktózu (laktáza), ich jedálniček je preto bohatý hlavne na rôzne syry a kvasené mliečne produkty, hlavne jogurty. Obsah tuku sa nerieši, dôležitá je chuť!

 

  1. Cukor a dezerty

Namiesto cukru sa často používa med, figy, alebo iné sladké plody. Hoci je spotreba cukru nižšia, dobrej zmrzline nikto neodolá. Fantastickým dezertom sú vyzreté syry (spolu s červeným vínom).

 

  1. Víno a destiláty

Mierna konzumácia vína je súčasťou stredomorskej diéty a spoločného, rodinného stolovania. Víno sa konzumuje bežne k jedlu, prispieva nielen k tráveniu, ale eliminuje aj „potenciálne negatívny“ vplyv nasýtených tukov živočíšneho pôvodu (tzv. francúzsky paradox). Po niekoľkochodovom menu sa zvykne podávať destilát (grapa či anízovica) ako digestívum.

 

  1. Pohyb, pohyb, pohyb

Každodenná fyzická aktivita je súčasťou stredomorského životného štýlu. Nejde len o šport, ale počíta sa aj turistika, práca v záhrade, okolo domu, pétangue, boccia, či kolky v parku, alebo aj pravidelná večerná prechádzka.