StoryEditor

Malá ochutnávka z nového RUN-u: Tajomstvo regeneračného behu

16.11.2014, 15:31

Tešíte sa na nový RUN? Čoskoro ho už budete držať v rukách! Je tam opäť množstvo veľmi zaujímavých článkov, skvelý rozhovor. Ponúkame vám malú ochutnávku z nového čísla:)...

Ťažko by sme našli podceňovanejšiu súčasť tréningu, ako je regeneračný beh. Krátky a veľmi pomalý klus väčšina z nás možno občas zaradí deň po ťažkých pretekoch, inak však bežci mávajú skôr pocit, že keď už tie topánky obúvajú, mali by si dať do tela poriadne. Aj regeneračný beh však môže našu výkonnosť nakopnúť viac, ako by sa zdalo.

„Keď si dáš deň po pretekoch či ťažkom tréningu regeneračný výklus, tak vyplavíš zo svalov laktát a rýchlejšie zregeneruješ.“ Túto radu už určite počul každý bežec, v článkoch či v diskusiách na bežeckých weboch sa vyskytuje naozaj bežne. To však neznamená, že je pravdivá – v skutočnosti je to celé trochu inak.

Regeneračné behy sú vhodné skôr pre pokročilejších bežcov, a to hneď z dvoch dôvodov. Po prvé tempo je pri nich naozaj veľmi voľné, zvyčajne o 45 sekúnd až o minútu na kilometer pomalšie ako pri dlhých pomalých behoch. Ak teda dlhé behy absolvujete v tempe 6:00, znamená to tempo 6:45 až 7:00, čo je v pohode. Ak však dlhé tréningy beháte napríklad na 7:30, tak už o minútu spomalíte iba ťažko, pretože potom to už jednoducho nie je beh. Niežeby rýchla chôdza nebola prínosom, vytrvalosť napríklad zlepšuje veľmi efektívne, iba ťažko však budeme s jej pomocou rozvíjať ekonomiku behu.

Regeneračný beh navyše nemá zmysel zaraďovať v prípade, ak ste dosiaľ trénovali trikrát alebo štyrikrát týždenne. Pre väčšinu ľudí nie je problém zaradiť do rozvrhu štvrtú náročnejšiu tréningovú jednotku bez toho, aby im hrozilo preťaženie. V prípade, ak už teraz trénujete päťkrát či šesťkrát týždenne, môže vám práve regeneračný beh navyše výrazne prospieť.

menuLevel = 2, menuRoute = rungo/behy, menuAlias = behy, menuRouteLevel0 = rungo, homepage = false
13. júl 2024 21:00